15 وظیفه مردان نسبت به خانواده
کد خبر: 3601162
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸

15 وظیفه مردان نسبت به خانواده

گروه اجتماعی: مرد باید برای خود زنی را انتخاب کند که علاوه‌بر زیبایی ظاهری و مهریه کم، دارای اخلاق حمیده و ایمان و تقوا باشد؛ زیرا او قرار است مادر فرزندان او شود، پس ببیند چه کسی را برای این‌کار انتخاب می‎کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، خانواده بر دو رکن اساسی زن و مرد استوار است و هر یک وظایفی نسبت به خانواده دارند و هیچ‌یک نمی‎تواند نقش خود را انکار کند، همان‌قدر که نقش مادر در خانواده مهم است، نقش پدر و مرد خانواده نیز مهم و اساسی است.
از جمله وظایفی که یک مرد در قبال خانواده دارد می‎توان به انتخاب همسری شایسته اشاره کرد.مرد باید برای خود زنی را انتخاب کند که علاوه‌بر زیبایی ظاهری و مهریه کم، دارای اخلاق حمیده و ایمان و تقوا باشد؛ زیرا او قرار است مادر فرزندان او شود، پس ببیند چه کسی را برای این‌کار انتخاب می‎کند.
امام علی(ع) فرمود: «در آخرالزمان که نزدیک قیامت و بدترین زمان‌هاست، زنانی پیدا بشوند که خیابان‌گرد، از دین بیگانه، دنباله‌رو فتنه‌ها و هوس‎ها، پیرو شهوات و شتابان به‌سوی لذت‌ها و حلال‌کننده حرام‌ها باشند! اینان به دوزخ گرفتار ابدی شوند!».
رسول خدا(ص) همچنین فرمود: «از گُل‌های لجنزار بپرهیزید! گفتند: گل‌های لجنزار چیستند؟ فرمود: زنان زیبا که در خانواده‌های پست و بد تربیت شده‌اند».(خانواده نمونه، ص 59)
ازجمله دعاهای رسول خدا(ص) این بود که: «خدایا به تو پناه می‎برم از زنی که قبل از این‌که پیر شوم، مرا پیر کند» و نیز امام صادق(ع) فرمود: «زن قلاده است پس دقت کن چه قلاده‌ای به گردنت می‎بندی».(بحارالانوار، ج 100، ص 233)
مرد باید همیشه خود را از انحرافات اخلاقی مصون داشته چه قبل از ازدواج چه بعد از آن.به‌طور یقین دور بودن از انحرافات اخلاقی و پایبندی به اخلاق و اسلام، باعث مصون ماندن نهاد خانواده خواهد بود. همچنین مرد لازم است در هنگام آمیزش و انعقاد نطفه نکاتی را مدنظر قرار دهد.
مرد باید همواره کمک‌کار و پشتیبان همسرش باشد و همیشه او را در مسائل مختلف همچون آداب ولادت، نام‌گذاری، ولیمه و کارهای منزل همسرش را یاری دهد.کمااینکه رسول خدا(ص) فرمود: «فرزند بر پدر حقوقی دارد و پدر نیز بر فرزند حقوقی دارد.اما حق پدر بر فرزند آن است که در هر چیزی به‌جز معصیت، مطیع پدر باشد و حقوق فرزند بر پدر آن است که برای فرزندش نام نیکو بگذارد و ادب نیکو به او بیاموزد و قران را به او تعلیم دهد».
از وظایف دیگر مرد به‌عنوان پدر، محبت به فرزندان و همراه بردن فرزندان به تفریحات سالم است کمااینکه محبت والدین به فرزندان باعث استحکام خانواده می‎شود و چشم آنها را بر محبت‌های ظاهری خارج از خانه می‎بندد.
همچنین، استفاده از درآمد حلال برای خورد و خوراک خانواده از وظایف اصلی مرد است.لقمه حلال در تربیت سالم انسان نقش مهمی دارد همان‌‌گونه که لقمه‌های حرام در انحراف انسان‌ها آثار مهمی دارد.کمااینکه در حدیث قدسی است که: «ایمان ده جزء دارد و هفت جزءش کسب درآمد حلال است».
آشنا کردن فرزند با خدا و آموزه‌های مذهبی، تربیت فرزند براساس تربیت دینی، تاکید بر نمازخواندن فرزند، نظارت کامل بر معاشرت فرزند، نظارت بر استفاده فرزند از رسانه‌های صوتی و تصویری، جدیت در امر ازدواج فرزندان، جدیت در امر یاد دادن قرآن و آداب اسلامی، رعایت پوشش کامل هنگام عمل زناشویی و به همراه بردن فرزندان به نماز و مراسم‌های مذهبی از دیگر وظایف مرد در قبال خانواده است.
captcha