بازدید جمعی از اعضای ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
کد خبر: 3594488
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

بازدید جمعی از اعضای ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن

گروه فرهنگی: جمعی از کارکنان خبرگزاری ایکنا و ایسنا خراسان رضوی، صبح امروز، 10 اردیبهشت‌ماه از پژوهشکده نوین ثامن در مشهد بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جمعی از کارکنان خبرگزاری ایکنا و ایسنا خراسان رضوی، صبح امروز، 10 اردیبهشت‌ماه از پژوهشکده نوین ثامن در مشهد بازدید کردند.
رضا سلیمان‌نوری، پژوهشگر با اشاره به اینکه پژوهشکده نوین ثامن خصوصی است و وابسته به هیچ سیستم دولتی نیست، عنوان کرد: حوزه کاری پژوهشکده مربوط به مسائل شهری مشهد است که شامل 5 گروه، علمی، معماری و شهرسازی، میراث فرهنگی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد شهری و آیتی است. بخش گفتمانی از دیگر بخش‌های این پژوهشکده به شمار می‌رود که در‌ آن نشست‌های مختلفی در طول سال برگزار شده است.
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
سلیمان‌نوری تصریح کرد: ارتقاء جایگاه مشهد و رساندن مشهد به شهر معنوی در سطح کشور و الگو شدن آن به عنوان شهر اسلامی از دیگر برنامه‌های این پژوهشکده محسوب می‌شود.
وی از ساخت فیلم 90 دقیقه‌ای نسیان که چندین اکران در دانشگاه‌ها و شهرهای استان خراسان رضوی داشته‌ است، خبر داد و عنوان کرد: این فیلم که در خصوص بافت پیرامون حرم ساخته شده است.
این پژوهشگر ادامه داد: امیدواریم همکاری بین دو مجموعه ایکنا و ایسنا با پژوهشکده نوین ثامن پررنگ‌تر شود چرا که مجموعه ما با اهداف ایکنا که به صورت تخصصی در زمینه رسانه به فعالیت می‌پردازد و ایسنا هماهنگ است. 
در ادامه، محمدجواد استادی، عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن افزود: این ادعا را داریم که حداقل در استان تنها مجموعه‌ای هستیم که با نگاه میان رشته‌ای و علمی به طور مستقیم بر روی مسائل شهری کار جدی انجام می‌دهیم. 
وی ادامه داد: این پژوهشکده به صورت جدی در زمینه رسیدن به شهر اسلامی شکل گرفته است و پژوهش‌های ما به صورت کاربردی انجام می‌شود در صورتی که این مجموعه خصوصی است. 
مسئله محوری؛ هدف پژوهشکده نوین ثامن
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
استادی با اشاره به اینکه در این پژوهشکده 5 گروه به صورت هماهنگ به فعالیت می‌پردازند، اظهار کرد: پژوهشکده نوین ثامن به دنبال مسأله محوری است و اینکه مشکلات را تبدیل به مسأله کند و با توجه به شیوه‌های جدید آنها را اصلاح کند. 
عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن با اشاره به اینکه در حوزه سیاست‌گذاری و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود بهترین جامعه‌شناسان در این مجموعه با ما به فعالیت می‌پردازند، عنوان کرد: رویکرد دوم ما گفتمان‌سازی است و باید در این زمینه مردم آگاه شوند باید تفکر انتقادی در بین مردم پررنگ‌تر شود.
وی تصریح کرد: ما دو پروژه انجام می‌دهیم، پروژه‌ای که از بیرون جذب می‌شود و منطبق با سیاست‌های پژوهشکده انجام می‌گیرد و پروژه‌ای که دغدغه خود ما است مانند بحث زیارت که به صورت رفتار و امر اجتماعی انجام می‌شود. به زودی فاز اول این پروژه به پایان می‌رسد.
استادی بیان کرد: مؤلفه‌های شهری از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون 9 مؤلفه استخراج شده که از دل آن چند پروژه بیرون آمده است.
در ادامه وحید محکی، دبیر گروه معماری و شهرسازی پژوهشکده نوین ثامن عنوان کرد: این پژوهشکده تنها پژوهشکده میان رشته‌ای شهر و شمال شرق است. در خصوص بافت پیرامون اطراف حرم و اتفاقاتی که در چند دهه آن افتاده است گروه معماری فعالیتی را آغاز کرده که در کنار آن شورای راهبردی متشکل از اساتید برجسته کشور قرار دارند.
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
وی ادامه داد: موضوع دیاگرام شبکه مسائل طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و عوامل آسیب‌زا در بافت پیرامون اطراف حرم از دیگر برنامه‌هایی است که در دسترس داریم.
محکی اظهار کرد: در بحث باغات و تخریب فضای سبز مشهد باید بگوییم که به دلیل برج‌سازی و تخریب کاربری از بین رفته است و این از دیگر برنامه‌های این گروه به شمار می‌رود.
