اهمیت نقش مؤسسات قرآنی در ترویج اخلاق و سبک زندگی قرآنی در جامعه
کد خبر: 3595455
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
فعال قرآنی استان قزوین تأیید کرد:

اهمیت نقش مؤسسات قرآنی در ترویج اخلاق و سبک زندگی قرآنی در جامعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: فعال قرآنی استان قزوین به تشریح راهکارهای ترویج اخلاق و سبک زندگی قرآنی توسط مربیان مؤسسات و مراکز قرآنی پرداخت.

مصطفی فضلعلی، فعال قرآنی و رئیس هیئت‌ مدیره مؤسسه قرآنی نورالبیان‌المبین قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین با بیان اینکه هر آموزش و فعالیتی در جامعه در سطح تخصصی دنبال می‌شود، اظهار کرد: امروز رشته‌های قرآنی نیز به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز دیدگاه سنتی در جامعه نسبت به آموزش قرآن حاکم است؛ افزود: اهمیت کلاس‌های قرآنی کمتر از اهمیت سایر فعالیت‌های روزمره نوجوانان و جوانان نیست، بلکه بیشتر هم هست و در حال حاضر که آموزش‌های موسسات قرآنی به سمت تخصصی‌تر شدن پیش می‌رود، باید در این راستا تلاش جدی‌تری صورت گیرد.
فضلعلی با اشاره به اینکه دغدغه مراجعه به موسسات قرآنی در وهله اول باید قرآنی شدن باشد، تأکید کرد: برخی‌ها ممکن است که استعداد حافظ و قاری شدن را نداشته باشند اما می‌توانند اخلاق و منش قرآنی پیدا کنند که معیار و هدف اصلی نیز همین است.
رئیس هیئت‌ مدیره مؤسسه قرآنی نورالبیان‌المبین ادامه داد: برای ترویج فرهنگ و اخلاق قرآنی، به برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های با موضوع اخلاق در موسسات نیاز نیست، بلکه بطور ضمنی وقتی یک مربی قرآن در کلاس با قرآن‌آموزان با اخلاق و منش قرآنی رفتار دارد، این همان آموزش اخلاق است.
وی با اشاره به اینکه  امیرالمومنین(ع) فرمود: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» با غیر زبان‌هایتان مردم را دعوت کنید، اظهار کرد: در وهله نخست مربی قرآن، باید رعایت‌کننده اخلاق و فرهنگ قرآنی باشد تا قرآن‌آموز نمود ظاهری معارف و مفاهیم قرآنی را در رفتار مربی ببیند و تأثیر بپذیرد.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه مسئولین هم در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید دغدغه‌مند باشند اما بعضاً مشاهده می‌کنیم که حمایت‌ها از بعضی فعالیت‌ها با عنوان فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد که دقیقاً ضدفرهنگ است بیان کرد: مربیان و زحمت‌کشان فعالیت‌های قرآنی با کمترین امکانات تلاش می‌کنند که یک کلاس‌ آموزش قرآن را سرپا نگه دارند به همین سبب نیازمند توجه و دقت بیشتری در این زمینه هستیم.
وی در ادامه به نقش مسئولان در ترویج فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: در دو حوزه حمایتی و نوع دیدگاه حاکم نسبت به برنامه‌های قرآنی می‌بینیم مسئولان در برخی از برنامه‌هایی شرکت می‌کنند که از لحاظ محتوایی در جامعه ما موضوعیتی نداشته و چه بسا بخش‌هایی از آن فاسد نیز است.
فضلعلی در پایان گفت: برخی در افتتاحیه یک مرکز قرآنی یا اختتامیه مسابقات قرآن که دعوت می‌شوند، حضور پیدا نمی‌کنند این در حالی است که تا زمانی که این دیدگاه و رفتار در سطح مسئولین حاکم باشد، متأسفانه بین مردم نیز رواج و بازتاب خواهد داشت.

captcha