نمایشگاه کتاب تهران؛ آکادمی سیار نشر/ انتظار رئیس نمایشگاه در صیانت از این پروژه ملی
کد خبر: 3594149
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
صالحی در نشست خبری عنوان کرد:

نمایشگاه کتاب تهران؛ آکادمی سیار نشر/ انتظار رئیس نمایشگاه در صیانت از این پروژه ملی

گروه ادب: معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران این نمایشگاه را آکادمی سیار در حوزه نشر دانست و گفت: انتظار دارم به دلیل همزمانی نمایشگاه با انتخابات از فرهنگ و هنر و پروژه ملی نمایشگاه صیانت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز 9 اردیبهشت‌ماه، در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: مسائل فرهنگی و نمایشگاه کتاب تهران در دولت یازدهم همواره مورد توجه بوده، از این رو به عنوان رئیس سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران نگاهی به گذشته دارم؛ رویکردهایی که در سه دوره گذشته دنبال شد و امسال هم به عنوان چهارمین سال این دولت دنبال خواهد شد، رویکردهای گوناگونی بوده، یکی از این رویکردها واسپاری نمایشگاه به حوزه نشر بود و طی سه سال گذشته از نقطه‌های کوچکتر مانند حضور نمایندگان نشر در شورای سیاست‌گذاری شروع شد و تصدی سه کمیته در نمایشگاه به ناشران واگذار شد.
تشکیل نهادهای صنفی مجری
وی افزود: امسال آنچه در این حوزه رخ داده، شورای تشکل‌های نشر دو تشکل فراگیر را به عنوان نهادهای صنفی مجری از جمله اتحادیه ناشران و آشنا را معرفی کردند. در این تشکل‌ها شورای هفت نفره مشخص شد که معاون اجرایی و مدیران کمیته‌ها را معرفی کردند و احکام آنها صادر شد و اکنون بخش‌های اجرایی نمایشگاه برعهده معاونت اجرایی و کمیته اجرایی خواهد بود.
صالحی ادامه داد: اتفاقاتی که در سال گذشته و امسال پدید آمد، مهمان ویژه در نمایشگاه است که از افغانستان آغاز شد و پس از آن عمان و روسیه بود و امسال هم کشور ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه است که این اتفاق بابی از ارتباطات بین‌المللی را ایجاد کرده و حضور ناشران خارجی در این نمایشگاه را تقویت کرده است، همچنین شهر مهمان نمایشگاه نیز از سال گذشته کلید خورد که امسال شهر استانبول ترکیه به عنوان شهر مهمان حضور خواهد داشت.
تقویت جنبه نمایشگاهی
وی گفت: رویکرد سوم تقویت وجه نمایشگاهی آن بود؛ چرا که این نقد همواره به نمایشگاه وجود داشت و اکنون هم وجود دارد که نمایشگاه کتاب تهران فروشگاه است. البته شرایط اقتصاد نشر به گونه‌ای است که نمی‌توانستیم به جراحی در این حوزه دست بزنیم. اما اینکه نمی‌شود بخش فروشگاهی را نابود یا تضعیف کرد، حداقل بخش نمایشگاهی می‌تواند تقویت شود. اتفاقاتی که در سالیان اخیر و امسال به شکل جدی‌تر در نمایشگاه کتاب تهران به وجود آمد، با این نگاه است که وجه نمایشگاهی باید افزوده شود؛ چرا که این نمایشگاه می‌تواند آکادمی سیار در حوزه نشر باشد و این امر در حال رخ دادن است. راه‌اندازی بخش‌هایی چون کتاب‌نماها، پاتوق اهل قلم، برنامه‌های کمیته علمی و فرهنگی و ... از جمله اقدامی است که در این راستا انجام شده و مسیر نمایشگاهی‌تر شدن را میسر کرده است.
