قاری را نباید فیزیکی متوجه ایرادش کرد/ تشکیل اتاق فرمان هدایت قاری
کد خبر: 3600741
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
نگاهی به ضعف و قوت جزءخوانی ماه رمضان در خوزستان/2

قاری را نباید فیزیکی متوجه ایرادش کرد/ تشکیل اتاق فرمان هدایت قاری

گروه فعالیت‌های قرآنی: منصور کریمی با بیان اینکه قاریانی که در محفل جزءخوانی قم به میزبانی حرم حضرت معصومه(س) قرائت می‌کنند یک هندزفری در گوش خود دارند و از اتاق فرمان حمایت می‌شوند یعنی اگر قاری یک اشکال اعرابی داشته باشد از سوی اتاق فرمان به او تذکر می‌دهند، گفت: اما ما در خوزستان چنین امکانی نداریم و اگر قاری در قرائت خود اشکال داشته باشد من باید به‌صورت فیزیکی او را متوجه ایرادش کنم.

منصور کریمی، قاری و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان به عنوان اولین برگزارکننده محفل ترتیل‌خوانی در کشور شناخته می‌شود. این حرکت در دهه 70 در مسجد نور اهواز با حضور دو قاری آغاز شد که زحمت زیادی هم داشت اما منجر به آن شد که دیگر نقاط شهر،‌ استان و کشور از این اقدام الگوبرداری کنند.

از قاریانی استفاده شود که دارای سابقه و تجربه بالایی هستند

وی بیان کرد: پخش جز‌ءخوانی قرآن کریم از صداوسیمای مرکز خوزستان بسیار مطلوب است اما این اقدام با حضور مرتلانی در ابتدا آغاز شد که در حد قرائت تلویزیونی نبودند. برخلاف تصور همگان ترتیل‌خوانی اصلاً ساده نیست و از صوت(تحقیق) سخت‌تر است. بنابراین باید از قاریانی استفاده شود که دارای سابقه و تجربه بالایی هستند.

کریمی با اشاره به برگزاری این محافل در همه شهرهای خوزستان آن را اقدامی مطلوب دانست و گفت: در سال‌های گذشته شاهد برپایی این محافل در شهرهای استان بودیم اما دیگر اکنون لزومی برای ادامه آن در همه شهرهای استان وجود ندارد بلکه باید کاری کنیم که از همه ظرفیت خوزستان در این راستا استفاده شود.

اعزام قاریان به شهرهای دور در گرما، گرمای خوزستان و با زبان روزه باعث کاهش کیفیت قرائت قاری می‌شود

وی ادامه داد: اعزام قاریان به شهرهای دور در گرما، گرمای خوزستان و با زبان روزه باعث کاهش کیفیت قرائت قاری می‌شود بنابراین این موضوع باید متمرکز شود. مشاهده کرده‌ایم که کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیونی تنها به فکر ضبط برنامه خود است و اصلا در شهرها مکان مناسبی برای اسکان و استراحت قاریان در نظر گرفته نمی‌‌شود و از این رو انتقاد جدی به صدا و سیمای خوزستان وارد است. نبود سیستم صوتی مناسب باعث می‌شود قاری مجبور شود به صدای خود فشار بیاورد و این خستگی‌ها باعث ایجاد اشکالات اعرابی در قرائت می‌شود.

اتاق فرمان هدایت قاری تشکیل شود

این قاری قرآن بیان کرد: قاریانی که در محفل جزءخوانی قم به میزبانی حرم حضرت معصومه(س) قرائت می‌کنند یک هندزفری در گوش خود دارند و از اتاق فرمان حمایت می‌شوند یعنی اگر قاری یک اشکال اعرابی داشته باشد از طریق این هندزفری و از سوی اتاق فرمان به او تذکر می‌دهند و قاری اشکال خود را اصلاح می‌کند اما ما در خوزستان چنین امکانی نداریم و اگر قاری در قرائت خود اشکال داشته باشد من باید به صورت فیزیکی او را متوجه ایرادش کنم. ما نباید حواسمان به خواندن قاری دیگر باشد بلکه در زمان قرائت او من باید صفحه مربوط به خودم را مرور کنم.

وی ادامه داد: همچنین تمرکز محافل قرآنی در اهواز باعث می‌شود که شهرهای دیگر هم به خود آمده و محافل قرآنی روزانه را برگزار کنند. این گونه باعث می‌شود که آنها هم از ظرفیت‌های خود استفاده کنند و پیشرفتی در این زمینه برایشان حاصل شود.

کریمی بیان کرد: همچنین قاریان انتخابی در محافل جزءخوانی باید در یک سطح سنی، تجربه و ارتفاع صدا قرار داشته باشد. گرچه پوشش زنده تصویری این محافل خوب است و قاری می‌داند که اکنون هم‌نفس با مردم در حال قرائت قرآن است اما بعضی از قاریان در این موقعیت دچار اضطراب می‌شود به دلیل آنکه فرصت جبران نیست.

وی تصریح کرد: به منظور اجرای مطلوب محافل جزءخوانی باید با پیشکسوتان قرآنی جلسه همفکری و هم‌اندیشی برگزار شود تا به نتایج مطلوب دست یابیم.

captcha