برگ برنده سلامت برای نامزدهای ریاست جمهوری
کد خبر: 3595093
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

برگ برنده سلامت برای نامزدهای ریاست جمهوری

با داغ شدن فضای انتخابات و آغاز مناظره‌های تلوزیونی نامزدها، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ضمن تشریح انتظارات دو رکن اساسی نظام سلامت کشور یعنی مردم و پزشکان، از کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، مهمترین چالش دولت آینده در سیستم بهداشت و درمان را تداوم طرح تحول سلامت و حفظ حلاوت آن برای مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از ایسنا،دکتر داریوش طاهرخانی با اشاره به اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و در ارزیابی برنامه‌های آنها در حوزه اجتماعی و بویژه در حوزه سلامت، با بیان اینکه انتظار می‌رفت کاندیداها در این مناظره برنامه‌های خود را مطرح کنند، اما متاسفانه شاهد چنین موضوعی نبودیم، گفت: در این مناظره هیچ برنامه مدون و دقیقی در حوزه بهداشت و درمان از سوی کاندیداها مطرح نشد و تنها یکی از کاندیداها به این موضوع بسنده کرد که در سال‌های گذشته در جهت بیمه حاشیه‌نشینان اقداماتی انجام شده است و عنوان کردند که این برنامه در آینده تکمیل می‌شود. بنابراین متاسفانه هیچ یک از کاندیداها اعلام نکردند چه برنامه مدونی را می‌خواهند در حوزه سلامت انجام دهند.

برگ برنده سلامت در انتخابات 96

وی با بیان اینکه حوزه سلامت از حوزه‌هایی است که نه در کشور ما، بلکه در همه کشورهای دنیا می‌تواند بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد، ادامه داد: به طوری که بسیاری از کاندیداها برگ برنده خود را در حوزه سلامت دنبال می‌کنند. البته باید توجه کرد که بین وعده‌هایی که به عنوان برنامه حوزه سلامت روی کاغذ نوشته می‌شود، تا تحقق آنها فاصله است، اما یکی از موضوعاتی که می‌تواند انتخاب مردم را تحت تاثیر قرار دهد، برنامه‌هایی است که کاندیداهای مختلف به عنوان برنامه و طرح‌هایشان در حوزه سلامت به مردم ارائه می‌دهند.

طاهرخانی با بیان اینکه جامعه پزشکی جزو اصنافی است که منتخب خود را براساس برنامه‌ها و طرح‌ها و رفتارهای کاندیداها انتخاب می‌کند، ادامه داد: یعنی تک تک افراد جامعه پزشکی برنامه‌های کاندیداها را ارزیابی کرده و براساس آن تصمیم می‌گیرند که کدام یک از نامزدها را به عنوان منتخب خود انتخاب کنند.

2 رکن مهم سلامت

وی با تاکید بر لزوم توجه به دو رکن حوزه سلامت یعنی مردم به عنوان دریافت کننده خدمات و جامعه پزشکی به عنوان ارائه کننده خدمات، گفت: یکی از موضوعاتی که مردم انتظار دارند، این است که اگر دچار مخاطره یا بیماری شدند، دغدغه‌ای برای تامین سلامت خود نداشته باشند. این موضوع دو مولفه را در بر می‌گیرد؛ اول اینکه خدمات مورد نیاز مردم در دسترس‌شان باشد و مجبور نباشند برای دریافت برخی از خدمات از شهر خودشان تا شهرهای بزرگتر بروند و مسافت‌های زیادی را برای رسیدن به خدمت مورد نظرشان طی کنند. در کنار این موضوع شهروندان انتظار دارند که وقتی به خدمتی دسترسی پیدا کردند، برای دستیابی و برخورداری از آن خدمت، با مانعی روبه‌رو نشوند؛ چراکه گاهی ممکن است شهروندی به خدمت مورد نیازش دسترسی داشته باشد، اما از آنجایی که نمی‌تواند سهم خود را از هزینه‌های بهداشت و درمان پرداخت کند، از آن خدمت بهره‌مند نشود. بنابراین مردم انتظار دارند کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند که برای توزیع مناسب خدمات تخصصی و فوق تخصصی در سراسر کشور چه برنامه‌ای دارند تا براساس آن، مردم فارغ از جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، خدمت مورد نظرشان را دریافت کنند.

