دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...
کد خبر: 3595852
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
به‌مناسبت روز جوان؛

دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...

گروه فرهنگی: دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود، کسی که از نوکری مولا علی(ع) حرف می‌زند، از معجزه خواندن نماز اول وقت آن هم با قلم‌زنی انگشتری سه بعدی مزین به نام حضرت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حرارت کوره داغ و مذاب صورتش را می‌سوزاند، اما دم نمی‌زند، آخر معتقد است که عشق و علاقه است دیگر، سوز و گداز جزئی از آن به شمار می‌رود.
از این که بگوید مدتی برای تأمین مخارج زندگی خود کارگری کرده، ابایی ندارد، سرش را بالا می‌گیرد و با افتخار از نوکری مولا علی(ع) حرف می‌زند، از معجزه خواندن نماز اول وقت آن هم با قلم‌زنی انگشتری سه بعدی مزین به نام حضرت، با آنکه به شدت تحت مضیقه مالی است اما ته لبخندهایش می‌شد، فهمید که دوست دارد به پای همین کوره مذاب پیر شود. 
دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...
به مناسبت روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر(ع) گفت‌وگوی ایکنا با سیدعلی ساعدی، قلم‌زن سنتی را می‌خوانید، کسی که 11 سال عمر خود را عاشقانه به حکاکی بر روی اشیاء، نقوش، فلزات گرانب‌ها و نیمه گرانب‌ها و القاب و آیات مرتبط با ائمه(ع) پرداخت.
ساعدی ابتدا، با اشاره به اینکه هنر قلم‌زنی را از سیدجعفر قوامی آموخته‌ام، ادامه داد: از ایشان قلم‌زنی روی ظروف به شیوه قلم‌زنی اصفهان را یاد گرفتم.
وی که در رشته متالوژی درس خوانده و مدتی هم به کار جوشکاری برای گذراندن امور زندگی مشغول بوده است، در خصوص آشنایی خود با هنر قلم‌زنی بر روی جواهرات گفت: رشته قلم‌زنی بر روی جواهرات را در محضر حسین یساول آموختم و سپس با استفاده از تجربیات گذشته و تحقیقات مقتضی، توانستم هنر خود را توسعه دهم و قلم‌زنی بر روی انواع فولاد را هم به کارنامه هنری خود اضافه کنم.
ساعدی دلیل علاقه‌مندی خود به هنر قلم‌زنی، به خصوص کار بر روی جواهرات را علاقه به ائمه اطهار(ع) و آشنایی با استاد یساول دانست و افزود: هنرهای ایرانی در دنیا بی‌نظیر هستند و قلم‌زنی بر روی انواع فلزات آن هم در خصوص ائمه(ع) آرامش‌بخش است.
حکاکی نام حضرت محمد(ص) و علی(ع) در انگشتر ولایت
هنرمند قلم‌زن سنتی در ادامه گفته‌های خود، تصریح کرد: «انگشتر ولایت» یکی از نفیس‌ترین کارهایم به شمار می‌رود که بر روی آن نام حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) به صورت سه بعدی در دو طرف رکاب انگشتر حکاکی شده است.
وی با اشاره به اینکه خلق این اثر هفت‌ماه به طول انجامید، افزود:‌‎ این انگشتر به صورت خط برجسته و خط قلم گود و نقوش اسلیمی برجسته در ابعاد بسیار ظریف کار شده است.
قلم‌زنی انگشتر «ولایت» و حکاکی آیه 54 سوره مائده بر روی آن
دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...
ساعدی، ویژگی «انگشتر ولایت» را حکاکی آیه 55 سوره مائده «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ، سرپرست و رهبر شما تنها خدا است، و پيامبر او، و آن‌ها كه ايمان آورده‏‌اند و نماز را برپامي‌‏دارند و در حال ركوع زكات مي‏‌پردازند» دانست و اظهار کرد: اطراف انگشتر «قلم‌زنی گود» یا همان «قلم‌زنی خط» انجام شده که سختی آن بیشتر از قلم‌زنی‌های دیگر است. 
