حضور آثار مطرح خارجی در جشنواره جهانی فجر چشمگیر نیست
کد خبر: 3593967
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
جواد نوروزبیگی:

حضور آثار مطرح خارجی در جشنواره جهانی فجر چشمگیر نیست

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما گفت: آنچه در جشنواره جهانی فیلم فجر شاهدش هستیم عدم حضور آثار مطرح خارجی در آن است، چون همزمانی آن با برخی فستیوال‌های مطرح خارجی امکان حضور در فجر را از سینماگران خارجی گرفته است.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه جشنواره جهانی باید همزمان با بخش سینمای ایران برگزار شود، اظهار کرد: از نگاه من بعد از جداسازی بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از سینمای ایران، شور و احساسی که در آن زمان دیده می‌شد دیگر وجود ندارد، درضمن در آن زمان فرصت برای دیده شدن، بیشتر در اختیار سینماگران خارجی بود، البته قبول دارم ضعف‌هایی نیز در آن دوران وجود داشت، اما اگر این مشکلات را در کنار نقاط قوت قرار دهیم متوجه خواهیم شد برگزاری همزمان، بازخوردهای بهتری برای سینما ما در پی داشته است.

وی افزود: نکته دیگر این است که پس از جداسازی به‌عمل‌آمده، هنوز عده‌ای بسیاری آن را نپذیرفتند، برای همین هم از خبرنگاران گرفته تا مردم پیرامون این مسئله سخن زیاد گفته می‌شود، اما آن‌گونه که از شواهد پیداست این اظهارنظرها هیچ تأثیری ندارد و سازمان سینمایی می‌خواهد همین رویکرد را در آینده ادامه دهد.

این فیلم‌ساز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه جداسازی بخش بین‌الملل از سینمای ایران همچنین باعث شده، حضور فیلم‌سازان و آثار مطرح تا حدودی کم‌رنگ شود، چون به لحاظ زمان‌بندی جشنواره جهانی در زمانی برگزار می‌شود که حضور در آن باعث می‌شود فیلم‌سازان خارجی دیگر نتوانند فیلم‌هایشان را در فستیوال‌های مطرح خارجی نمایش دهند برای همین حضور در این رویداد کم‌رنگ می‌شود.

دبیری رضا میرکریمی کاملا حرفه‌ای است

وی درباره دبیری رضا میرکریمی نیز چنین اظهارنظر کرد: برای جشنواره جهانی فجر جدا از نقاط ضعفی که برشمردیم باید یک امتیاز مهم نیز قائل شویم، آن‌هم دبیری رضا میر کریمی  است که شکلی بسیاری حرفه‌ای و شکیل دارد. این امتیاز به‌اندازه‌ای عیان و چشم‌گیر است که آرزو می‌کنم بخش سینمای ایران نیز در آینده چنین دبیری داشته باشد.

تهیه‌کننده فیلم «سلام بمبئی» در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری مستقل جشنواره جهانی فجر به‌نوعی تقابل با شعار اقتصاد مقاومتی نیست؟ تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم برگزاری این جشنواره هزینه چندانی برای سینمای کشورمان به همراه داشته باشد، چون تا آن اندازه که مطلع هستم بسیاری از مخارج این رویداد از طریق اسپانسر و تبلیغاتی که در آن انجام می‌شود تأمین می‌شود. در ضمن درباره کارهای فرهنگی نمی‌توان به این نحو اظهارنظر کرد، چون سرمایه‌گذاری در این حوزه احتیاج به زمان دارد تا به بار نشیند.

برخورد فیزیکی در جشنواره فجر مروج پوشش اسلامی نخواهد بود

نوروزبیگی در بخش پایانی سخنان خود درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی در جشنواره جهانی فیلم فجر چنین اظهارنظر کرد: شاید برخی‌ها این نقد را به جشنواره وارد کنند که پوشش‌ها در جشنواره چندان مناسب با الگوهای اسلامی نیست و به‌نوعی با سبک زندگی اسلامی منافات دارد، اما نظر من این است که دبیر جشنواره به لحاظ باورهای دینی فردی بسیار معتقد است که اندیشه‌هایش در فعالیت‌هایش وجود دارد برای همین نمی‌توان از این مسئله نقد چندانی کرد، اما درباره پوشش معتقدم که خود افراد باید در این حوزه انجام رسالت کند و برخوردهای فیزیکی در جشنواره‌ای سینمایی نمی‌تواند جوابگو باشد.
captcha