طاهرخانی با بیان اینکه همچنین شهروندان انتظار دارند که فارغ از اینکه در کدام دهک‌ اقتصادی و درآمدی قرار می گیرند، حوزه سلامت از آنها حمایت معنادار کند، گفت: باید دقت کنیم که عدالت به معنی توزیع مساوی خدمات میان مردم نیست، بلکه عدالت در حوزه بهداشت زمانی محقق می‌شود که منابع متناسب با نیاز افراد میان آنها توزیع شود. یعنی اگر شهروندی در دهک اقتصادی پایین‌تر قرار دارد، باید برای تامین هزینه‌هایش مورد حمایت بیشتری قرار گرفته و رقم کمتری از سبد خانوارشان را برای تامین سلامت پرداخت کنند. بنابراین این انتظار وجود دارد که توزیع عادلانه‌ای از منابع مالی وجود داشته باشد و کاندیداهای ریاست جمهوری اعلام کنند که با چه برنامه‌ای می‌خواهند این اتفاق را رقم زنند.

چالش همیشگی پزشک خانواده و نظام ارجاع

وی افزود: تاکنون در دو دولت مختلف، موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان راهکار برون رفت از مشکل عدم توزیع متناسب خدمات مطرح شده، اما امروز بعد از گذشت سال‌ها می‌بینیم که هنوز نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور محقق نشده و موانعی بر سر راه آن وجود دارد. بنابراین کاندیداها باید مشخص کنند که برای تحقق نظام ارجاع چه برنامه‌ای دارند. از طرفی بیمه ها باید تکلیف حمایت مالی بیمه‌ای کشور را روشن کنند و مشخص کنند چگونه و به چه مقدار می‌خواهند حمایت مالی را اعمال کنند. چرا که مردم می خواهند اطمینان داشته باشند که هزینه‌های بهداشت و درمان فشار زیادی را به سبد خانوار تحمیل نمی‌کند.

برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای قیمت خدمات بخش خصوصی چیست؟

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید بدانیم همه خدمات بهداشت و درمان کشور در بخش دولتی ارائه نمی‌شود، اظهار کرد: طرح تحول نظام سلامت در بخش دولتی، پرداختی مردم را به رقم‌های معقولی رسانده است، اما آیا کاندیداها برای بخش خصوصی هم برنامه‌ای دارند یا خیر؟ این موضوعی است که باید به طور شفاف و روشن مشخص شود.

و اما انتظارات پزشکان از دولت آینده

طاهرخانی درباره رکن دوم نظام سلامت یعنی جامعه پزشکی نیز گفت: باید دقت کنیم که جامعه پزشکی به دنبال کسب درآمدهای زیاد نیست، اما انتظار دارد به واسطه خدمتی که ارائه می‌دهد، درآمد معقولی داشته باشد. اگر بگوییم که تمام افراد جامعه پزشکی جزو افراد با درآمدهای بالا هستند، بی انصافی است. چراکه برخی از همکاران ما به ویژه پزشکان عمومی برای تامین معاش خود مجبورند در شیفت‌های نامتعارف به ارائه خدمت بپردازند تا بتوانند گردش اقتصادی خانواده خود را در تعادل قرار دهند. بنابراین این انتظار وجود دارد که کاندیداها برنامه‌هایشان را به طور شفاف درباره تعرفه‌های پزشکی اعلام کنند. تعرفه پزشکی به این معنا نیست که جامعه پزشکی به دنبال دریافت رقم‌های زیادی از سبد هزینه‌ای خانوار است، بلکه اگر تعرفه پزشکی متناسب با قیمت تمام شده خدمات باشد و سازمان‌های بیمه‌ای حمایت خود را متناسب با این تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی تقبل کنند، قطعا ضمن صیانت از حقوق جامعه پزشکی، مردم نیز متحمل هزینه‌های گزاف نخواهند شد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد از زمانی که قانون بیمه همگانی و خدمات درمانی در کشور به تصویب رسید تا امروز، همواره می‌بینیم که مبنای حمایت بیمه‌ها در بخش خصوصی، تعرفه‌های دولتی است. بر این اساس مردم ناگزیرند که مابه‌التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی را از جیب‌شان پرداخت کنند. هیچ‌گاه این موضوع در کشور اصلاح نشده است. اگر این موضوع اصلاح شود و تعرفه‌ها متناسب با قیمت تمام شده خدمات باشد، هم مردم منتفع می‌شوند و هم جامعه پزشکی در تداوم ارائه خدمات دچار چالش نخواهد شد. باید دقت داشت که گاهی قیمت تمام شده برخی از خدمات حوزه بهداشت با تعرفه‌ای که برایش اعلام می‌شود، تناسبی ندارد و گاهی این موضوع باعث می‌شود که ارائه کننده خدمت یا با چالش اقتصادی مواجه شود یا ناگزیر شود که کمیت ارائه خدمت را مورد بازنگری قرار دهد.