وی با بیان اینکه اجرای قسمتی از ضریح حضرت علی(ع) در زیر نام «علی ولی الله» از دیگر قسمت‌های این انگشتر محسوب می‌شود، ادامه داد: اجرای قسمتی از ضریح پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در زیر نام «محمد رسول الله»، اجرای القاب «عین‌الله»، «اسدالله» و «علی مع‌ الحق و الحق مع علی» بر روی خط، نام علی(ع) به صورت قلم‌زنی گود، اجرای نقوش اسلیمی در اطراف انگشتر به صورت سه بعدی، اجرای آیه «اقرا بسم ربک الذی خلق» در بالای نام حضرت محمد(ص) از دیگر کارهایی است که بر روی این انگشتر انجام داده‌ام.
حکاکی آیه «اقرأ بسم ربک الذی خلق»؛ بر روی انگشتر سه بعدی «ولایت»
هنرمند قلم‌زن سنتی دلیل انتخاب آیه «اقرا بسم ربک الذی خلق» را اولین آیه نازل شده بر پیامبر دانست و افزود: این آیه را به دلیل آنکه اولین آیه نازل شده بر حضرت محمد(ص) بود، انتخاب کردم؛ همچنین برجسته‌سازی نام «الله» و گنبد و مناره حضرت علی(ع) به صورت سه بعدی از دیگر حکاکی‌های این انگشتر است.
وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه‌های زیادی از جمله شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و جشنواره ملی صنایع دستی اصفهان و مشهد2017، شرکت کرده‌ام، اظهار کرد: اگر حمایتی از جانب مسئولان صورت گیرد، حتماً کارهای فاخری برای نشان دادن هویت ایرانی ـ اسلامی برای ارائه در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آماده خواهم ساخت. البته جا دارد ازحمایت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان رضوی که در زمینه مکان و شرکت در نمایشگاه‌ها تلاش کرده‌اند قدردانی کنم.

دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال آیا زمانی که قلم‌زنی انگشتر «ولایت» را انجام می‌دادید مورد عنایت امام علی(ع) قرار گرفته‌اید، تصریح کرد: زمانی که می‌خواستم قلم‌زنی این انگشتر را انجام دهم کمک‌هایی از جانب ایشان احساس کردم و توانستم با قدرت بیشتری این کار را به سرانجام برسانم. البته جرقه‎هایی در ذهنم در خصوص لحاظ طراحی و شیوه اجرا زده شد که آن را عنایت امیرالمومنین(ع) می‌دانم.
معجزه ساخت انگشتر «ولایت» خواندن نماز اول وقت  صبح بود
ساعدی با اشاره به اینکه برای ساخت این انگشتر دائم‌الوضو بودم، افزود: قبل از اینکه انگشتر «ولایت» را بسازم، نماز صبحم قضا می‌شد. مدتی‌ هم بود که در صدد ساخت این انگشتر بودم، به همین خاطر برای تولید باکیفیت این انگشتر مجبور بودم تا صبح بیدار بمانم؛ همین امر باعث شد که نماز صبحم را اول وقت بخوانم و روزی چهار ساعت به انجام این کار بپردازم و بقیه ساعت‌های روز به انجام کارهایی برای کسب مخارج زندگی اختصاص می‌دادم.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت انگشتر «ولایت» چند است؟، افزود: با مشورتی که با اساتید این عرصه انجام داده‌ام قیمت آن در ایران، 50 میلیون تومان است و در کشورهای دیگر بیش از این مبلغ، قیمت‌گذاری می‌شود.
هنرمند قلم‌زنی سنتی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کارهایم این است که شناسنامه‌ دارند. ما از تمام مراحل کارهایمان عکس‌ می‌گیریم. 
نبود منابع مالی خوب، مانع تبلیغ هنرمان می‌شود
ساعدی با ابراز گله‌مندی از وضعیت اقتصادی هنرمندان، بیان کرد: از لحاظ مالی در مضیقه هستیم؛ اگر وضعیت مالی‌مان خوب باشد، تبلیغات بیشتری بر روی آثارمان انجام می‌دهیم.
وی در ادامه بیان کرد: درآمد هنرمندان محدود است و آنقدر کفایت نمی‌کند تا بتوانند هزینه یک تبلیغ تلویزیونی را که در سطح استانی بین یک تا دو میلیون تومان و در سطح کشور بیشتر است را بدهند.
وی ادامه داد: متأسفانه مردم جنس اصل با تقلبی را نمی‌شناسند و برای خرید انگشتر و محصولات قلم‌زنی شده بیشترین هزینه را می‌پردازند و جنسی را دریافت می‌کنند که اصل نیست، در حالی که می‌توانند با قیمت کمتری، جنس اصل را خریداری کنند.
