مسکن در مازندران، آرزویی گران و دست نیافتنی
کد خبر: 3594044
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

مسکن در مازندران، آرزویی گران و دست نیافتنی

گروه اجتماعی: دولت چندی پیش اعلام کرده بود که کشور از حالت رکود خارج شده است، این موضوع زمانی بیان شد که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند رکود همچنان در کشور حاکم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از بلاغ، دولت چندی پیش اعلام کرده بود که کشور از حالت رکود خارج شده است، این موضوع زمانی بیان شد که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند رکود همچنان در کشور حاکم است به طوریکه در تمامی بخش‌های اقتصادی به خصوص بخش مسکن این رکود مفرط کاملا مشهود است.

در همین راستا چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد بخش ساختمان در سال 95 برای پنجمین سال پیاپی منفی معرفی کرد که نشان می‌دهد در بخش ساختمان با رکود و عدم آینده‌ای روشن مواجه هستیم.

مسکن امسال رونق نمی‌گیرد

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه وجود ۲.۵ میلیون خانه‌ خالی از سکنه بخاطر رشد تولید نیست بلکه حاکی از پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است، اظهار کرد: دولت یازدهم تسهیلات مسکن را افزایش داده، اما قدرت خرید متقاضیان ترمیم نشده است. تصور نمی‌کنم تا شهریور ماه سال جاری رونق وارد بخش مسکن شود.

با توجه به این موضوع با برخی از مشاوران املاک شرق استان برای بررسی اوضاع بازار مسکن به گفت و گو نشستیم.

معاوضه املاکی به جای خرید نقدی در نکا

مجتبی نوایی از مشاوران املاک نکا با بیان اینکه خرید و فروش مسکن در شهرستان نکا راکد است، اظهار کرد: تجارت مسکن در نکا تبدیل به معاوضه املاک شده است به طوریکه فردی ملک خود را با ملک فرد فروشنده تعویض می‌کند، مثلا زمین می‌دهد و آپارتمان می‌گیرد.

وی تسهیلات مسکن را ناکافی در خرید مسکن دانست و گفت: بیشتر مردم سپرده گذاری 20 میلیونی می‌کنند تا وام 40 میلیونی دریافت کنند و با 60 میلیونی که دارند به دنبال منازل قدیمی می‌روند.

نوایی تصریح کرد: قیمت مسکن در نکا به شدت بالا رفته به طوریکه آپارتمان با امکانات معمولی بین 1 میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار تومان به قیمت گذاشته شده است.

این مشاور املاک نکایی به اجرای برخی دستورالعمل‌ها توسط شهرداری نکا اشاره کرد و گفت: بر حسب دستورالعمل وزارت کشور، شهرداری به آن دسته از سازندگانی مجوز ساخت می‌دهد که در خیابان‌های 16 متری ساختمان سه طبقه به متراژ 300 متر بسازند.

وی افزود: این دستورالعمل در دیگر شهرستان‌های استان به جدیت شهرداری نکا اجرا نمی‌شود به همین خاطر ساخت و سازها با کندی و رکود مواجه شده است.

نوایی وضعیت اجاره منازل استیجاری را نامناسب توصیف کرد و گفت: اجاره منازل در شهرستان نکا نسبت به سال گذشته بسیار زیاد شده و از توان پرداخت مردم خارج است.

تعرفه بالای شهرداری ساری موجب کاهش رغبت سازندگان
اصغر فرجی از مشاوران املاک ساروی قیمت مسکن را بسیار بالا دانست و گفت: مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ندارند و سرمایه گذاران نیز از ادامه فعالیت مایوس شده‌اند.

وی تعرفه شهرداری و نظام مهندسی ساختمان را یکی از عوامل مهم در کاهش رغبت سرمایه‌گذاران مسکن معرفی کرد و گفت: شهرداری تعرفه‌های بالایی را در ساخت و ساز ساختمان دریافت می‌کند، به همین خاطر هزینه تولید بسیار بالا رفته است.

وی با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی به صورت سرسام آور از دو سال گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: از سه سال گذشته وضعیت بازار مسکن وخیم‌تر شده و بهبودی حاصل نخواهد شد.

