مطهری جلوتر از زمان خود بود
کد خبر: 3595573
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵

مطهری جلوتر از زمان خود بود

گروه اندیشه: گلشنی معتقد است، مطهری به اقتضائات علمی زمان توجه داشت، از زمان خود جلوتر بود و بسیاری از استدلال‌های او بعدها توسط اساتید علم فیزیک مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش حکمت مطهر با موضوع مطهری و توجه به اقتضائات زمان سخنرانی کرد و گفت: مطهری اقتضائات زمان مخصوصا در بُعد علمی توجه داشت اما امروزه این مسئله مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مطهری 50 سال جلوتر از زمان خود بود و مشکلات دوران خود حساس بود که یکی از آنها مشکل التقاط بوده است. در زمان ما بسیاری سعی کردند دین را به علم تطبیق دهند و آنها فکر می‌کردند ما بسیاری از مسائل را می‌توانیم با علم حل کنیم. ولی شهید مطهری معتقد بود که دین می‌تواند این کار را انجام دهد و علم به‌تنهایی به حل همه مشکلات نمی‌پردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علم‌زدگی تا نیمه قرن 20 در جهان حاکم بود و استاد مطهری این باور را در ایران به چالش کشید. امروز هم بسیاری از فیزیکدانان می‌گویند علم نمی‌تواند همه سوالات را پاسخ دهد این در حالی است که بسیاری از تذکراتی که شهید مطهری می‌دادند بعدها توسط برخی فلاسفه علم مطرح شد.

گلشنی افزود: در غرب تحولات مهمی اتفاق افتاده و بسیاری از مسائل در حوزه فلسفه علم و فلسفه فیزیک مطرح شده است اما این مباحث انعکاسی در داخل کشور نداشته است و ما از این نظر عقب هستیم.

وی تصریح کرد: با آغاز دوران جدید چند عکس‌العمل در کشورهای اسلامی در مقابل علوم شکل گرفت؛ برخی کاملا مرید مضامین غربی شدند، برخی هم علم جدید را نپذیرفتند و برخی تلاش کردند که علوم را به قرآن تطبیق دهند اما فلاسفه اسلامی و شهید مطهری راه دیگری را انتخاب کردند.

گلشنی ادامه داد: مطهری تمام مسائلی را که بین جبهه کفر و اسلام مطرح است در نظر گرفته و بسیار از زمان خود جلوتر بودند؛ برای مثال در خصوص نظریه تکامل استاد زیرکانه گفتند نمی‌خواهیم این نظریه را نپذیریم اما تکامل همه چیز نیست. مطهری در سال 47 می‌گوید چه از نظر عمل و چه نظر قرآن بین خلقت دفعی و توحید ارتباطی وجود ندارد و گفتند ما نمی‌خواهیم قوانین تکامل را رد کنیم اما آیا این قانون برای تبیین مسائل کافی است یا نه؟

وی ادامه داد: بسیاری از فیزیکدانان معتقدند که نمی‌توان شعور را با فیزیک شناخت و علوم فیزیکی هرگز نمی‌تواند ماهیت آن را بیان کند.

گلشنی در پایان گفت: امروزه خطر جهان‌های موازی مطرح شده است که بسیاری از اساتید فیزیک آن را بررسی و نقد کردند؛ استاد مطهری در خصوص دوام فیض خداوند استدلال کرده که فیض خداوند بی‌نهایت است و می‌تواند جهان‌های موازی را خلق کند و این مسئله با اعتقاد به خداوند سازگار است؛ بعدها همین استدلال از سوی برخی از اساتید فیزیک مورد استفاده قرار گرفت.

captcha