بحث پرچالش مالیات‌های پزشکان

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که کاندیداها باید برنامه‌های خودشان را در این زمینه اعلام کنند، موضوع مالیات‌های پزشکی است. جامعه پزشکی همواره خواهان وجود عدالت در میان مالیات جامعه پزشکی با سایر اصناف و نیز در بین گروه‌های مختلف جامعه پزشکی بوده اند. بنابراین اگر کاندیداها برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کنند، جامعه پزشکی می‌تواند در انتخابش به طور منطقی تصمیم بگیرد.

تداوم "تحول" بزرگ‌ترین چالش دولت آینده

طاهرخانی، بزرگ‌ترین چالش حوزه سلامت را در دولت آینده، تداوم طرح تحول نظام سلامت دانست و گفت: موضوعی که قطعا دولت آینده به عنوان یک چالش اساسی با آن روبه‌رو است، تداوم طرح تحول سلامت و موضع دولت درباره این طرح بزرگ و ملی است. باید توجه کرد که طرح تحول سلامت از اقداماتی بوده که از دولت یازدهم انجام شده و مزایا و معایبی را داشته است و به هرحال در بخش دولتی توانسته حلاوتی را برای مردم ایجاد کند که تداوم و افزایش آن مستلزم این است که ضمن شفافیت در تامین منابع برای آینده ، وضعیت پرداخت مردم در بخش خصوصی هم مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: امروز ارائه کننده خدمت در بخش خصوصی، همواره از اینکه تعرفه‌هایش متناسب با قیمت تمام شده خدماتش نیست، با چالش مواجه است و در نقطه مقابل هم مردم به واسطه اینکه بیمه‌ها در بخش خصوصی مبنای پرداخت‌شان تعرفه دولتی است، همواره با چالشی جدی در زمینه پرداخت مابه‌التفاوت خصوصی و دولتی مواجه هستند. بنابراین این‌ها چالش‌هایی است که کاندیداها باید برنامه‌های خود را برای حل آنها اعلام کنند. قانون همواره به صراحت اعلام کرده که تعرفه‌های پزشکی قبل از پایان سال باید اعلام شوند و میزان رشد آنها هم باید متناسب با قیمت تمام شده خدمات باشد. حال آیا باید تعرفه‌های پزشکی همچنان با تاخیرهای چند ماه اعلام شوند و آیا مردم همواره باید نگران افزایش پرداختی شان با افزایش تعرفه‌ها باشند؟. بنابراین برای اینکه مردم آرامش خاطر داشته باشند، باید احساس کنند که برای تامین سلامت خودشان همواره مورد حمایت قرار می‌گیرند و جامعه پزشکی هم باید این امنیت شغلی را احساس کند که تعرفه‌هایش متناسب با قیمت تمام شده خدماتش و در وقت مقرر ابلاغ می‌شود و تاخیرهای چند ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالباتش به پایان خواهد رسید.
captcha