سوره صف همواره مدنظر معلمان باشد/ نقش برجسته معلم قرآن در تربیت دینی
کد خبر: 3595207
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
حکیم‌زاده:

سوره صف همواره مدنظر معلمان باشد/ نقش برجسته معلم قرآن در تربیت دینی

گروه جامعه: معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه معلمان قرآن باید آیه دو سوره مبارکه صف که می‌فرماید: «اأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد» را همواره مد نظر قرار دهند و در فعالیت‌های خود لحاظ کنند، گفت: معلمان به ویژه معلم قرآن باید عامل به آنچه می‌گوید باشد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقش معلم قرآن در دوره ابتدایی و به ویژه تربیت دینی اشاره و عنوان کرد: آموزه‌های قرآن باید به صورت تلفیقی دنبال شود و در تمام فعالیت‌ها و دروس دنبال شود؛ چرا که جداسازی و محدود ساختن آن به ساعات مشخصی که صرفا به حفظ قرآن محدود شود، نمی‌تواند کارساز باشد.

نمی‌توان خط کشی بین معلم قرآن و سایر معلمان لحاظ کرد

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید به تناسب سنشان با آموزه‌های قرآنی آشنا شوند و این وظیفه همه معلمان است، گفت: در این بین نمی‌توان خط کشی بین معلم قرآن و سایر معلمان لحاظ کرد، بلکه هر یک بنا به دروسی که تعلیم آن را بر عهده دارند و نحوه ارتباط خود با دانش‌آموزان باید به انتقال آموزه‌های قرآنی مرتبط بپردازند.

حکیم‌زاده سوره حمد را مبنای کار جمعی دانست و گفت: ضمیر در این سوره مفرد نیست و انتقال همین یک مورد از سوی یک معلم که حتی قرآن کریم را نیز تدریس نمی‌کند می‌تواند منشأ یاددهی خیرخواهی برای همگان باشد. ضمیر جمع «تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌گیریم» در این سوره مبارکه می‌تواند سرفصلی برای آموزش فعالیت جمعی و آروزی خیر داشتن برای سایرین باشد.

نقش برجسته معلم قرآن در زمینه تربیت دینی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به نقش برجسته معلم قرآن در زمینه تربیت دینی دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: در این میان نقش معلم قرآن از این جهت که الگو محسوب می‌شود و با دانش‌آموزانی در سنین اولیه یادگیری و الگو پذیری مواجه است از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه معلمان قرآن باید آیه دو سوره مبارکه صف که می‌فرماید: «اأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد» را همواره مد نظر قرار دهند و در فعالیت‌های خود لحاظ کنند تصریح کرد: معلمان به ویژه معلم قرآن باید عامل به آنچه می‌گوید باشد؛ چرا که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای دریافت شهودی هستند و اگر عمل فرد، بیان کننده اعتقادات وی نباشد انتقال معنا به درستی صورت نمی‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معلم اصلی قرآن کریم که همانا پیامبر اکرم(ص) بوده است را بهترین الگو برای معلمان به ویژه معلمان قرآن خواند و گفت: رسول خدا رحمة‌اللعالمین بودند و معلمان نیز باید از این رحمت و مهربانی برای انتقال آموزه‌های خود استفاده کنند.

اجرای طرح «کارآمد»

وی با بیان اینکه با اجرای طرح «کارآمد» آموزه‌های مورد نیاز معلمان به آنان آموزش داده می‌شود اظهار کرد: با نیازسنجی از خود معلمان و کارهای پژوهشی مواردی که معلمان نیاز به آموزش آن دارند را احصا و نسبت به آموز‌ش آن اقدام می‌کنیم. یکی از این موارد نحوه تعامل رحمانی به معلمان است تا در برخورد با دانش‌آموزان از مهارت بیشتری برای تربیت دینی، انتقال معنا و جذب برخوردار باشند.

captcha