همراه با نقاش ضریح امام رضا(ع)/ با سوره یاسین مأنوسم
کد خبر: 3596148
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹

همراه با نقاش ضریح امام رضا(ع)/ با سوره یاسین مأنوسم

گروه فرهنگی: بیست سال از عمر خود را صرف هنر اصیل ایرانی کرده همان که وقتی دلش می‌گیرد به پابوسی امام رضا(ع) می‌آید تا روحی سبک کند، تنهایی را بزرگترین دغدغه خود می‌داند اما پیوند ناگسستنی با سوره یاسین و ذکر صلوات دارد و می‌داند که باز شدن گره کور زندگی‌اش را مدیون مذهب و ذکر و ادعیه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، بیست سال از عمر خود را صرف هنر اصیل ایرانی کرده همان که وقتی دلش می‌گیرد به پابوسی امام رضا(ع) می‌آید تا استخوانی سبک کند.تنهایی را بزرگترین دغدغه خود می‌داند اما پیوند ناگسستنی با سوره یاسین و ذکر صلوات دارد و می‌داند که باز شدن گره کور زندگی‌اش را مدیون مذهب و ذکر و ادعیه است. تواضع و فروتنی را با شاگردی از استاد فرشچیان آموخته همان که وقتی معجزه وار در خواب خدمت به حضرت را دیده.محمد مهدی اسفیدانی از فعالان رشته نگارگری ایرانی است که بیست سال در رشته نقاشی ایرانی فعالیت دارد و در حال حاضر مدرس دانشگاه و موزه میراث فرهنگی است، در ادامه گفت‌وگو ایکنا با این هنرمند را می‌خوانید.
اسفیدانی با اشاره به اینکه شاگرد استاد بهمن شریفی بوده و دوره‌ای از راهنمایی استاد فرشچیان استفاده کرده است، افزود: متولد بجنورد هستم و در 50 نمایشگاه داخل و خارج از کشور حضور داشته‌ام.
وی در خصوص شروع فعالیت خود، بیان کرد: از سال 1370 به صورت تجربی هنر نقاشی را در بجنورد شروع کردم و بعد از دوره دیدن در مشهد و تهران به صورت حرفه‌ای این هنر را دنبال کرده‌ام.
اسفیدانی با اشاره به همکاری خود با استاد فرشچیان در طراحی ضریح امام رضا(ع)، عنوان کرد: سال 1380 خواب دیدم که در حرم امام رضا(ع) مشغول کار هستم، آن لحظه نمی‌دانستم که قرار است چه پیشنهادی به من شود، تا این که یک روز از حرم مطهر با من تماس گرفتند و در خصوص طراحی ضریح امام رضا(ع) با همکاری استاد فرشچیان به من توضیحاتی دادند، آنجا بود که معنای خوابم را فهمیدم.
همراه با نقاش ظریح امام رضا(ع)/ با سوره یاسین مأنوسم
این مدرس دانشگاه ادامه داد: استاد فرشچیان طراحی نقوش گیاهی ضریح امام رضا(ع) را انجام می‌دادند من هم نقاشی ضریح را برعهده داشتم.
وی با اشاره به اینکه طراحی ضریح امام رضا(ع) حدود دو ماه به طول انجامید، در خصوص حس و حال خود در طراحی این اثر، اظهار کرد: حس بسیار خوبی در کنار استاد فرشچیان داشتم و دورانی که در کنار ایشان شاگردی می‌کردم به‌ترین و ماندگارترین خاطره‌ای است که در طول عمرم دارم.
تواضع و فروتنی از استاد فرشچیان آموخته‌ام
اسفیدانی در ادامه گفته‌های خود، با بیان اینکه تواضع و فروتن مهم‌ترین ویژگی است که از استاد فرشچیان آموخته‌ام، افزود: ایشان داشته‌‌های خود را در اختیار دیگران می‌گذارند و بسیار فروتن و مهربان هستند.
این هنرمند با بیان اینکه معنویت استاد فرشچیان برای من ستودنی است، ادامه داد: ایشان در کارهایشان از ائمه کمک بسیاری می‌گیرند و با خلوص نیت کار می‌کنند حتی شده بدون دریافت مبلغی به افراد آموزش داده‌اند، حمایت مالی از هنرجویان از دیگر ویژگی‌های برجسته استاد فرشچیان است.