تقویت وجه ملی نمایشگاه
صالحی تصریح کرد: رویکرد چهارم این است که این نمایشگاه، نمایشگاهی ملی است و گرچه عنوان تهران در آن وجود دارد، اما نمایشگاهی ملی است؛ چرا که هم ناشران شهرستانی و هم بازدیدکنندگان شهرستانی در آن حضور می‌یابند، رویکرد دیگر تقویت وجه ملی نمایشگاه است، با این نگاه که نمایشگاه کتاب تهران هر روز به نام یک استان است و در آن برنامه‌های ملی با نگاهی به اقوام برگزار می‌شود. رویکرد ششم این نمایشگاه اصلاح و توسعه نظام حمایتی ارشاد از نمایشگاه کتاب تهران است، این امر در دو حوزه دنبال شد، یکی حمایت مالی دولت یعنی بن‌های کتاب بود تا مخاطبان به سمت خرید کتاب بروند و این موضوع به صورت قانون درآمد و لازم‌الاجرا شد تا مفسده‌هایی که در این زمینه رخ می‌داد، جلوگیری شود و با این نگاه و رویکرد بود که بن‌های کاغذی که مفسده‌انگیزتر بودند، حذف شد؛ چرا که امکان رصد در آنها وجود نداشت، اما در بن‌های الکترونیک که به نام افراد صادر می‌شود، قابل رصد هستند.
رئیس سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران در ادامه بیان کرد: از سال گذشته با توجه به اینکه مکان نمایشگاه به صورت رایگان بود، خرید کتاب از آنها در مقابل اجاره غرفه‌ها جایگزین شد، از سوی دیگر تأکید ما بر فضای نمایشگاه از لحاظ مکانی این است که رنگ و بوی نمایشگاه داشته باشد و برای این منظور این نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب انتقال یافت و این امر نیز با همکاری صنف رخ داد.
حضور 1678 ناشر
در ادامه این نشست، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران گفت: با توجه به اینکه امسال دومین دوره این نمایشگاه در شهر آفتاب است، امیدواریم امسال بالنده‌تر و با کیفیتی بهتر برگزار شود.
وی افزود: در این دوره 135 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی طراحی شده و نسبت به سال گذشته افزایشی وجود نداشته است که امیدوارم در سال آینده سالن‌هایی افزوده شود. البته سالن‌های موقت احداث شده و در این راستا به فضای دانشگاهی اضافه شده است و در این دوره 1678 ناشر در 2260 غرفه در بخش داخلی حضور می‌یابند.
شهرام‌نیا ادامه داد: کشور مهمان در نمایشگاه جاری، ایتالیا است و بنا به تقاضای رایزن فرهنگی ایتالیا و سفارت این کشور برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد شد و این موضوع نهادینه شده و نه‌تنها هزینه‌ای را تحمیل نمی‌کند، بلکه توانسته تبلیغ و ترویجی در حوزه نشر باشد؛ از این‌رو از ایتالیا، یک گروه 40 نفره از ناشران و نویسندگان حضور می‌یابند. همچنین در راستای شهر مهمان نیز شاهد حضور ناشران و نویسندگانی از ترکیه خواهیم بود و این امر، فرصتی برای تعاملات فرهنگی و نشر خواهد بود.
تخصیص 16 و نیم میلیارد یارانه
وی در ادامه موضوع بورسیه نمایشگاه کتاب تهران را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امسال 10 نفر از کشورهای مختلف بورسیه شدند که شامل نویسندگان، ناشران و آژانس‌های ادبی هستند و 15 نفر نیز از رؤسای نمایشگاه‌های کتاب دنیا و مسئولان اتحادیه‌های نشر حضور می‌یابند.
شهرام‌نیا با اشاره به اینکه 16 و نیم میلیارد یارانه در این دوره تخصیص یافته است، گفت: سالن افق‌های نو امسال به نمایشگاه افزوده شده و در این فضا، آینده نشر مورد توجه قرار گرفته است و سالن یاس، سالن کارنامه نشر و ... هر یک فعالیت‌های خود را خواهند داشت و در حوزه اقوام و ادیان نیز برنامه‌هایی اجرا می‌شود.
وی افزود: بنا بر توافق انجام شد، شهریورماه ایران میهمان ویژه پکن خواهد بود و تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین امضا شده و باقی در نمایشگاه امضا خواهد شد.
94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین
مهدی اسماعیلی‌راد، مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در ادامه این نشست گفت: هشت هزار متر فضای سالن‌های موقت افزایش داشته که شش‌هزار متر آن به بخش دانشگاهی و رسانه‌های دیجیتال اختصاص یافته است، همچنین نرم‌افزار اطلاع‌رسانی از اطلاعات خانه کتاب آماده شده و در اطلاع‌رسانی‌ها از آن استفاده می‌شود و در این دوره غرفه‌های اطلاع‌رسانی به بیش از 30 غرفه افزایش یافته است. 
