ضرورت تدوين سند فرهنگسازی مهمان نوازی
کد خبر: 3594403
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
شاهمرادی اعلام کرد:

ضرورت تدوين سند فرهنگسازی مهمان نوازی

گروه جامعه: دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: شورا این آمادگی را دارد تا سندی برای نهادینه کردن فرهنگ مهمان نوازی تدوین و به همه نهادهای فرهنگی ابلاغ کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش گفتمان فرهنگ مهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری، پیش از ظهر امروز، 10 ارديبهشت‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسين شاهمرادی، دبير شورای فرهنگ عمومی، در دانشكده مديريت برگزار شد.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با اشاره به این موضوع كه فرهنگ مهمان نوازی باید نهادينه شود، گفت: شورای فرهنگ عمومی این آمادگی را دارد تا به کمک معاونت گردشگری بتواند سندی در زمینه نهادینه کردن فرهنگ مهمان نوازی تدوین و به همه نهادها ابلاغ کند.

دبير شورای فرهنگ عمومی افزود: این سند می‌تواند به همه نهادها ابلاغ شود تا دستگاه‌های فرهنگی دست به دست هم دهند و رویکرد مهمان نوازی نهادینه و از تبدیل این هنجار اجتماعی به یک ناهنجاری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه موضوع ميهمان نوازی در همه اديان وجود دارد و نكته حائز اهميت اين است كه به لحاظ دينی و فرهنگ ايرانی يكی از شاخصه‌های مهم است كه از قرن‌های گذشته زبان زد بوده گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مباحث سبك زندگی اسلامی ايرانی يكی از موارد حائز اهميت اين حوزه توجه به مقوله ميهمان نوازی و ميهمان دوستی و انتقال اين فرهنگ به نسل جديد است.

وی ضمن تأكيد بر اينكه در مستندات به جا مانده در قالب سفرنامه‌ها بر خصلت ميهمان دوستی ايرانيان اشاره شده است گفت: در روايت معتبر از پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) كه نقل شده است بر حقوق و رفتار مناسب با ميهمان تأكيد شده است. تغيير سبك زندگی تأثيرات نامطلوبی را بر اين فرهنگ ديرينه گذاشته است كه بايد با تغيير رويكرد در اين خصوص، به دنبال توسعه گردشگری در كشور باشيم.

حجت‌الاسلام شاهمرادی درباره اهداف برگزاری همايش گفتمان ميهمان نوازی با رويكرد توسعه گردشگری اظهار کرد: توسعه گردشگری يكی از مهم‌ترين مباحث توليد اشتغال در كشورها است كه زيربنای آن مباحث فرهنگی و مباحث مرتبط با نوع رفتار با گردشگران داخلی و خارجی است كه اين همايش با هدف شناسايی اين ظرفيت‌ها برگزار شده است.

captcha