شریعت پیامبر(ص) راه هرگونه استثمار از زن را بسته است
کد خبر: 3593810
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

شریعت پیامبر(ص) راه هرگونه استثمار از زن را بسته است

گروه معارف: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در شریعت پیامبر(ص)، راه هرگونه استثمار و بیگاری کشیدن از زن بسته شده است، گفت: زن در اسلام حقوق اقتصادی دارد ولی وظیفه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته، هفتم اردیبهشت ماه در همایش بین‌المللی «مادری و تزاحم نقش‌ها» در سالن اجتماعات سازمان مرکزی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: در تبیین نقش مادری دو سئوال مطرح است؛ اول اینکه آیا در شریعت الهی خط قرمز شرعی به عنوان حرام، در تداخل نقش‌ها بیان شده است؟ و سئوال دیگر اینکه مسئله تداخل نقش‌ها، به ساختار خانواده مربوط است یا به ساختار اجتماعی و فرهنگی؟ و اگر مشکل و تزاحمی پیش آید چگونه با تدبیر عقلایی می‌توان آن را حل کرد و فهمید کدام نقش بر نقش دیگر ارجحیت دارد؟
وی در ادامه گفت: در مسایل فردی و اجتماعی اگر فرد دارای چند وظیفه و مسئولیت باشد باید ملاک‌ها را بررسی کند و ببیند کدام نقش و وظیفه بر دیگری ارجحیت دارد. در فقه شیعه کار اقتصادی برای زن وظیفه و واجب نیست حتی زن می تواند در مورد انجام کارهای درون خانه از قبیل تربیت و شیر دادن فرزند، پخت و پز و... به لحاظ فقهی طلب دستمزد کند. 
وی با بیان اینکه در شریعت پیامبر(ص) راه هرگونه استثمار و بیگاری کشیدن از زن بسته شده است و با ازدواج همچین وظیفه‌ای به عهده‌ی زن قرار نمی‌گیرد، گفت: اگر زن در خانه کار می‌کند مرد باید بیش از نفقه‌ی واجب که بر عهده‌ی اوست در اختیار زن قرار دهد.
ازغدی با بیان اینکه وظیفه‌ی مرد، قدردانی زبانی و مالی از تلاش‌ها و کوشش‌های همسر خود در خانه است، اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی، اقتصاد نه زنانه است نه مردانه بلکه اقتصاد در خانواده مطرح می‌شود به این معنا که زن هرچه دارد متعلق به مرد است و مرد هم هرچه دارد متعلق به زن است و این دو از هم جدا نیست، ضمن اینکه زن حقوق اقتصادی دارد ولی وظیفه‌ی اقتصادی ندارد.
وی تصریح کرد: زن مستقل از پدر و همسرش، حق مالکیت اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و... را دارد و اسلام هیچ منع شرعی برای فعالیت اقتصادی زن قائل نشده است، در مورد مرد هم این موضوع صدق می‌کند مگر اینکه فعالیت‌های اقتصادی به حق و حقوق خانواده لطمه بزند. 
وی به بررسی تزاحم نقش مادری با دیگر نقش‌های زنان پرداخت و با بیان اینکه باید با یک تدبیر و مدیریت عقلانی این مسئله را حل کرد، گفت: مشکل اصلی ما تدبیر غلط است، اگر در حل مسایل، مدیریت داشته باشیم و تقسیم کار درست و منطقی برای خود تعریف کنیم به راحتی می توانیم نقش‌های درون و بیرون از خانه را اداره کنیم. 
وی بااشاره به اینکه در این مدیریت باید ببینیم چه چیزی به دست می آوریم و چه چیزی از دست می‌دهیم، افزود: نقش های اقتصادی و اجتماعی تا جایی برای زن و مرد عقلایی است که به خانواده صدمه نزند. اینکه برای کسب پول بیشتر، فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را قبول کنیم ولی در مقابل خانواده و فرزند و همسر خود را از دست دهیم، عقلانی نیست.
ازغدی عنوان کرد: وقتی فعالیت‌های اضافی زن و مرد به بستر اصلی یعنی خانواده آسیب برساند اینجاست که مرد وزن باید از یک سری از مسایل بگذرند و اهم و مهم کنند و ببینند در قبال کاری که می‌کنند چه چیزی به دست می‌آورند و چه چیزی از دست می‌دهند.
