لزوم توجه به ادبیات علمی برای مطرح کردن شهر زیارتی
کد خبر: 3594551
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

لزوم توجه به ادبیات علمی برای مطرح کردن شهر زیارتی

گروه فرهنگی: عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن با اشاره به اینکه همه جا از مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی صحبت می‌شود، اظهار کرد: ادبیات ما ادبیات علمی است، شهر زیارتی در استاندارد جهانی وجود ندارد و برای مطرح کردن آن باید آن را در ادبیات علمی آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدجواد استادی، عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن، صبح امروز، 10 اردیبهشت‌ماه در بازدید جمعی از کارکنان خبرگزاری ایکنا و ایسنا با پژوهشکده ثامن، افزود: این ادعا را داریم که حداقل در استان تنها مجموعه‌ای هستیم که با نگاه میان رشته‌ای و علمی به طور مستقیم بر روی مسائل شهری کار جدی انجام می‌دهیم. 
وی ادامه داد: این پژوهشکده به صورت جدی در زمینه رسیدن به شهر اسلامی شکل گرفته است و پژوهش‌های ما به صورت کاربردی انجام می‌شود در صورتی که این مجموعه خصوصی است. 
مسئله محوری؛ هدف پژوهشکده نوین ثامن
استادی با اشاره به اینکه در این پژوهشکده 5 گروه به صورت هماهنگ به فعالیت می‌پردازند، اظهار کرد: پژوهشکده نوین ثامن به دنبال مسأله محوری است و اینکه مشکلات را تبدیل به مسأله کند و با توجه به شیوه‌های جدید آنها را اصلاح کند. 
عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن با اشاره به اینکه در حوزه سیاست‌گذاری و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود بهترین جامعه‌شناسان در این مجموعه با ما به فعالیت می‌پردازند، عنوان کرد: رویکرد دوم ما گفتمان‌سازی است و باید در این زمینه مردم آگاه شوند باید تفکر انتقادی در بین مردم پررنگ‌تر شود.
وی تصریح کرد: ما دو پروژه انجام می‌دهیم، پروژه‌ای که از بیرون جذب می‌شود و منطبق با سیاست‌های پژوهشکده انجام می‌گیرد و پروژه‌ای که دغدغه خود ما است مانند بحث زیارت که به صورت رفتار و امر اجتماعی انجام می‌شود. به زودی فاز اول این پروژه به پایان می‌رسد.
استادی بیان کرد: مؤلفه‌های شهری از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون 9 مؤلفه استخراج شده که از دل آن چند پروژه بیرون آمده است.
برای مطرح کردن شهر زیارتی باید آن را در ادبیات علمی آورد
عضو گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده نوین ثامن با اشاره به اینکه همه جا  از مشهد به عنوان یک شهر زیارتی صحبت می‌شود، اظهار کرد: ادبیات ما ادبیات علمی است شهر زیارتی در استاندارد جهانی وجود ندارد و برای مطرح کردن آن باید آن را در ادبیات علمی آورد. 
خارج کردن زیارت از بعد انتزاعی
وی تصریح کرد: در حال تلاش هستیم تا زیارت را از بعد انتزاعی خارج کنیم و  به ادبیات کمی تبدیل کنیم زیارت را به نحوی تبیین که قابلیت فهم برای مهندسان شهرسازی داشته باشد. 
استادی عنوان کرد: مسائلی که در خصوص شهر مشهد مطرح می‌شود بیشتر در خصوص زائر است در حالیکه رفتار مبتنی بر جنسیت زائر و طبقات اجتماعی آن هنوز مورد بررسی قرار داده نشده است.
وی از برگزاری نشستی در خصوص شهر زیارتی با حضور، سارا شریعتی و اساتید دیگر در پژوهشکده نوین ثامن خبر داد.
captcha