بالا بودن سطح مسابقات بین‌المللی طلاب
کد خبر: 3593985
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
تقی‌پور مطرح کرد:

بالا بودن سطح مسابقات بین‌المللی طلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه نخست رشته قرائت نخستین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام با بیان اینکه سطح اولین دوره این رقابت‌ها در مرحله بین‌المللی به نسبت سایر مسابقات مشابه وضعیت مطلوب‌تری دارد، گفت: در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب، حدود 10 قاری برجسته در عرصه بین‌المللی از کشورهای مختلف حاضر بودند که باعث شد حتی سطح مسابقات طلاب از مسابقات بین‌المللی ایران هم بالاتر باشد.

مهدی تقی‌پور، دارنده رتبه نخست رشته قرائت نخستین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه سطح اولین دوره مسابقات قرآن طلاب که از دوم الی ششم اردیبهشت‌ماه در قم برگزار شد، در مرحله بین‌المللی به نسبت سایر مسابقات مشابه از وضعیت مطلوب تری برخوردار بود، اضافه کرد: در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب، حدود 10 قاری برجسته و توانا در عرصه بین‌المللی از کشورهای مختلف حاضر بودند، و این مسئله باعث شد تا حتی سطح مسابقات طلاب از مسابقات بین‌المللی ایران هم بالاتر باشد.
وی ابراز کرد: در مسابقات بین‌المللی کشورمان، حداکثر چهار قاری با سطح قرائت ممتاز حضور پیدا می‌کنند و باید گفت سطح مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام از مرحله بین‌المللی مسابقات ایران بالاتر است و شاید در برخی از استان‌ها مثل خراسان رضوی نیز کیفیت اجرای افراد از مسابقات بین‌المللی ایران بالاتر باشد، البته مسابقات طلاب با حضور قاریان توانا از سراسر جهان به عنوان یک مسابقه بین‌المللی و قابل قبول دیده می‌شود.
حضور قاریان برجسته و ممتاز جهان در مسابقات طلاب
تقی‌پور اضافه کرد: قاریانی از کشورهای افغانستان، عراق و انگلستان در این دوره از مسابقات حاضر بودند که همه اجراهای قابل توجه ای داشتند، البته قاری لبنانی که به دلیل مشکل صوتی نتوانست اجرای خود را به صورت خوبی انجام دهد از مهارت بالایی برخوردار بود.
وی در ارزیابی خود از برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام عنوان کرد: به طور طبیعی هر کار جدیدی در ابتدای شروع نواقص و اشکالاتی دارد، اما باید تلاش برگزارکنندگان مسابقات قرآن طلاب را مورد نظر قرار داد زیرا آن‌ها تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن مسابقات انجام دادند.
این قاری بین المللی ادامه داد: البته آسیب‌های موجود در سطح بین‌المللی مسابقات قرآن باید با یک آسیب شناسی جامع مورد بررسی قرار گیرد تا سال‌های آینده شاهد مسابقات بهتری در این نوع از مسابقات قرآن باشیم.
همزمانی مسابقات بین‌المللی، فشار کار اجرایی را زیاد می‌کند
تقی پور در رابطه با همزمان شدن مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی با چند مسابقه از جمله رقابت های طلاب نیز گفت: اگر این همزمانی در جهت کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اسراف انجام شده، امر پسندیده‌ای است اما باید مسئولان به این مسئله توجه داشته باشند که این همزمانی مشکلاتی به همراه دارد و از آن جمله می‌توان به فشار کاری زیاد بر کادر اجرایی مسابقات اشاره کرد که این موارد باعث کاهش سطح کیفیت در برگزاری مسابقات قرآن نیز می‌شود.
سنجش، پیش از ورود به مسابقات باعث افزایش کیفیت شد
وی در تشریح مراحل سنجش افراد حاضر در مرحله بین‌المللی مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام ابراز کرد: چند مرحله سنجش برای شرکت کنندگان این دوره از مسابقات در نظر گرفته شده بود و حتی قبل از قرعه کشی یک مرحله برای ورود افراد به مسابقات تعریف شد که این باعث شد تا با حذف برخی از حاضران، افزایش سطح مسابقات را شاهد باشیم و شاید کمرنگ بودن مسابقات که مورد نظر برخی افراد بود نیز به همین دلیل باشد اما باید گفت ما شاهد حضور خوبی از متسابقان در جریان رقابت طلاب بودیم.
تقی پور ادامه داد: در گزینش نهایی، نمایندگان بیش از 50 کشور به مرحله بین‌المللی وارد شدند و در مرحله مقدماتی یک قرعه هشت خطی و در مرحله نهایی نیز یک قرعه یکسان در حدود 12 خط به ترتیب قرعه‌کشی زمان قرائت، اجرا شد و فقط این نکته که قرنطینه بودن قاریان در مرحله نهایی انجام نشد، یکی از آن مباحثی است که باید به آن توجه بیشتر شود.
زمانبندی دقیق مراحل اجرا، حُسن این مسابقات بود  
دارنده رتبه نخست رشته قرائت مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام اضافه کرد: زمانبندی دقیق تلاوت‌ها بر اساس قرعه کشی از حُسن موارد اجرایی این مسابقات بود که به نحو خوبی مدیریت و کارها اجرا شد.
وی برنامه زیارت امام رضا(ع)و سفر به مشهد مقدس در انتهای مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام را ارزشمند توصیف کرد و افزود: من با چند نفر از همراهان که از کشورهای مختلف بودند، صحبت کردم، قاریان و حافظانی که حتی رتبه‌ای کسب نکرده بودند، می‌گفتند بهترین هدیه‌ای که می‌توانستیم دریافت کنیم، همین سفر و زیارت امام رضا(ع)بود.
captcha