وی گفت: در اسلام برای کار ارزش خاصی قائل شده است، خانه داری یک کار و شغل ارزشمند و نوعی مهندسی منزل است، اگر فردی قدرت مدیریت خانه و خانواده‌ی خود را ندارد در جامعه نیز نباید نقش‌های مدیریتی به وی محول شود.
وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) جایگاه زن را اینطور بیان کرد: حضرت می‌فرمایند: از کل دنیا اگر چیزی را بخواهم انتخاب کنم جز زن و نماز و عطر نخواهد بود، پیامبر(ص) زن را در کنار نماز قرار می‌دهند، همچنین روایات بسیاری در مورد تربیت فرزند داریم؛ قرآن کریم می‌فرماید: اگر یک نفر را احیا کردی در واقع کل بشریت را احیا کرده‌ای حال اگر آن یک نفر فرزند خودت باشد ببین چه رسالت بزرگی انجام داده‌ای، پس مسلئه‌ی مادری را نباید تحقیر کرد و کنار گذاشت.
ازغدی ادامه داد: با تقسیم کار درست و منطقی بین زن و مرد می‌توان امکان جمع نقش‌های درون و بیرون از خانه را فراهم آورد.
وی دلایل اینکه چرا زنان به مشاغل بیرون از خانه علاقه‌مند می‌شوند را اینطور بیان کرد: گاهی زنی می‌بیند شوهرش برای تامین مخارج زندگی دچار مشکل است و نمی‌تواند هزینه‌های زندگی را به تنهایی به دوش بکشد، لذا او خود برای تامین و کمک به همسرش فداکاری می‌کند و مشغول به فعالیت‌های اقتصادی بیرون از خانه می‌شود در حالی که وظیفه‌ای در قبال تامین مایحتاج زندگی ندارد و پیامبر این زنان را دعا کرده‌اند، ولی گاهی دیده می‌شود که زن بیرون از خانه کار می کند به خاطر اینکه می خواهد زندگی اشرافی داشته باشد و سطح توقعات بالایی دارد؛ سالی دوبار مبل، پرده و دکوراسیون... را عوض کند. 
وی ادامه داد: گاهی هم دیده می‎شود که زن بیرون از خانه فعالیت می کند بخاطر اینکه مرد نفقه‌ی واجبش را توهین آمیز و با تحقیر به او می‌دهد، زن هم بیرون کار می‌کند تا کرامت خود را حفظ کند، برخی هم به خاطر رقابت با مرد کار می کنند، ولی اگر زنی واقعا به تمامی حقوق همسر و فرزند خود می‌رسد و وقت اضافی دارد، می‌تواند بیرون از منزل نیز فعالیت‌هایی در زمینه‌های مختلف داشته باشد.
وی با بیان اینکه بعضی از زنان کار بیرون را ترجیح می دهند جرا که فکر می‌کنند کار خانه پست و بی ارزش است و می‌خواهند از زیر بار مسئولیت زندگی و تربیت فرزند شانه خالی کنند، گفت: گاهی نیز فعالیت آنان در بیرون از خانه به خاطر پر کردن اوقات فراغت است، در هر حال زن حقوق اقتصادی دارد ولی وظیفه اقتصادی ندارد.
ازغدی با اشاره به منافع فعالیت زنان در بیرون از خانه گفت: زنانی که علاوه برکار منزل بیرون نیز مشغول به فعالیت هستند از مهارت های اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، اعتماد به نفس بیشتری دارند، استقلال و خودباوری پیدا می‌کنند، سطح آگاهی و تجربیاتشان بیشتر می‌شود،در اقتصاد خانواده کمک هستند ومی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند.
وی تصریح کرد: کار بیرون از منزل مضراتی هم دارد از جمله اینکه به دنبال کار بیرون، بخش‌هایی از خانه تضعیف می‌شود، نقش آرامش بخشی زن در خانه کم رنگ می‌شود، در تربیت فرزند کوتاهی می‌شود و تاثیر روحی و روانی بر روی زن و فرزند ایجاد می‌شود و هزاران مشکل دیگر.
captcha