آخرين برنامه‌ريزی‌ها و اقدامات حج امسال تشريح شد
کد خبر: 3593748
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸

آخرين برنامه‌ريزی‌ها و اقدامات حج امسال تشريح شد

گروه جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت آخرین برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته برای اعزام به حج 96 را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دوم برنامه زنده روی خط خبر امروز شبكه خبر سیما در خصوص فرآیند ثبت نام كاروان های حج بعد از نهایی شدن هتل های حجاج گفت: به صورت عمومی و همچنین از طریق رسانه های استانی زمان ثبت نام در كاروان های حج اعلام خواهد شد و واجدین شرایط اعزام به حج در شهرهای محل سكونت خود می توانند برای ثبت نام در كاروان ها اقدام کنند.
وی در خصوص اطلاع رسانی فردی به زائران نیز بیان كرد: پس از ثبت نام زائران در كاروان های حج، اطلاع رسانی به زائران از طریق ارسال پیامك هم انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص نقل و انتقال اسناد ودیعه گذاری‎‌های حج توضیح داد و گفت: دارندگان اسناد ودیعه گذاری اولویت دار حج می توانند نسبت به واگذاری فیش حج خود به دیگران اقدام كنند كه برای این كار لازم است انتقال دهنده و انتقال گیرنده فیش حج به یكی از دفاتر زیارتی مجاز سازمان حج و زیارت مراجعه کنند. هزینه این فیش بر مبنای توافق دوطرفه است و سازمان حج در این مقوله وارد نمی شود. این فرآیند ایجاد شده تا از حضور دلالان در این حوزه معنوی و ایجاد بازار سیاه برای فیش های حج جلوگیری شود.

محمدی در ادامه در خصوص آخرین برنامه ریزی های و اقدامات حج سال جاری گفت: عملیات حج فرآیند وسیعی است كه برای اجرای آن كمیته ها و كارگروه های متعددی فعالیت می كنند و هر سال بعد از عملیات حج آسیب شناسی صورت می گیرد و در حوزه های مختلف عملیاتی همچون حمل و نقل، اسكان، امداد و ... كارگروه های ویژه ای تشكیل می شود كه این كارگروه ها از سه ماه گذشته تشكیل شده و در حال برنامه ریزی امور هستند.

وی در خصوص برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی حجاج گفت: بعد از ثبت نام زائران در كاروان های حج، این جلسات برگزار می شود. در سرفصل های آموزشی این جلسات بازنگری جدی شده و كاملا عملیاتی و كاربردی شده است بگونه ای كه با توجه به اینكه حجاج تنها یك بار به حج مشرف می شوند پیش از اعزام نسبت به مكانی كه به آنجا اعزام می شوند و همچنین فضای پرازدحام حج و ایام تشریق آگاهی و آمادگی داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص اضافه كرد: علاوه بر جلسات آموزشی كاروان ها، همایش های متمركز آموزشی و توجیهی نیز برای همه زائران هر استان برگزار خواهد شد.

وی در ادامه بیان كرد: برای مدیران كاروان های حج آموزش های ویژه ای در نظر گرفته شده همچنین در انتخاب مدیران كاروان های حج شرایط انتخاب ویژه ای داشتیم و در ضوابط بازنگری كردیم. نشست های استانی با مدیران و كارگزاران حج برگزار می شود تا با یك آمادگی كامل به استقبال خدمات رسانی به حجاج برویم.

محمدی در خصوص مشكلاتی كه ممكن است زائران در حج با آن مواجه باشند، توضیح داد: موسم حج امسال در فصل اوج گرما خواهد بود و ما در جلسات آموزشی به زائران یادآور خواهیم شد كه در شرایطی از این دست چگونه رفتار كنند كه آسیب نبینند. مركز پزشكی حج خدمات پزشكی خود را ارتقا داده است و برای ارائه خدمات به زائران مهیا است اما لازم است زائران نیز در این زمینه ها به توجیهات و آموزش‌های كه در جلسات مربوطه ارائه می شود كاملا توجه كنند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: در مذاكرات حج به دغدغه ها و نگرانی های نظام و مردم پرداخته شد و با توجه به حوادث حج دو سال گذشته راهكار و مصادیق اجرایی برای جلوگیری از تكرار آن حوادث تعریف شد كه به صورت مكتوب نیز در تفاهم نامه آمده تا دیگر شاهد اینگونه حوادث در حج نبوده و شاهد حضور عزتمندانه زائران در حج باشیم.

