جایگاه توسل به امام حسین(ع) فراتر از تعابیر نازل و غیرشرعی برخی مداحان است
کد خبر: 3594638
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

جایگاه توسل به امام حسین(ع) فراتر از تعابیر نازل و غیرشرعی برخی مداحان است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه توسل به امام حسین(ع) ویژگی خاصی دارد که در جایی نمونه آن را سراغ نداریم گفت: البته برخی مداحان تعابیری به کار می‌برند و مفاهیم والای مرتبط با ایشان را تنزل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز دهم اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء با بیان اینکه بالاترین نعمت انسان نعمت هدایت و ارتباط با خداست به داستان حضرت زکریا اشاره کرد و گفت: حضرت زکریا ندا کرد خدایا مرا تنها نگذار و از من وارثی باقی بگذار؛ خداوند نیز دعای او را مستجاب کرد و یحیی(ع) را به او داد.

وی افزود: وراثت حقیقت که قرآن به آن اشاره کرده و در زیارت وارث امام حسین(ع) نیز می‌خوانیم نشان می‌دهد که فقط برخی اوصاف مادی نیست که از طریق وراثت منتقل می‌شود بلکه صفات معنوی نیز منتقل می‌شود که اوج این وراثت حقیقت را می‌توان در سلسله انبیاء مشاهده کرد که عمدتا هم نسل پیاپی داشته‌اند.

استاد حوزه با بیان اینکه این وراثت، دختر و پسر نیز ندارد عنوان کرد: حضرت زهرا(س) یکی از وارثان انبیاء یعنی پیامبر(ص) است و حضرت مریم(س) نیز و هر دو از شخصیت‌های بی نظیر در عالم هستند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه انتساب سادات از طرف مادر نیز دارای فضیلت است، ادامه داد: البته این مسئله ثمره فقهی در بحث خمس ندارد همچنین اگر کسی قدر این فضیلت را نداند هم از این سلسله بیرون خواهد رفت همان‌طور که فرزند بدون واسطه نوح از اهل نوح نبود و امام حسین(ع) با وجود واسطه، وارث حقیقت نبوت نبوی بود.

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مومنون گفت: شان این ایام بالاتر از آن است که انسان تنها دنیا را در دعاهایش از خداوند طلب کند.

وی با بیان اینکه مردم تا زمان رسیدن مرگ در غفلت هستند ولی وقتی مرگ رسید از خدا طلب می‌کنند ما را به دنیا برگردان اظهار کرد: آیت‌الله بهاءالدینی وقتی صحبت از کارهای خوبش هم می‌کرد از تعابیری استفاده می‌کرد که حمل بر خودستایی نشود؛ چنین فردی با اینکه دارای مقامات والایی بود می‌فرمود ما هم اگر این درخواست را از خدا بکنیم پاسخ «کلٌا» است یعنی اجابت نمی‌شود.

هادوی تهرانی عنوان کرد: ایشان می‌فرمود: «دستگاه امام حسین(ع) چیز دیگری است»؛ یعنی از توسل و ارتباط با امام حسین(ع) به مراتب و درجاتی می‌توان رسید که عجیب است؛ البته نه این طور که برخی مداحان ما مفاهیم نازل غیرشرعی درباره آن به کار می‌گیرند؛ در دستگاه امام حسین(ع) لحظاتی برای تحول ایجاد می‌شود که در جای دیگر نمی‌توان به آن رسید؛ لذا روز ولادت و شهادت و روزهای منسوب به ایشان امر متفاوتی است.

captcha