تلاشی که به ثمر نشست/ تلاوت حامد علیزاده همه ظرفیت او نبود
کد خبر: 3601593
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
اساتید از حامد علیزاده می‌گویند:

تلاشی که به ثمر نشست/ تلاوت حامد علیزاده همه ظرفیت او نبود

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده شایسته ایران در رقابت‌های قرآن مالزی با وجود درخشش و کسب رتبه نخست، به گفته اساتید خود نتوانست از همه آنچه که در توانش است، استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،‌ پس از کسب رتبه اول پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی توسط حامد علیزاده، قاری مشهدی به سراغ اساتید وی رفتیم تا گفت‌وگویی را در خصوص چگونگی تلاوت‌ها و کسب رتبه اول این قاری برجسته انجام دهیم.
سیدجواد سادات‌فاطمی، قاری و داور قرآن کریم که یکی از اساتید حامد علیزاده است در گفت‌و‌گو با ایکنا در مورد موفقیت نماینده ایران در رشته تلاوت پنجاه‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ضمن تشکر از حامد و تیمی که به مالزی اعزام شده است و تبریک برای کسب مقام نخست این رقابت‌ها، ابراز کرد: تلاوت علیزاده روز جمعه در این رقابت‌ها بسیار زیبا و پرشور بود.
علیزاده نتوانست تمام ظرفیت خود را به نمایش بگذارد
وی ادامه داد: اگرچه به نظرم از جهت نکات فنی، توانایی حامد علیزاده بیشتر از این است و وقتی تلاوت را شنیدم انتظار بیشتری داشتم؛ البته حامد توانایی صوتی و لحنی بالایی دارد که در صحنه مسابقات به خاطر جو حاکم و استرسی که قاری از نظر روحی و روانی تحمل می‌کند، نتوانست تمام ظرفیت خود را به نمایش بگذارد.
سادات‌فاطمی بیان کرد: باید توجه داشت که تلاوت حامد در حدی بود که سالن مسابقات را تحت تاثیر قرار داد و بیش از هر قاری دیگری توانست مردم را به هیجان بیاورد و طبیعتا داور و برگزارکنندگان نیز تحت تأثیر تلاوت زیبای وی قرار گرفتند و همین امر منجر به کسب رتبه نخست شد.
وی با بیان اینکه مسابقات قرآن مالزی از نظر داوری وضعیت خاص خودش را دارد، ادامه داد: معمولاً یک تیم داوری هستند که در اکثر سال‌ها همان‌ها تکرار می‌شوند و این رقابت‌ها را داوری می‌کنند و کشور ما به خاطر نداشتن ارتباط مناسب با این کشور و تیم برگزار کننده سال‌هاست که نماینده‌ای را به عنوان داور مسابقات نداشته و هیچ یک از اساتید ما برای داوری دعوت نشده‌اند.
شناخت جدی از وضعیت داوری در مسابقات مالزی نداریم
این استاد قرآن در همین زمینه اضافه کرد: به همین جهت شناخت جدی از وضعیت داوری در مسابقات مالزی نداریم اما در مجموع داوری مسابقات قرآن در این کشور تحت تاثیر عوامل مختلف است و صرف اینکه یک قاری از نظر شرایط فنی در سطح بالایی بخواند برای اول شدن کفایت نمی‌کند.
وی ابراز کرد: قرایی که ما هر ساله به این مسابقات اعزام می کنیم، بسیاری از آن‌ها از ظرفیت بالاتری نسبت به رقبای خود برخوردار هستند به گونه‌ای که در دو سالی که از نزدیک شاهد این مسابقات بودم قاریان ما از نظر صوت و لحن و مسائل فنی برتری چشمگیری نسبت به دیگر رقبا داشتند اما نباید انتظار داشت که همه ساله قاری ایرانی را به عنوان نفر برتر معرفی کنند.
سادات‌فاطمی اضافه کرد: طبیعتاً مسابقات قرآن مالزی شرایط خودش را دارد و باید در حد خودش هم انتظار داشت اما اینکه حامد توانست این حق خود را با ارائه یک تلاوت قوی و بسیار پرهیجان و پرشور بگیرد، جای خوشحالی دارد.
وی با بیان اینکه در تیم داوری این رقابت‌ها داورانی از کشورهای مختلف از جمله مصر، مالزی، اندونزی و اردن حضور دارند، تشریح کرد: منتها از کشور ایران داوری را دعوت نمی‌کنند و این امر هم به خاطر نبود ارتباطات مناسب میان سازمان اوقاف با تیم برگزارکننده این رقابت‌ها است.
قرعه علیزاده در این رقابت‌ها
این داور قرآن در مورد قرعه علیزاده در این رقابت‌ها نیز عنوان کرد: قرعه در کسب رتبه خیلی تاثیرگذار نیست؛ با توجه به اینکه قبل از آغاز این مسابقات قرعه‌کشی انجام شده و هر قاری با قرعه خود آشنا می‌شود و تنها یک بار می‌تواند تلاوت کند و مانند رقابت‌های ایران مرحله مقدماتی و فینال ندارد لذا قاریان فرصت کافی در اختیار دارند تا چند روز به تمرین و مطالعه در مورد قرعه خود بپردازند و تلاوتشان را تنظیم کنند تا به بهترین شرایط تلاوت داشته باشند.
