دریچه ورود به عشق و محبت خدایی/ ویژگی منتظران امام عصر(عج)
کد خبر: 3593815
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام پناهیان تبیین کرد:

دریچه ورود به عشق و محبت خدایی/ ویژگی منتظران امام عصر(عج)

گروه جامعه: مدیر هیئت نوجوانان و جوانان عاشورایی با تشریح شرایط منتظران واقعی در زمان غیبت، گفت: ویژگی مؤمنان و منتظران، ارتباط عمیق با خدای متعال است، تا حدی که آنها عاشق خدا و خدا نیز عاشق آنها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان، مدیر هیئت نوجوانان و جوانان عاشورایی، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ویژگی‌های جوانان منتظر در جامعه فعلی، گفت: قرآن کریم به زیبایی ویژگی‎های مؤمنان و جامعه منتظر را بیان کرده‎ است. خداوند متعال می‌فرماید:«وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»؛ ائمه معصومین(ع)، در تفسیر «حزب الغالبون» آن را گروه و جامعه‎ای معرفی کرده‎اند که زمینه ظهور حضرت حجت(عج) هستند و حکومت حق را در حکومت فعلی تشکیل می‌دهند؛ این افراد همان سربازان حقیقی امام عصر(عج) و یاران و منتظران حقیقی حضرت حجت(ع) هستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز به زیبایی فرموده‎اند که منتظران واقعی شهدا هستند؛ ویژگی‌ شهدا نیز در یک کلمه ختم می‎شود و آن تولی است؛ تولی به خدا، رسول و ائمه معصومین(ع)؛ تولّی به معنای دوست داشتن، تصدیق، تبعیت، پذیرش و گردن نهادن به ولایت خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) است، که در واقع همان دوست داشتن در راه خدا است.

ویژگی مؤمنان و منتظران

مدیر هیئت نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام ادامه داد: خداوند در آیه 54 سوره مائده، در مورد ویژگی منتظران واقعی و مؤمنان، می‌فرماید: «مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَاْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ اَذِلَّهٍ عَلَى الْمُوْمِنینَ اَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لَآیِمٍ ذالِکَ فَضْلُ اللهِ یُوْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللهُ واسِعٌ عَلیمٌ»؛ لذا با توجه به این آیه، اولین ویژگی مؤمنان و منتظران، ارتباط عمیق با خدای متعال است، تا حدی که آنها عاشق خدا و خدا نیز عاشق آنها می‌شود؛ با این اوصاف شاید‌ مثال واضح این روزهای ما همان همرزمان، همسنگران و شهدای خودمان باشند که وقتی دست‏‎نوشته‌ها و نامه‌های آنها را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عشق به خدا چگونه در این بچه‌ها موج می‌زد.

راه رسیدن به عشق و محبت خدایی

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: راه رسیدن به عشق و محبت خدایی مشخص است؛ زمانی‎که در شب معراج پیغمبر اکرم(ص) به خدا فرمود چه کسانی به این نقطه می‌رسند، خداوند فرمود: من کسانی را از عشق خودم آرام می‌کنم که آنها باخودشان کاری ‌کنند که دنیا در نظرشان خار و خفیف شود؛ آنها کاری می‌کنند که آخرت در نظرشان عظیم شود و خواست خدا را در برابر خواست و میل خودشان ترجیح می‌دهند.

وی در ادامه افزود: ویژگی دیگر این افراد این است که در تمام زندگی به‎دنبال جلب رضایت خداوند هستند و در تمام شبانه‎روز تلاش و مراقبت می‌کنند که حتی یک گناه از آنها سر نزند. خدای متعال شرط دیگری هم برای محبین خود فرموده و آن اینکه آنها کاری می‌کنند که قلبشان به راه و مسیر اشتباه نرود؛ مانند چوپانی که از گله‌ مراقبت می‌کند تا به مرتع مسموم نروند، اینها از قلبشان مراقبت می‌کنند تا آن چیزی که خداوند دوست ندارد در آن قرار نگیرد و شیطان بر آن تسلط پیدا نکند. ویژگی دیگر این افراد این است که خدا را در حق به جایگاهش تعظیم می‌کنند.

ثمره عشق و محبت خدایی

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اگر این ویژگی‌ها در کسی بود خدا می‌فرماید من قلبش را با عشق خودم آرام می‌کنم، یعنی به جایی می‌رسند که به آنها در هر موردی اطمینان عمیق داده می‎شود؛ وقتی این محبت و عشق بین بنده و مولا ایجاد شد، ثمره آن می‌شود:(اذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ)؛ این بنده به شدت انسانی اجتماعی و خدوم نسبت به جامعه می‌شود، انسانی که دغدغه مردم برایش اولویت اول می‌شود.