وی در مورد وضعیت اجاره منازل نیز گفت: به دلیل قیمت‌های بالای اجاره، موجر و مستاجر هر سال قرارداد را تمدید می‌کنند به همین خاطر وضعیت اجاره منازل نیز خوب نیست.

قیمت مسکن در قائمشهر، ثابت و بدون مشتری
یکی دیگر از مشاوران املاک قائمشهری رکود بازار مسکن را از اردیبهشت ماه هر سال دانست و گفت: مردم با این تفکر که هر سال قیمت مسکن بالاتر می‌رود در دو ماه ابتدای سال به تکاپو می‌افتند و بازار مسکن شاهد خرید و فروش‌های مناسبی می‌شود.

رضا افرابندپی بیان کرد: با توجه به خرید و فروش های متعددی که در دو ماه ابتدایی سال رخ می دهد نمی توان رکود بازار مسکن را پیش بینی کرد به همین خاطر بیشتر مشاوران املاک رکود را پس از پایان اردیبهشت ماه مشاهده می کنند.

افرابندپی تصریح کرد: تجربه سه سال گذشته نشان می‌دهد امسال نیز شاهد رکود در بازار مسکن باشیم.

وی علت اصلی رکود مسکن را عدم سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز دانست و گفت: خرید مسکن نیز بیشتر مصرفی بوده و بیشتر فعالان این بخش از سرمایه‌گذاری منصرف شده‌اند.

این مشاور املاک قائمشهری قیمت مسکن را در قائمشهر ثابت و بدون مشتری دانست و گفت: ساختمان‌های پیش فروش و نوساز در قائمشهر به نسبت فروش بهتری دارند.

وی در مورد بازار اجاره منازل نیز گفت: درخواست برای اجاره منازل کم شده است چون موجر و مستاجر هر سال قرارداد خود را تمدید می کنند.

افرابندپی افزود: صاحبان ملک در اجاره مسکن به دبال رهن کمتر و اجاره بیشتر هستند

وی در ادامه گفت: کمبود نقدینگی در پرداخت اجاره بها موجب شده تا بیشتر مستاجران به تمدید قرارداد و شرایط فعلی اکتفا کنند.

مسکن کمتر از 100 میلیون تومان در بابل وجود ندارد
سیدحیمد ابراهیمی از مشاوران املاک بابلی نیز وضعیت بازار مسکن را در این شهرستان دچار رکود دانست و تصریح کرد: بازار مسکن رونقی ندارد و خرید و فروشی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی تا سقف 100 میلیون تومان خریدار دارد، اظهار کرد: مشکل اینجا است که واحد مسکونی کمتر از 100 میلیون تومان در بابل وجود ندارد به همین خاطر واحدهای مسکونی ساخته شده بدون مشتری هستند.

این مشاور املاک بابلی گفت: تعرفه شهرداری، کانون مهندسین و هزینه های ساخت بسیار افزایش یافته و رغبت ساخت و ساز را از سرمایه گذار گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه سرمایه گذاران از بهبود وضعیت بازار مسکن ناامید شده اند تاکید کرد: سرمایه گذاران به سمت سپرده گذاری در بانک ها و دریافت سود سوق پیدا کردند و سرمایه خود را از بازار مسکن خارج کردند.

وی اجاره بهای منازل استیجاری را در بابل با رشد 20 درصد ارزیابی کرد و گفت: قیمت اجاره منازل جدید به حدی بالا است که موجر و مستجر هر سال قرارداد خود را تمدید می کنند و رغبتی برای اجاره مسکن جدید وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، با توجه به موارد بیان شده یابد دریافت کشور همچنان در رکود به سر می‌برد و وضعیت مناسبی در بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص مسکن وجود ندارد.

بهبود وضعیت مسکن از مطالبات اصلی مردم است، قیمت‌های زیاد و غیر منطقی موجب شده میلیون ها مسکن خالی در کشور وجود داشته باشد اما میلیون‌ها مستاجر توان خرید آن‌ها را نداشته باشند.
captcha