به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان پنجمین جشنواره ملی نقش تنپوش به همت جهاد دانشگاهی واحد هنر امروز سهشنبه، 19 اردیبهشت ماه با معرفی سه اثر برتر در حوزه هنر و سه اثر برتر در حوزه صنعت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر با تأکید بر میزان بالای استفاده از تنپوش(تیشرت) در محیط خانه و اجتماع و چرخه اقتصادی بسیار بالای این محصول، گفت: تنپوش رسانهای فراگیر و ابزاری برای انتقال مفاهیم در جامعه است که میتواند مؤلفههای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را منتقل کند یا در برگیرنده مفاهیم ناهنجار و نمادهای فرهنگهای غیر از فرهنگ متعالی ما باشد.
وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از لباسهای ناهنجار توزیع شده در جامعه توسط قاچاق به کشور وارد میشود، گفت: برای کاهش استفاده از این محصولات نامناسب سه راهکار وجود دارد. راهکار اول برگزاری چنین جشنوارههایی و ایجاد گفتوگو و ارتقای فرهنگ عمومی در خصوص استفاده از لباسهایی است که بتواند باورهای خود ما را منتقل کند، راهکار دوم فرصت دادن به جوانان برای طراحی و تولید الگوهای جذاب در جامعه و راهکار سوم ایجاد ارتباط و تعامل بین هنرمندان و صنعتگران است تا شاهد تولید لباسهای متناسب با فرهنگ کشورمان باشیم.
در ادامه این مراسم، سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به ریشه عمیق پوشاک و نقوش در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: فرض من این است که الگوی پوشش و کیفیت لباس در هر جامعهای بیش از آنکه از شرایط اقلیمی، موقعیت تمدنی و اوضاع اقتصادی اثر پذیرد از باورها، ارزشها، هنجارها، الگوها، آداب و عادتها اثر میپذیرد. مسئله پوشش و نقوش امری ساده و سطحی نیست که بتوان آن را صرفاً محصول سلیقه افراد دانست چرا که فرهنگ، هویت و سنت در لباس و نقوش مورد استفاده منعکس میشود.
پوشش و نقوش پرچم وجودی و ناخودآگاه فرهنگی جامعه است
پورعلی پوشش و نقوش را پرچم وجودی و ناخودآگاه فرهنگی جامعه دانست و عنوان کرد: پوشش به سرعت تحت تأثیر پدیدههای فرهنگی، فرهنگپذیری و تعاملات اجتماعی و بینالمللی قرار میگیرد؛ سرنوشت تنپوش شاهدی بر این مدعا است. تنپوش و نقوش طراحی شده بر روی آن بیانگر نوع داد و ستد فرهنگی و تغییر است. تغییر پوشش یک جامعه در واقع نمایانگر تغییر در فرهنگ آن جامعه است. انسان تا با فرهنگ خود وداع نکند نمیتواند با پوشش و لباس خود وداع کند.
الهام زایجانی، دبیر جشنواره نقش تنپوش نیز به افزایش طرحهای ارسالی در طول پنج دوره برگزاری آن اشاره و اظهار کرد: استقبال خوبی از این جشنواره صورت گرفته و ما 450 اثر از نقاط مختلف کشور دریافت کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در شهرهای مختلف کشور نیز کارگاههای آموزشی برای طراحی تنپوش برگزار و برای اولین بار طی برگزاری و داوری جشنواره شاهد کنار هم قرار گرفتن هنر و صنعت بودیم.
مسابقات طراحی زنده تنپوش با حضور صنعتگران برگزار میشود
زایجانی در پایان سخنانش اعلام کرد: یکی از اهداف ما در تداوم این جشنواره برگزاری مسابقات طراحی زنده تنپوش با حضور صنعتگران است.
غلامرضا اکبری، رئیس دانشکده هنر نیز طی سخنانی پوشاک را یکی از وجوه فرهنگی و تمدنی هر ملتی برشمرد که کمتر به آن توجه شده است و گفت: خوشحالیم که چند سالی است که به این مقوله مهم فرهنگی توجه میشود و بیتوجهی ما به این مسئله موجب شده پوشاک بیگانه وارد فرهنگ ما شود و توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه اکنون در شهرها تقریباً فرهنگ پوشاک از بین رفته و همه یکسان پوش و تحت تأثیر پوشاک غربی لباس میشوند، گفت: خوشبختانه هنوز در برخی از روستاها لباسهای سنتی مورد استفاده قرار میگیرد و اگر همین پوشاک باقی مانده را به جهان معرفی کنیم، غرب متحیر فرهنگ و غنای پوشاک ما خواهد شد.
در ادامه مراسم بیانیه هیئت داوران قرائت و از زهرا ایرجی، خبرنگار خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به عنوان خبرنگار برتر این حوزه تجلیل به عمل آمد.
اهدای جوایز و معرفی آثار برتر در قالب سه اثر برتر بخش هنر و سه اثر برتر بخش صنعت تداوم بخش این مراسم بود.
در پایان نیز، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، ضمن تقدیر از برگزاری چنین جشنوارههایی گفت: برگزاری این نوع از جشنوارهها کمک میکند که علاوه بر اینکه فرهنگساز میشویم، هویتساز هم بشویم چرا که مشخصاً فعالیتهای فرهنگی سرنوشت هویتسازی را به دنبال دارد. البته مشکلات مادی، معنوی و اقتصادی پیش روی ما هست ولی پرداختن به این مسائل کمک میکند در مسیر کپیبرنداشتن و کپیکاری نکردن گام برداریم.
وی اعلام کرد: تا حدودی به قولی که در سالهای گذشته مبنی بر تولید انبوه آثار و کاربردی کردن طرحها داده بودیم، رسیدهایم البته باز هم در ابتدای راه هستیم بر همین اساس ۵ طرح اول این جشنواره مورد حمایت قرار گرفته و هر طرح در مرحله اول به تیراژ ۵۰۰ عدد تولید خواهد شد و اگر راه خود را باز کرد تولیدکنندگان میتوانند به تولید بیشتر طرحها بپردازند.