داوود موسایی، مدیر کمیته ناشران خارجی نیز در ادامه بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه 94 ناشر عربی و 45 ناشر لاتین در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد عناوین در بخش عربی 47 هزار و 234 عنوان و در بخش لاتین 150 هزار و 144 عنوان بوده است. متراژ اختصاص یافته به بخش عربی 2085 متر و بخش لاتین 2333 متر است. همچنین 204 مؤسسه در بخش لاتین و 150 مؤسسه در بخش عربی حضور دارند.
هومان حسن‌پور، مدیر کمیته ناشران داخلی نیز بیان کرد: در بخش داخلی 2643 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که 1803 غرفه به ناشران در بخش داخلی تخصیص یافته و 226 متقاضی مستقل و 375 نمایندگی نیز حضور خواهند داشت. 240 هزار عنوان در بخش داخلی عرضه خواهد شد.
فضای انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی نخواهیم داشت
صالحی، رئیس نمایشگاه کتاب در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تبلیغ نامزدهای انتخابات در نمایشگاه کتاب تهران و برنامه سخنرانی آنها بیان کرد: تأکیدی که در جلسه شورای سیاست‌گذاری بود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر آن تأکید داشته است، در نمایشگاه، فضای انتخاباتی به معنای رقابت انتخاباتی نخواهیم داشت، بلکه فضا باید مشارکت در نمایشگاه باشد، طبیعی است که ورود به محیط نمایشگاهی حق هر شهروندی است، اما بحث برگزاری نشست مطرح نیست و گاهی خبرنگاران دور نامزدها در راهروها جمع شده و مخل نظم می‌شوند که در این راستا تصویب شده است که اگر نامزدی به نمایشگاه کتاب می‌آید، داخل راهروها مصاحبه‌ای نخواهد داشت تا فضای سالن‌های عمومی تحت تأثیر قرار نگیرد، اما احیاناً اگر خبرنگاران پیگیر گفت‌وگو با نامزدهای انتخاباتی باشند، فضای گفت‌وگو در محیط دیگری انجام خواهد شد؛ از این رو بحث نشست انتخاباتی مدنظر نیست و برگزاری نشست  در نمایشگاه ممنوع است.
آفت دردناک قاچاق کتاب
هومان حسن‌پور مدیرکمیته ناشران داخلی در پاسخ به سؤالی درباره جلوگیری از ورود کتاب‌های قاچاق و بدون مجوز به نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: متأسفانه قاچاق کتاب آفت دردناکی است که به جان حوزه نشر افتاده است و به همین دلیل این مسئله را پیش‌بینی کرده‌ایم و در این راستا دو هیئت نظارت، یکی از سوی کمیته ناشران داخلی و دیگری از سوی گروه نظارت و ارزیابی نمایشگاه بر این امر نظارت خواهند کرد و در این زمینه نیز جلساتی برگزار و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا موارد احتمالی شناسایی و پیگیری شود.

صالحی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت 50 ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخشی از تخلفات شامل محرومیت از یک روز یا همان نمایشگاه یا از نمایشگاه سال آینده است و بخش اعظم احکام صادر شده مربوط به عرضه کتاب‌های غیر است که شاهد ارائه یک کتاب در چندین غرفه هستیم و این تخلف است مگر اینکه به صورت رسمی از سوی ناشر مورد نظر به ناشر دیگر اجازه داده شود؛ چرا که حضور در نمایشگاه باید برای ناشران و نه پخشی‌ها فراهم باشد، به همین دلیل فروش کتاب غیر به صورت جدی در این دوره پیگیری و برخورد خواهد شد و منتهی به محرومیت می‌شود؛ از این رو ناشران باید دقت کنند که کتاب‌های خود را در غرفه مربوط به خود ارائه کنند.

دغدغه فرهنگ، کتاب و نشر مطلوب
وی در پایان خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران پروژه‌ای ملی است و انتظار دارم از محیط و فضای نشر در نمایشگاه کتاب به دلیل همزمانی آن با انتخابات صیانت کنید، اگر در حوزه‌های دیگر بنا بر فضای انتخاباتی رقابت داریم که طبیعی هم هست رقابت‌ها را به محیط نمایشگاه نکشانید و به آینده فرهنگ، کتاب و نشر مطلوب بیاندیشید.
captcha