پرداختن به موضوع معماری با رویکرد میان رشته‌ای
دبیر گروه معماری و شهرسازی پژوهشکده نوین ثامن بیان کرد: داریم تلاش می‌کنیم تا با رویکرد میان رشته‌ای به مسائل معماری بپردازیم و نگاه صرف و تک‌بعدی به معماری و شهرسازی نداشته باشیم.
ساسان نوروزی، دبیر گروه میراث فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن در ادامه این دیدار، افزود: در گروه میراث فرهنگی تلاش می‌کنیم هویت فرهنگی‌مان را حفظ کنیم. میراث فرهنگی یعنی تمام میراث شهر، در خصوص میراث شهری که هیچ منبع فارسی وجود ندارد در این زمینه تحقیق گسترده‌ای شده که چند ماه آینده کتابی در این زمینه به چاپ خواهد رسید.
وی گفت: بحث مطالعات اجتماعی و فرهنگی همیشه در فضای دانشگاه به صورت انتزاعی بوده است و هیچ‌گاه در فضای برنامه‌ریزی و عمل‌گرایی انجام نشده است.
بررسی نقشه‌نگاری فرهنگی مشهد
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
نوروزی ادامه داد: ما هنوز در کشورمان یک نقشه‌نگاری فرهنگی نداریم در حالی که در کشورهای دیگر این مسأله یک ضرورت به شمار می‌رود. نقشه‌نگاری فرهنگی مشهد را شروع کردیم و امیدواریم که به خوبی به پایان برسد.
سعید حبیبی، مدیر گروه اقتصاد شهری پژوهشکده نوین ثامن در ادامه، عنوان کرد: پژوهشکده نوین ثامن دغدغه مهم آن همکاری گروه‌های تخصصی و دانشگاهی با یکدیگر است. 
وی گفت: از بدو تأسیس این پژوهشکده ما به دنبال این بودیم تا مسأله‌ای که در شهر وجود دارد را تبیین کنیم و تأثیرگذاری در حل مشکلات از جمله اقدامات ما به شمار می‌رود. 
حبیبی عنوان کرد: پژوهشکده‌های ما در ایران بیشتر موضوع محور هستند این پژوهشکده نوین ثامن سعی کرده به پژوهشکده‌ای مسأله محور تبدیل شود. 
بحران مدنیت شهری باعث مشکلات زیادی در شهر شده
مدیر گروه اقتصاد شهری پژوهشکده نوین ثامن ادامه داد: بحران مدنیت شهری باعث مشکلات زیادی در شهرها شده و آن هم به دلیل سرعت تغییرات است سعی کرده‌ایم در این زمینه در مطالعات انسجام‌بخشی بیشتری انجام دهیم.
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
مدیر گروه اقتصاد شهری پژوهشکده نوین ثامن گفت: ما معتقد هستیم که همیشه پژوهش برای پژوهش فایده‌ای ندارد باید پژوهش به سمت مردم برود و حل مشکلات آنها را انجام دهد. 
ابراهیم مروتی، مدیرکل خبرگزاری ایکنا و ایسنا در ادامه این دیدار، ادامه داد: رسانه هر چه با مراکز علمی تعاملات بیشتری داشته باشد تولیدات‌ آن قوی‌تر خواهد شد و اخبار مراکز علمی نیز در جامعه به صورت وسیع‌تری گسترش پیدا می‌کند.
مروتی گفت: چقدر خوب است که از ظرفیت‌های پژوهشکده نوین ثامن در زمینه چاپ مقالات در رسانه ایکنا و ایسنا استفاده کنیم.
مدیرکل خبرگزاری ایکنا و ایسنا افزود: ما آمادگی این را داریم که نشستی با پژوهشکده نوین ثامن برگزار کنیم. نشست‌هایی تخصصی با موضوعات مختلف در مرکز جهاد دانشگاهی مشهد.
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
حمیدرضا محروقی، رئیس پژوهشکده نوین ثامن در ادامه، بیان کرد: نقش مشترکی بین رسانه‌ها با دغدغه پژوهشکده نوین ثامن در عرصه مشهد وجود دارد. گفتمان پژوهشی یعنی یک سری مطالعاتی انجام دهیم.
کار مطالعاتی صرف بی‌فاییده است
وی ادامه داد: گفتمان بدون عقبه پژوهشی دست مایه خوبی ندارد از طرفی هم صرفا کار مطالعاتی کردن فایده‌ای ندارد.
محروقی تصریح کرد: اگر بین دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا و پژوهشکده نوین ثامن تعاملاتی انجام شود، می‌تواند کارهای خوبی صورت گیرد.
رئیس پژوهشکده نوین ثامن بیان کرد: رسانه‌ها در مسائل و مشکلات شهری نقش دیده‌بان را بازی می‌کنند قبل از این که اتفاقی به وقوع بپیوندد آنها معضل را رصد و اطلاع‌رسانی می‌کنند.
بازدید جمعی از پرسنل‌های خبرگزاری ایکنا و ایسنا از پژوهشکده نوین ثامن
در ادامه این نشست بازدید از کارگاه تحقیقات شهری پژوهشکده نوین ثامن و دیگر بخش‌های این پژوهشکده انجام گرفت.
captcha