وی ویژگی دیگر عاشقان خدا و منتظران امام عصر(عج) را تأثیرگذاری بر جامعه دانست و افزود: آنها صرفا به تنهایی منتظر نیستند؛ چراکه انتظار بدون عمل ارزشی ندارد، لذا انتظاری ارزشمند است که در جهت رفع موانع ظهور مؤثر و نقش داشته باشد. دیگر ویژگی منتظر حقیقی این است که نسبت به جبهه کفر، طاغوت و استکبار موضع سر سختانه‌ای دارد، پیغمبر اکرم(ص) می‎فرمایند: خوش به حال آن کسانی که قبل از اینکه مهدی من قیام کند به او اقتدا می‌کند. ویژگی دیگر منتظران حقیقی که در رفع انتظار مؤثر هستند این است که آنها شب و روز در مجاهدت و تلاش به سر می‎برند و همیشه در صف اول مجاهدت در عرصه‎های علمی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی هستند.

حجت‌الاسلام پناهیان در پاسخ به این سوال که آیا شرایط منتظران واقعی در جامعه امروز و با مختصات فعلی سازگاری دارد؟ گفت: بله کاملا؛ خیلی از بچه‌های ما امروز در سوریه به شهادت می‌رسند؛ وقتی وصیت‏نامه‌ها و فرم آمادگی آنها را برای مبارزه می‌بینیم، چیزهایی را مشاهده می‎کنیم که متوجه محبت و رابطه آنها با خالقشان می‎شویم. این درست است که این ویژگی‎ها و افراد کم است، اما اگر عمومی بود که تا به‎حال امام زمان آمده بود، همین که امام زمان نیامده یعنی این عده فعلا کم هستند.

جوانانی که به نقطه‌های روشنی رسیده‌اند

مدیر هیئت نوجوانان و جوانان عاشورایی ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام ابراز کرد: اینکه ما امروز بگوییم شرایط منتظران واقعی اقتضاء امروز جامعه نیست، کاملا اشتباه است؛ همین الان هم وجود دارند جوانانی که در اعتکاف به نقطه‌های روشنی رسیده‌اند اگرچه یک عبادت عمومی می‌کنند، ولی بعضی‌ها وصل شده‌اند، اگر در فضاهای مجاهدت نگاه ‌کنید به راحتی می‎توانید آنها را ببینید. همچون احمدی روشن‌ها و دیگر شهدایی که در این فضاها جان خودشان را از دست دادند کم نیست. به قول رهبر معظم انقلاب که می‌فرماید: «روحیه بسیجی تمام این قله‌ها را فتح کرده است» وقتی در فضای علمی، نانو، فضاهای هسته‌ای و بخش‌های مختلف می‎نگریم که جوانان کشور موفق شده و توانسته‌اند پیشرفت کنند، می‎بینیم اکثر آنها اهل مجاهدت هستند و روحیه جهادی واقعی دارند؛ اینها با همان عزم و انگیزه‌ای که در دوران دفاع مقدس و انقلاب بود، امروز در حال جهاد هستند.

با این عده کم خدای متعال راضی به فرج حجت نمی‌شود

وی اظهار کرد: اذعان دارم که این یک نهضت عمومی نیست؛ اما زمینه و بستر آن برای اینکه بچه‌های ما و جوانان ما به این نقطه برسند فراهم است. شرایط امروز با زمان دفاع مقدس و با این مفاهیم عالی خیلی فرق می‌کند؛ اما در همین اوضاع و در اوج حمله‌های فرهنگی و تبلیغاتی دشمنان اسلام و مهدویت خیلی‌ها هستند که ارتباط عمیقی باخدای متعال و با حضرت حجت(عج) دارند. این ارتباط را در افرادی می‎توانیم ببینیم که هم اهل مجاهدت، تواضع، اهل قرآن و خدمت خالصانه به ملت هستند؛ اینها اهل محبت خداوند هستند و لذت محبت خداوند را چشیده‌اند، وظیفه ما هم این است که این راه را توسعه بدهیم چراکه با این عده کم خدای متعال راضی به فرج حجت نمی‌شود، مگر اینکه این راه و افراد توسعه پیدا کند.
captcha