نمونه درست از زن مسلمان برای غربی‌ها ناشناخته باقی مانده است
کد خبر: 3593807
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان:

نمونه درست از زن مسلمان برای غربی‌ها ناشناخته باقی مانده است

گروه معارف: عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: زنی که در بستر تفکر شیعه بالنده شده و در چهارچوب‌های تفکر اسلام و انقلاب رشد کرده است ضمن اینکه اولویت او خانواده خویش است، می‌تواند در فضاهای فکری و فرهنگی و اجتماعی نیز تاثیرگذار باشد و این نمونه درست از زن مسلمان است اما برای غربی‌ها ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فریبا علاسوند، عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، روز گذشته، هفتم اردیبهشت ماه در همایش بین‌المللی «مادری و تزاحم نقش‌ها» در سالن اجتماعات سازمان مرکزی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: این همایش یکی از بسترهای نتیجه بخش یک دوره از مطالعات زنان است که به همت حوزه‌ی اسلام شناسی حضرت زهرا(س) برگزار شد.
وی در مورد وضعیت و نقش زنان در جامعه گفت: ما در این مورد دچار بازنمایی‌های غلطی هستیم؛ اینکه در غرب، نمایی از زن مسلمان نشان می‌دهند که در بند و اسارت حجاب است و هرگونه فهم و درک از تجارب فاخر را از او دریغ می‌کنند مشخص است که غرب در مورد ما به شدت دچار سوء تفاهم است و این‌ها همان چیزی است که جریان‌های استکباری از زن مسلمان به کل جهان مخابره می‌کنند.
وی بیان کرد: چیزی که مطالعات شرق شناسی به غربی‌ها نشان داده و براساس آن بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها تولید شده، همین مدل از زن مسلمان و اسلام است، در واقع یک نظام معنایی در زندگی زنان مسلمان در بعضی از کشورها و جوامع که عمدتا اهل سنت هستند، وجود دارد که در این نظام معنایی، یک دسته از مفاهیم و واژه ها آنقدر با هم گره خورده‌اند که در فهم فرهنگی برای خود نظام‌ساز شده‌اند.
وی افزود: به عنوان مثال در فقه اهل سنت اصطلاحی به عنوان «حبس المرعه یا احتباس» به معنای نگه داشتن و ممانعت خروج زن از منزل را با مفهومی شدید از حجاب، بی سوادی، عدم آگاهی از وضعیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ممنوعیت از اشتغال ترکیب کرده‌اند و نمونه‌ای از زن مسلمان مطرح کرده‌اند که دارای کمترین تاثیر در جامعه است.
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: این همان چیزی است که هنوز در هزاره سوم به عنوان زن مسلمان بازنمایی می‌شود و متاسفانه جریان‌های افراطی صهیونیست‌ساز همانند طالبان و داعش نیز آن را نبلیغ می‌کنند.
وی افزود: زنی که در بستر تفکر شیعه بالنده شده و با چهارچوب‌های اسلام و انقلاب رشد کرده می‌تواند ضمن اینکه اولویت او خانواده‌ی خویش باشد، در فضاهای فکری و فرهنگی و اجتماعی نیز حضور داشته و تاثیرگذار باشد و این نمونه‌ی درست از زن مسلمان است ولی برای غربی‌ها ناشناخته باقی مانده است.
وی گفت: بازنمایی‌های غلطی هم از زنان غرب برای ما توسط ماهواره‌ها که تمام رسالتشان انتشار فحشا و تخریب جوامع است، شده است و آن اینکه ما فکر می‌کنیم زن غربی یعنی زن فاسد و بدکاره که با استفاده از بدنش پول در می‌آورد، درحالیکه زن غربی واقعا اینطور نیست.
علاسوند ادامه داد: بنابر فرموده‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، از نظر اسلام ما باید نسبت به جامعه‌ی غرب مهاجم باشیم و نباید گاردمان دفاعی باشد ولی در وضعیت حاضر این ما نیستیم که مهاجمیم بلکه این غرب است که نقش تهاجمی دارد.