با امام رضا(ع) درد و دل می‌کنم
 اسفیدانی در خصوص مأنوس بودن با یکی از ائمه(ع)، بیان کرد: با امام رضا(ع) احساس نزدیکی بیشتری دارم و هر زمان که دلتنگ می‌شوم با ایشان درد و دل می‌کنم، تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا از زندگی ائمه(ع) به خصوص امام رضا(ع) در کارهایم، بهره بگیرم.
همراه با نقاش ظریح امام رضا(ع)/ با سوره یاسین مأنوسم
این هنرمند با اشاره به علاقه‌مندی خود در طراحی‌های مذهبی، عنوان کرد: با آن که در زمینه مذهبی، کارهای بسیاری همچون «امام رضا(ع)، حضرت فاطمه(ص)، علی ولی‌الله»، انجام داده‌ام که حائز رتبه هم شده‌اند اما دوست دارم باز هم کارهای ویژه‌تری در زمینه ائمه(ع) انجام دهم.
مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که از بین کارهایتان کدام را بیشتر دوست دارید، اظهار کرد: تابلوی شب قدر را بسیار دوست دارم چراکه حس و حال خوبی به من می‌دهد، طراحی جلد قرآن کریم از دیگر کارهایی است که 
انجام داده‌ام.
استفاده از سوره یاسین و ذکر صلوات در کارهایم
اسفیدانی با بیان اینکه سوره یاسین حس و حال خوبی به من می‌دهد، افزود: از سوره یاسین و ذکرهای صلوات بیشتر در کارهایم استفاده می‌کنم و به اهل بیت تمسک می‌جویم، تمام طول روز خود را از صبح تا شب مشغول به فعالیت هستم اما لحظه‌ای از حضور خداوند غافل نمی‌شوم.
وی در پاسخ به این سوال که مشوق شما در زندگی چه کسی بوده است، تصریح کرد: زمانی که وارد این عرصه شدم با حمایت و تشویق کسی نبوده است اما نقش خدا را همیشه در زندگی‌ام به وضوح احساس می‌کنم و هر جا که خواستم به کاری غیر از هنر مشغول شوم ضرر کرده و نتوانستم آن کار را ادامه دهم.
رفتن به طبیعت؛ بهترین سرگرمی
این مدرس دانشگاه در خصوص سرگرمی خود، عنوان کرد: رفتن در دل طبیعت برای من بهترین تفریح است چراکه موجب آرامشم می‌شود و حس و حال خوبی  به من می‌بخشد.همراه با نقاش ظریح امام رضا(ع)/ با سوره یاسین مأنوسم
اسفیدانی، تنهایی را بزرگترین دغدغه زندگی خود دانست و افزود: تنهایی بدترین دغدغه زندگی‌ام است و تمام روز، خود را با کار سرگرم می‌کنم.
وی با اشاره به سفارش جدید خود در خصوص قیام گوهرشاد، عنوان کرد: در حال حاضر سفارشی در خصوص قیام گوهرشاد با شهرداری مشهد دارم که در مرحله طراحی است و این طرح سه ماه به طول می‌انجامد.
این مدرس دانشگاه از طراحی چند اثر در خصوص حضرت فاطمه(ص) خبر داد و بیان کرد: هنوز در مرحله مطالعه هستم تا بتوانم اثری مطابق با شخصیت ایشان طراحی کنم.
این هنرمند در خصوص سفرهای خود به خارج از کشور و با بیان اینکه مردمان خارج از کشور به هنر اصیل و ایرانی اهمیت بسیار زیادی می‌دهند، بیان کرد: مردمان خارج از کشور به صورت حرفه‌ای به مقوله هنر نگاه می‌کنند و علاقه بسیار زیادی به رنگ لاجوردی و فیروزه‌ای که در اماکن مذهبی و طراحی نقوش ایرانی استفاده می‌شود، دارند. 
وی با اشاره به خلأهایی که در عرصه هنر ایرانی وجود دارد، عنوان کرد: مسئولان به هنر ایرانی اهمیت دهند و حمایت‌های خود را از این هنر دریغ نکنند و هنرمندان نو ظهور نیز کاری کنند که فرهنگ و هنر و تاریخ ایرانی اسلامی زنده بماند.
اسفیدانی ادامه داد: جوانان باید مطالعاتی در زمینه تاریخ و فرهنگ کشور داشته باشند و با شخصیت‌های مختلف تاریخی و هنری آشنا شوند.
این مدرس دانشگاه در پایان گفته‌های خود با توصیه‌ای به جوانان عنوان کرد: از همه جوانان می‌خواهم که در هر عرصه کاری که هستند به صورت جدی خلوص نیت، پشتکار داشته باشند و در مراحل زندگی خود خداوند را فراموش نکنند.
captcha