ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع آغاز شد/ سایر هزینه‌های حج که باید پرداخت شود
کد خبر: 3598913
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

ثبت‌نام کاروان‌های حج تمتع آغاز شد/ سایر هزینه‌های حج که باید پرداخت شود

گروه جامعه: متقاضیان حضور در حج 96 از ساعت 9 صبح امروز با مراجعه به دفاتر زیارتی تعیین شده و پرداخت ما به‌التفاوت نوع کاروان حج، می‌توانند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا) از ساعت 9 صبح امروز یک‌شنبه 24 اردیبهشت ماه ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع 96 آغاز شد و دارندگان فیش‌های حج تمتع که 10 میلیون تومان وجه نقد را به بانک ملی واریز کرده‌اند با مراجعه به دفاتر زیارتی اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت می‌توانند ثبت‌نام خود را تکمیل و کاروان خود را مشخص کنند.

کاروان‌های حج تمتع دارای درجه‌های یک، دو و سه هستند و بر اساس کیفیت کاروان هزینه ثبت‌نام در هر کاروان متفاوت است. بر این اساس با توجه به کاروانی که هر فرد انتخاب می‌کند، بین یک تا سه میلیون تومان دیگر باید به بانک ملی واریز کند. هنگام ثبت‌نام در کاروان‌های حج، با توجه به قیمت هر کاروان مسئول کاروان مابه‌التفاوت هزینه‌ای که باید به بانک ملی پرداخت شود را در قالب یک فیش به زائر ارائه می‌کند و زائر فرصت دارد ظرف 48 ساعت این هزینه را پرداخت کند.

تفاوت قیمت‌ کاروان‌های اعلام شده بر اساس کیفیت هتل‌هایی است که قرار است زائران در طول برگزاری مناسک حج در مکه و مدینه در آن اقامت داشته باشند. لازم به ذکر است، با توجه به اینکه تمام غذاهای ارائه شده به زائران در طول اقامت در عربستان توسط آشپرخانه‌های مرکزی ایران در عربستان پخته می‌شود کیفیت و نوع غذاها یکسان است و کیفیت‌ هتل‌ها و دوری و نزدیکی به مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی است که قیمت کاروان را بیشتر یا کمتر می‌کند.

البته از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شده است که امسال 150 هزار تومان تخفیف از سوی بانک ملی به زائران حج تمتع ارائه می‌شود که بر این اساس از پول پرداختی زائران این وجه کم خواهدشد.

به گزارش ایکنا، به غیر از 10 میلیون تومان وجه اولیه که متقاضیان حج تمتع به بانک واریز کرده‌اند و یک تا سه میلیون وجهی که زائران در ازای ما‌به‌التفاوت کاروان‌های انتخابی باید پرداخت کنند، یک و نیم تا دو میلیون تومان دیگر نیز زائران باید برای هزینه‌های حج واریز کنند که شامل هزینه خروج از کشور، هزینه قربانی، هزینه لباس احرام، ساک و ملزومات سفر و نیز هزینه بسته آموزشی ـ فرهنگی است.

به غیر از هزینه قربانی و خروج از کشور که پرداخت آن الزامی است خرید بسته فرهنگی آموزشی اختیاری است اما با توجه به ضرورت مطالعه و کسب اطلاعات در خصوص مناسک حج، بهتر است زائران این بسته‌های فرهنگی را تهیه کنند.

در خصوص ساک و لباس احرام نیز برخی از کاروان‌ها اصرار دارند که باید ساک و لباس زائران یک دست و یک شکل باشد بر همین اساس به غیر از لباس احرام که دو حوله سفید برای آقایان است، کت و شلوار ستی نیز برای زائران از سوی کاروان در نظر گرفته می‌شود و از زائران خواسته می‌شود که حتماً همین لباس‌ها را خریداری کنند. برای بانوان اما چنین الزامی وجود ندارد و با توجه به اینکه بانوان لباس احرام ویژه‌ای ندارند و بر اساس یک سنت صرفاً سفید می‌پوشند، از بانوان خواسته می‌شود که لباس سفید برای خود تهیه کنند اما پارچه‌ای به رنگی مشخص پشت چادر بانوان وصل می‌شود تا پیدا کردن اعضای کاروان برای آنها راحت‌ شود.

البته در برخی از کاروان‌ها نیز دیده شده است که به عنوان مثال از بانوان می‌خواهند چادری به شکل خاص(مثلاً چادر لبنانی یا دانشجویی و ...) برای طول مناسک تهیه کنند.

به غیر از ساک و لباس احرام، وسایل دیگری از جمله کیف کوچکی به عنوان کیسه کفش در اختیار زائران قرار می‌گیرد و هزینه آنها یکجا از زائر گرفته می‌شود.

به گزارش ایکنا، هنوز از سوی سازمان حج و زیارت هزینه ساک و لباس و سایر لوازم احرام به کاروان‌ها اعلام نشده است و عموماً این هزینه در زمان آغاز آموزش‌های زائران به آنها اعلام می‌شود.

برای مشاهده لیست کاروان‌های حج تمتع اینجا را کلیک کنید!

captcha