وی افزود: تقریبا صد سال است که جریان‌های فمنیستی تلاش کرده‌اند که بگویند بین مادری و زن بودن رابطه‌ی مستقیم وجود ندارد و معتقد هستند که مادری نقشی اجتماعی است و حتما مادر بیولوژیک لازم نیست مادر اجتماعی هم باشد؛ یعنی یک مربی حرفه‌ای و آموزش دیده‌ی مهد کودک، بهتر از مادر واقعی کودک او را تربیت می‌کند.
این پژوهشگر مطالعات زنان ادامه داد: ما قطعا معتقدیم که بین مادری و زن بودن رابطه مستقیم وجود دارد ولی هیچ سیاستی برای حمایت از مادران در برنامه‌های حکومتی تعریف نشده است.
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان بیان کرد: غربی که صدسال تلاش فمنیستی در آن متمرکز بوده است تا بگویید بین نقش مادری و زن بودن رابطه‌ای وجود ندارد ولی در کنار همه‌ی این‌ها، ساختارهای حمایتی ایجاد کرده تا مادر بودن برای زن آسان شود، ما نیز اگر خواهان ایفای درست نقش مادری هستیم باید سیستم‌ها وساختارهای حمایتی ایجاد کنیم تا زمینه‎ی فرزندآوری فراهم شود.
وی افزود: امروزه چیزهایی اهمیت یافته است که در زمان گذشته اصلا مورد اهمیت نبوده است، یکی از این موارد اهمیت یافتگی بدن است. گرچه زنان همیشه به مسئله‌ی زیبایی و آراستگی اهمیت می‌دادند ولی امروزه معنای اهمیت یافتگی بدن با قبل کاملا متفاوت است، یکی از مواردی که در بحث عدالت جنسییتی باید در مورد آن کار شود امنیت روانی است. زنان گذشته در مقایسه با امروز، هیچ وقت اینقدر ناامنی روانی نداشته‌اند.
علاسوند گفت: یکی از این مواردی که این ناامنی را تشدید می کند مطالبات مردانه در این حوزه است، چرا آمار عمل‌های زیبایی اینقدر در کشور مازیاد است؟ چرا سالانه شاهد هزینه‌های میلیاردی در زمینه‌های بوتاکس و عمل‌های زیبایی هستیم؟ چرا وزیر بهداشت در ارائه آمار، ایرانیان را جز بیشترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی می‌داند در حالی که مصرف سالانه‌ی لبنیات در کشور ما پایین است! مقداری از این موارد به میل زنانه مربوط می‌شود ولی بخش زیاد آن، فشارها و مطالبات مردان است که دائما زنان خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و زنان هم چاره‌ای جز توسل به این راه‌ها نمی‌بینند. 
وی ادامه داد: زنان و مردان جامعه باید به یک نوع بلوغ فکری و فهم درست از زنانگی و مردانگی برسند تا مسایل فرهنگی کشور حل شود، فرهنگ یک مسئله‌ی خزنده و فراگیر است که اگر تغییر و تحولی در آن رخ دهد باید همان مقدار بلکه بیشتر تلاش شود تا به صورت اولیه‌ی خود برگردد.
علاسوند اظهار کرد: مسئله مادری متاثر از اوقات فراغت است، گاها دیده می‌شود که زن‌ها می گویند بچه زیاد مزاحم است، هفته‎ای چند بار بیرون رفتن، رستوران رفتن، سالی چند بار مسافرت رفتن با وجود چندین بچه امکان پذیر نیست، امروزه مفهوم شخصیت تغییر کرده است و شخصیت انسان‌ها آنقدر برایشان اهمیت پیدا کرده است که به راحتی زن خود را در اختیار رابطه‌ی دوطرفه‌ی زن و شوهری قرار نمی‌دهد.
captcha