وی مهم‌ترین دغدغه‌ خود در عرصه هنر قلم‌زنی را نا آشنا بودن مجموعه‌داران با این هنر دانست و عنوان کرد: نهادها باید از هنر اسلامی ـ ایرانی حمایت کنند.
ساعدی با اشاره به تبلیغات کم این هنر، ادامه داد: برای قلم‌زنی یک اثر باید پای کوره‌ها از صبح تا شب بنشینیم. این سختی‌ها از عشق ما به کارمان کم نمی‌کند. 
دوست دارد پای همین کوره مذاب پیر شود ...
مطالعه نهج‌البلاغه تأثیر بسیاری در زندگی‌ام داشته است
این هنرمند قلم‌زن سنتی درخصوص علاقه خود به نهج‌البلاغه و قضاوت‌های حضرت علی(ع)، افزود: مطالعه این کتاب‌ها اثرات بسیاری در زندگی‌ام داشته است. 
تمام آثارم را در حرم امام رضا(ع) طواف می‌کنم 
وی در خصوص ارادتش به امام رضا(ع)، بیان کرد: به دلیل مشغله کاری که دارم، هر دو هفته یک بار به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوم، هر چند که قبل از رونمایی انگشتر «ولایت»، آن انگشتر را به محضر امام رضا(ع) بردم، طواف دادم و نماز خواندم؛ البته برای تمام آثارم این کار را انجام می‌دهم.
ساعدی با اشاره به اینکه در حال قلم‌زنی اثری با مضمون امام رضا(ع) برای جشنواره امام رضا(ع) هستم، ادامه داد: این کار به مدت چهارماه به طول می‌انجامد. امیدوارم تا جشنواره امام رضا(ع) آماده شود، از ویژگی‌های برجسته این اثر می‌توان به قلم‌زنی به صورت طلاکوبی اشاره کرد.
قلم‌زنی انگشتری به نام اهل بیت(ع) در هر سال
این هنرمند با اشاره به قولی که در خصوص قلم‌زنی مذهبی به خود داده است، اظهار کرد: به خودم قول داده‌ام که سالی یک انگشتر نفیس از اهل بیت(ع) قلم‌زنی کنم. امسال قلم‌زنی و طراحی انگشتری مرتبط با امام رضا(ع) را خواهم داشت و سال دیگر قلم‌زنی و طراحی انگشتری مربوط به امام حسین(ع) را شروع خواهم کرد.
وی از آماده‌سازی طرحی برای قلم‌زنی با محوریت حضرت عیسی مسیح(ع) خبر داد و بیان کرد: می‌خواهم طرحی بزنم تلفیقی از ایران، اسلام و مسیحیت اما هنوز به نتیجه کلی نرسیده‌ام چرا که ایشان ضریح و بارگاه و گنبد ندارد و همه چیز مربوط به صلیب کشیدن ایشان است. امیدوارم بتوانم طرحی بزنم که در کلیسای کاتولیک ایتالیا ارائه شود.
ساعدی در پاسخ به این سؤال که جوانان امروز چگونه می‌توانند الگوی موفقی برای خود داشته باشند، افزود: تنها توصیه‌ای که می‌توانم به آن‌ها کنم این است که راه صد ساله را یک شبه نروند. اگر می‌خواهند در هر زمینه کاری موفق شوند باید پشتکار داشته باشند. صبح زود از خواب بیدار شوند، مطالعه و تحقیق داشته باشند و نمازشان قضا نشود.
وی با بیان اینکه حمایت‌های مالی و معنوی کمک زیادی به موفقیت افراد خواهد کرد، ادامه داد: متأسفانه جوانان امروز وقتی به سختی کار می‌رسند شانه خالی می‌کنند.
این هنرمند بیان کرد: نوجوانان هنرهای اصیل ایرانی را یاد بگیرند چرا که ما هنرهای خوبی در این عرصه داریم و به سمت هنرهای غربی نروند چرا که اصالت در هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
این هنرمند قلم‌زن سنتی به علایق دیگر خود اشاره کرد و افزود: همواره به کوهنوردی علاقه بسیاری داشته‌ام. همچنین به اهل موسیقی هستم و دوتار علاقه دارم.
captcha