توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در جامعه روستایی و عشایری متوازن نیست
کد خبر: 3599754
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
ارباب سلیمانی:

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در جامعه روستایی و عشایری متوازن نیست

گروه فرهنگی: رئیس ستاد عالی كانون‌های مساجد كشور اعتقاد دارد كه متأسفانه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما به گونه‌ای نبوده است كه بتوانیم از عدالت فرهنگی در میان جامعه روستایی و عشایری سخن بگوییم؛ چراكه در سراسر كشور در حوزه روستاها مانند شهرستان‌ها، نتوانستیم فعالیت‌های فرهنگی و دینی خود را توسعه دهیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس ستاد عالی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد كشور شب گذشته، 24 اردیبهشت‌ماه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به آیه 105 سوره انبیا «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ؛ و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد»، گفت: این آیه شریفه نوید بخش آینده‌ای درخشان برای صالحان و كسانی است كه در مسیر حق و حقانیت با جدیت در حركت هستند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام(ره) و ایثار شهیدان در همین مسیر اتفاق افتاد، در مسیری كه بتوانیم به آن چشم‌انداز مدنظر قرآن كریم،‌ نزدیك شویم.

ارباب سلیمانی در ادامه با یادآوری اینكه یكی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی، تشكیل شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت:‌یكی از افتخارات این شورا، تشكیل شوراهای اقماری است و مهم‌ترین شورای اقماری نیز شورای فرهنگ عمومی كشور است كه با ریاست وزیر ارشاد و در استان‌ها با ریاست نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه مركز استان تشكیل شده است و به همین ترتیب این داستان تا شهرستان ادامه دارد و شاید هیچ شورای اقماری ذیل شورای عالی انقلاب فرهگی به این اهمیت وجود نداشته باشد كه همه دستگاه‌ها در آن عضو دارند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: چندی پیش سئوالی مطرح شد كه ارتباط شورای مركزی با استان‌ها چیست؟ به این نتیجه رسیدیم كه این ارتباط تنگاتنگی نیست و باید تقویت شود لذا پیشنهاد شد اعضای شورای فرهنگ عمومی كشور هر كدام رابطی برای یك استان شوند و برای استان فارس نیز من انتخاب شدم و بنا شد تا در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان فارس شركت كنم.

وی با بیان اینكه این حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی كشور در شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها چند خاصیت دارد، گفت: نخست اینكه تجربه‌هایی در شورای فرهنگ عمومی كشور وجود دارد كه می‌تواند دستمایه شورای استان‌ها قرار گیرد و مطمئناً برعكس هم هست تا همه استان‌ها از تجربیات یكدیگر استفاده كنند.

ارباب سلیمانی یادآور شد: گاهی برخی از مسائل در استان وجود دارد كه باید در سطح ملی برای آن تصمیم‌گیری شود و این‌ها می‌تواند در شورای استان طراحی شده و به دبیرخانه شورای فرهگ عمومی كشور منتقل شود و ما هم به نمایندگی از شما آن را در مركز دنبال كنیم.

وی، یكی از مباحثی را كه در چند سال اخیر در شورای فرهنگ عمومی مطرح بوده است را توسعه عدالت فرهنگی نسبت به جامعه روستایی و عشایری عنوان كرد و گفت: متأسفانه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما به گونه‌ای نبوده است كه بتوانیم از این عدالت سخن بگوییم چراكه در سراسر كشور در حوزه روستاها مانند شهرستان‌ها نتوانستیم فعالیت‌های فرهنگی و دینی خود را توسعه دهیم و بسیاری از دستگاه‌ها از این موضوع به سادگی گذشتند و به هر دلیلی نتوانستند وظیفه خود را در این رابطه انجام دهند.

ارباب سلیمانی گفت: این موضوع یكی از دغدغه‌هایی بود كه از سوی ریاست سازمان امور عشایر در یكی از جلسات مطرح شد و بعد از گفت‌وگوهای مفصل بین سازمان آموزش عشایری و وزیر ارشاد پیشنهادی آماده شد تا در شورای عالی عشایر مطرح شود و این پیشنهاد عبارت بود از تدوین طرح ارائه خدمات فرهنگی ـ دینی به عشایر كشور و با این انگیزه در سال 93 این موضوع در سازمان امور عشایر و شورای عالی امور عشایر مطرح شد و با حضور وزرای مختلف و اعضای هیئت دولت به تصویب رسید كه برای توسعه عدالت فرهنگی تا عمق جامعه عشایری باید همه دستگاه‌ها پای كار بیایند و در این مسئله وزارت ارشاد به عنوان محور این حركت در آن مقطع تعیین شد تا این طرح را با مشاوره و همكاری سایر دستگاه‌ها فرهگی اجرایی شود.

وی ادامه داد: ننتیجه اینكه بعد از 18 جلسه كارشناسی و با حضور 18 دستگاه فرهنگی كشور همه پای كار آمدند و با وقت‌گذاری فراوان كه حدود 400 نفر ساعت كار كارشناسی بودند، این طرح آماده شد و در سال گذشته طرح مذكور دوباره از طریق وزیر ارشاد با تأیید همه اعضای گروه به سازمان شورای عالی امور عشایر ارائه شد و در پایان سال این طرح به تصویب رسید.

عضو شورای فرهنگ عمومی كشور اضافه كرد: روزهای پایانی سال این طرح به همه دستگا‌ه‌های ذیربط ابلاغ شد و به استان‌ها هم منتقل شد و امروز در كل كشور شاهد این قضیه هستیم كه سهم هر دستگاه فرهنگی نسبت به عشایر در سراسر كشور مشخص و معین شده است.

ارباب سلیمانی با بیان اینكه حدود یك و نیم میلیون نفر جمعیت عشایر كشور هستند،‌ آنان را ذخایر انقلاب اسلامی دانست و بر لزوم استفاده از فرصت و ظرفیت‌های آنان در برنامه‌ریزی‌های كلان كشور تأكید كرد و گفت: خوشبختانه این مهم در كشورمان در حال پیشرفت است.

رئیس ستاد عالی كانون‌های مساجد كشور دو درخواست را به شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح كرد و گفت: در استان شورای امور عشایری با ریاست استانداری تشكیل شده و جلساتی برای آن برگزار شده است و شاید فارس بهترین استانی بوده كه در تشكیل این جلسات اهتمام داشته است اما نكته مهم این است كه آن بحث‌ها بیشتر درباره ساماندهی عشایر بوده و به مباحث فرهنگی كمتر ورود داشته‌اند و اكنون با این مصوبه هیئت وزیران راه برای استانداران هموار شد تا كسانی كه در این عرصه مشغول به فعالیت هستند در شورای عشایری دعوت كرده و سه ماه یك بار نشستی برگزار كنیم كه در آن نشست همه اعضای گزارش تكلیف دهند.

وی با تأكید بر اینكه استان فارس مهم‌ترین بخش عشایر كشور محسوب می‌شود، گفت:‌ فارس بالاترین آمار جمعیتی عشایر كشور را یعنی حدود 12 درصد عشایر كشور را به خود اختصاص داده است و طبیعی است كه اینجا به عنوان قطب عشایری كشور باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ارباب سلیمانی با بیان اینكه در برنامه ششم توسعه به موضوع عشایر به طور جدی پرداخته شده است، گفت: از استاندار فارس درخواست می‌شود تا سازمان برنامه و بودجه با موافقیت‌هایی كه میان دستگاه‌ها ایجاد می كند، سهم هر كدام را مشخص كرده و آنان را مكلف كند تا نسبت به وظایف خود اهتمام داشته باشند.

captcha