ابلاغ دستورالعمل پویش «بگوییم و برویم» به دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3600288
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

ابلاغ دستورالعمل پویش «بگوییم و برویم» به دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری

گروه معارف: دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری دستورالعمل اجرایی ماه مبارک رمضان با عنوان پویش سراسری «بگوییم و برویم» را به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، دستورالعمل اجرایی ماه مبارک رمضان با عنوان پویش سراسری «بگوییم و برویم» و با اهداف جریان سازی فرهنگی اجتماعی پیرامون فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر با بهره‌گیری از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان، نهادینه‌سازی فرهنگ تذکر لسانی در میان آحاد مردم جامعه، آموزش روش‌های مؤثر امربه‌معروف و نهی از منکر به مردم، هماهنگی کردن اجرای فریضه تذکر لسانی در جامعه در ماه مبارک رمضان به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
رویکردهای این دستورالعمل در دو بخش رویکرد فرهنگی تبلیغی و رویکرد اجرایی است که در این دستورالعمل اقدامات رویکرد فرهنگی تبلیغی؛ تولید محتوای مناسب فرهنگی و رسانه‌ای با موضوع تذکر لسانی در ماه مبارک رمضان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و مطبوعات استان جهت توزیع و انتشار محتواهای تولیدشده آمده است.
اقدامات رویکرد اجرایی فعال‌سازی گروه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر طلایه‌داران در سه معاونت آمده است که شامل معاونت مردم به دولت و مردم، معاونت دستگاه‌های نظامی و قضایی و معاونت دولت به مردم (دانشجویان) می‌شود.
دیگر اقدام رویکرد اجرایی هماهنگی با شوراهای امربه‌معروف و نهی از منکر دستگاه‌ها و نهادهای استان جهت حمایت از پویش «بگوییم و برویم» است.
اولین وظیفه دستگاه‌های اجرایی که در دستورالعمل آمده است وظایف عمومی دستگاه‌های اداری، سازمان‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی، شرکت‌های دولتی، مراکز آموزش عالی و شهرداری‌ها است که کارهایی مانند انجام اقدامات هشداری و پیشگیرانه نسبت به وقوع اسراف و تبذیر در مراسمات افطاری دستگاه‌ها، نظارت بر واحدها و مراکز تحت پوشش در خصوص رعایت حرمت ماه رمضان، تهیه فهرستی از مصادیق مهم و اولویت‌دار معروف و منکر در ماه رمضان و ترویج معروفات و زدودن منکرات از اقدامات است.
قسمتی دیگر از این دستورالعمل به معرفی وظایف دستگاه‌های خاص پرداخته است این دستگاه‌ها شامل اتاق اصناف، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی استان، صداوسیمای استان، دستگاه قضایی، دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان است.
از وظایف مهم اتاق انصاف استان که در این دستورالعمل آمده است اطلاع‌رسانی به صنوف و بازاریان در خصوص بایدها و نبایدها و حفظ حرمت ماه رمضان، اماکن موردنظر اقدام به نصب موارد قانونی جهت حفظ حرمت ماه مبارک رمضان در انظار عمومی نمایند، شیشه‌های مشرف‌به خیابان و محل عبور عابرین کاملاً مستتر گردد، رعایت ضوابط و شئونات اسلامی ایام مبارک رمضان است.
اتحادیه و اصنافی که لازم است موارد فوق را موردتوجه قرار بدهند شامل اتحادیه اغذیه‌فروشان مواد غذایی، تالارهای پذیرایی، کبابی، چلوکباب و چلوخورشت، فروشندگان حلیم و آشپزندگان و دیگر اصنافی که در دستورالعمل نام آن‌ها آمده است.
نصب شعارنوشته‌های مرتبط بااهمیت روزه‌داری و فواید آن در پارک‌ها و مراکز تفریحی، توجیه گروه‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر در تذکر لسانی نسبت به روزه خواران، استفاده از بیلبردها در سطح شهر نسبت بهترویج معروفات و گرفتن روزه و احکام متناسب با روزه داری و روزه خواری از وظایف محول شده به شهرداری ها است.
برخی از وظایف نیروی انتظامی شامل فعال سازی گروه های امر به معروف و نهی از منکر رده های تابعه جهت اجرای فریضه تذکر لسانی، اجرای طرح عیون خودرویی در خصوص تخلف متجاهران به روزه خواری در خودروها، تذکرات و امور سلبی با متجاهران به روزه خواری در اماکن می شود.
توجیه مبلغین و طلاب و مداحان جهت پرداختن به موضوع تذکر لسانی در برنامه های مذهبی ماه مبارک رمضان، بهره گیری از ظرفیت های تبلیغی مساجد، بقاع متبرکه و هیئات مذهبی جهت ترویج گفتمان و پویش «بگوییم و برویم» در سراسر استان از وظایفی است که در دستورالعنل آمده و سازمان تبلیغات اسلامی باید آنها را انجام دهد.
ستاد امربه معروف استان صداوسیما را موظف به انجام وظایفی نظیر استفاده از ظرفیت تبلیغاتی خود در رسانه ی صدا وسیما جهت حمایت ازپویش طرح بگوییم و برویم در فریضه امر به معروف و نهی ازمنکر، پخش برنامه های مناسب در سطح استان نسبت به رعایت موازین شرعی روزه داری و احکام شرعی و قانونی نسبت به هنجارشکنی نسبت به روزه خواری کرده است.
حمایت از ظابطین و آمران به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه، فعال سازی گروه های امر به معروف و نهی از منکر دستگاه قضایی جهت اجرای فریضه تذکر لسانی و بهره گیری از ظرفیت تبلیغی سیستم قضایی و دادگستری استان جهت پویش «بگوییم و برویم» در سراسر استان از وظایف دستگاه های قضایی است.
ابلاغ و توجیه ائمه محترم جمعه استان جهت پرداختن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و بهره گیری از این ظرفیت عظیم جهت ترویج گفتمان و پویش «بگوییم و برویم» از وظایفی است که به دبیرخانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان محول شده لست.

captcha