اعلام محورهای جشنواره استانی تئاتر لرستان
کد خبر: 3594014
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

اعلام محورهای جشنواره استانی تئاتر لرستان

گروه فرهنگی: جشنواره تئاتر لرستان در محورهای «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «نگاهی ویژه به شعار سال»، «توجه به مفاهیم فرهنگ کهن اسلامی، ایرانی»، «توجه به مفاهیم و ارزش‌های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی»، «ارائه نمایش‌هایی جهت جلوگیری از خشونت و جنگ‌طلبی» و ... برگزار می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با همکاری مرکز هنرهای نمایشی کشور و انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان در راستای ارتقاء، تشویق و ترویج اجرای عمومی آثار نمایشی در سطح استان با تأکید بر هویت‌بخشی به تئاتر و ترغیب و تشویق مردم به بهره‌مندی از این هنر ارزشمند با تولید نمایش‌هایی با مضامین انسانی و فاخر، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان لرستان را برگزار می‌کند.
محورهای اعلام شده در این جشنواره شامل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نگاهی ویژه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»،  توجه به مفاهیم فرهنگ کهن اسلامی، ایرانی،  بهره‌گیری از فرهنگ بومی و محلی در نمایش‌ها، نگاه کاوشگرانه و مدبرانه به جامعه، مسائل اجتماعی روز، اندیشه‌ورزی و ارتقای ذائقه فرهنگی و هنری جامعه از طریق هنر شریف تئاتر، توجه به مفاهیم و ارزش‌های والای فراگیر، جهانی و مشترک انسانی، ارائه نمایش‌هایی در جهت جلوگیری از خشونت و جنگ‌طلبی است.
بنا بر این گزارش، بیست و دومین جشنواره تئاتر استان لرستان فقط آثار صحنه‌ای را قضاوت و انتخاب خواهد کرد، آثار نمایشی متقاضی می بایست در فاصله زمانی شهریور ماه ٩٥ تا  شهریورماه سال ٩٦ در یکی‌ از سالن‌های استان حداقل هفت اجرای عمومی داشته باشند، نمایش‌های ارائه شده بایستی برای اولین‌بار در جشنواره ارایه شده و پیشتر هیچ‌گونه اجرایی از آن‌ها با نام‌های دیگری صورت نگرفته باشد.
همچنین، آثار هنرمندان بومی و جوانان در اولویت قرار خواهد گرفت و بدیع بودن و خلاقیت در اجرای آثار در ارزیابی هیئت انتخاب تاثیرگذار خواهد بود.
نمایش‌هایی که مبتنی بر متون  نمایشنامه‌نویسان  مطرح کشور بوده که تاکنون اجراهای زیادی از آن‌ها شده، تنها در صورت ارائه طرح اجرایی خلاق و شیوه نو در اثر اجرایی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت، در غیر این‌صورت از پذیرش این‌گونه آثار خودداری خواهد  شد.
همچنین، در صورتی‌که نمایشی، متن آن اقتباس ادبی و یا برداشتی از متون خارجی و با حفظ بومی‌سازی باشد، می‌تواند در بخش مسابقه جشنواره شرکت کند، در غیر این‌صورت آثار و متون خارجی نمی‌توانند در بخش مسابقه شرکت نمایند.
دبیرخانه جشنواره به گروه‌های راه‌یافته  به جشنواره مبلغی به‌عنوان کمک‌هزینه پرداخت خواهد کرد. هر هنرمند صاحب اثری، صرفاً می‌تواند با یک اثر که به تایید انجمن هنرهای نمایشی استان رسیده در مرحله‌ی نهایی جشنواره حضور داشته باشد.
یادآور می‎شود، ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استان لرستان به تمامی شرکت‌کنندگان لوح یاد بود اهداء خواهد کرد.همچنین، ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استان لرستان  به گرایش‌های (کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگری مرد و زن ، طراحی صحنه، نور، لباس، موسیقی و افکت، گریم، پوستر و بروشور) براساس تصمیم هیئت داوران جشنواره جوایز ارزنده‌ای اهداء خواهد کرد.
captcha