وی در خصوص تفاوت های حج امسال با سال های قبل گفت: بspan dir="LTR">.

وی در خصوص مدت سفر حجاج گفت: مدت زمان سفر حجاج و اقامت آنان در مدینه منوره و مكه مكرمه بین 30 تا 33 روز خواهد بود.

محمدی در خصوص تعداد فرودگاه های تعیین شده برای انجام پروازهای حج نیز بیان كرد: پروازهای حج از 19 فرودگاه كشور انجام می گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص استفاده حجاج از كارت و مچ بند شناسایی تصریح كرد: موضوع استفاده از مچ بند شناسایی برای حجاج موضوع بسیار ساده و بسیطی است اما متاسفانه این روزها در فضای مجازی عده ای كه ممكن است با اصل فریضه حج مشكل داشته باشند در این خصوص فضاسازی و جو منفی در كشور ایجاد می كنند.

وی در این باره اضافه كرد: هر ساله كارت شناسایی برای حجاج تهیه می شود كه اطلاعات فردی و ضروری زائران روی آن درج شده است. همراه داشتن كارت شناسایی در شرایط پر ازدحام حج ضروریست اما بسیار اتفاق می افتد كه برخی از حجاج بویژه سالخوردگان یا فراموش می كنند یا به همراه داشتن آن اهمیت نمی دهند كه خود این امر مشكل ساز است. در حج احتمال گرمازدگی، بیماری و یا تصادف و یا گم شدن زائران در آن ازدحام جمعیت وجود دارد و از طرفی میانگین سنی نیمی از زائران ما بالای 50 سال است و احتمال گم شدن زائر و همراه نداشتن كارت زائر وجود دارد. از این رو كارشناسان ما به این نتیجه رسیدند كه علاوه بر كارت شناسایی زائر، همچون دیگر كشورها از مچ بند هم استفاده كنیم. بدلیل اینكه این مچ بند همیشه همراه زائران خواهد بود و دغدغه گم شدن و همراه نداشتن كارت زائر اینگونه مرتفع خواهد شد جود نخواهد آمد.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علی رغم كمبود وقت، تیم مسكن حج تمام تلاش خود را بكار گرفته كه حتی هتل هایی با كیفیت تر از حج گذشته را برای زائران اجاره کند اما از سه سال قبل با توجه به اجرای طرح توسعه مسجد شریف نبوی(ص) در مدینه منوره ، تمام هتل های محدوده حرم تخریب شده و ما و دیگر كشورها در مدینه برای اسكان در تنگنا هستیم با این حال تلاش كردیم علی رغم همه محدودیت ها بهترین هتل های موجود را برای زائران اجاره كنیم و از شاخص های خود كوتاه نیامده ایم.

وی افزود: در حوزه تداركات و تغذیه حج، تنوع در برنامه غذایی ضمن توجه به سلامت جسمانی حجاج در نظر گرفته شده است. در حوزه پزشكی حج نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان در خصوص از سرگیری سفرهای عمره توضیح داد: با توجه به حادثه فرودگاه جده، ایران اعزام عمره گزاران را متوقف كرد و شرط ما برای از سرگیری عمره مجازات دو پلیس خاطی فرودگاه جده بود كه در مذاكرات حج رسما به ما اعلام شد كه این دو مامور در حال گذراندن دوران محكومیت خود هستند، از این رو شرط ما تامین شده است. لذا در صورتی كه سعودی در حج به تعهدات خود عمل کند عمره بعد از حج از سر گرفته خواهد شد.

captcha