سادات‌فاطمی با بیان اینکه علیزاده در جلسات قرآن من شرکت می‌کند، ‌ادامه داد: همچنین وی از کلاس‌هایی که توسط اوقاف برای منتخبان مسابقات جهت اعزام برگزار می‌شد و من هم به عنوان مدرس حضور داشتم، شرکت می‌کرد، بیشتر به این قاری خوب مسائل صوتی و لحنی، وقف و ابتدا و تجویدی را در حد توان راهنمایی می‌کردم.
وی در پایان صحبت‌های خود با تبریک دوباره به حامد علیزاده، تیم همراه وی و جامعه قرآنی کشور برای کسب این موفقیت ابراز کرد: امیدوارم قراء ایرانی آن‌قدر سطح توانایی‌های قرآنی خود را بالا ببرند تا مانند علیزاده بتوانند حق خود را در این رقابت‌ها بگیرند و این روند ان‌شاءالله ادامه پیدا کند و پرچم ایران اسلامی در مجامع بین‌المللی به اهتزاز دربیاید.
تلاوتی قشنگ و زیبا از حامد علیزاده
در ادامه نیز محمدجواد پناهی، داور و قاری بین‌المللی قرآن و استاد دیگر علیزاده با بیان اینکه حامد از بچه‌های خوش‌خوان و خوش صدا و لحن است، ابراز کرد: به لطف الهی خیلی خوب و انصافاً قشنگ و زیبا در این رقابت‌ها تلاوت کرد.
وی در ادامه ابراز کرد: البته حامد آن چه را که در ذهنش بود و می‌خواست، با توجه به جو موجود در این رقابت‌ها نتوانست اجرا کند اما در کل قرائت زیبا و دلنشینی را ارائه کرد و مستمعان بسیار لذت بردند.
پناهی اضافه کرد: همچنین علیزاده نکات تجویدی را به علت طولانی بودن آیات آن گونه که باید و ما انتظار داشتیم، نتوانست رعایت کند اما لحن و صوتی بسیار زیبا و عالی داشت و الحمدلله به حق خودش هم رسید.
وی با بیان اینکه علیزاده یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبا ظاهر شد و حقش هم همین رتبه نخست بود، عنوان کرد: قاری مالایی هم که به عنوان یکی از رقبای حامد مطرح می‌شد، آنچنان رقیبی هم برای قاری کشورمان محسوب نمی‌شد و حامد خیلی بهتر ظاهر شد البته با توجه به جو مسابقات و میزبانی که وجود دارد ناخودآگاه ترسی به قاری دست می‌دهد اما علیزاده خیلی بهتر تلاوت کرد.
سازمان اوقاف به فکر اعزام داوران به مالزی باشد
این قاری بین‌المللی در مورد داوران حاضر در این رقابت‌ها گفت: سازمان اوقاف باید فکری برای حضور داوران ایرانی در این رقابت‌ها بکند و تعاملات به گونه‌ای رقم بخورد که از داوران ایرانی دعوت کنند.
وی ادامه داد: البته چند سالی است که این مطلب را عنوان می‌کنیم و در حالی که از دیگر کشورها در این رقابت‌ها حضور دارند اما از ایران حضور ندارند و ظاهرا تحت تاثیر برخی عوامل قرار دارند اما به نظر من آنقدر باید قاریان ایرانی قوی و توانمند شوند که داوران از هر ملیتی هم که باشند نتوانند حق آن‌ها را ضایع کرده و بچه‌ها به آنچه که شایسته آن هستند، برسند.
تلاوت علیزاده مانند اجرای شهید حاجی حسنی بسیار قوی و رسا بود
پناهی با بیان اینکه قطعه‌ای که علیزاده اجرا کرد، مانند اجرای شهید حاجی حسنی کارگر بسیار قوی و رسا بود، ادامه داد: اجرای خوب، قوی و زیبای شهید حسنی کارگر باعث شد که کسی نتواند کاری بکند و در مورد تلاوت علیزاده هم همین گونه شد و نتوانستند حقش را ندهند.
وی با بیان اینکه تنها ویژگی مسابقات قرآن مالزی قدمت آن است، ابراز کرد: این مسابقات تنها سنش از مسابقات قرآن ایران بیشتر است و به همین جهت بیشتر کشورها تمایل به حضور در این رقابت‌ها و اعزام قاریان برتر خود دارند اما مسابقات ایران از کیفیت برگزاری و سطح داوری بالاتری برخوردار است.
این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه من یکی از اساتید حامد بودم که بیشتر نکات تجویدی را به وی تذکر می‌دادم، افزود: امیدوارم قاریان ما با همت و پشتکار ما و تکیه بر توانایی‌های خود و توسل اهل بیت(ع) بتوانند هر ساله بدرخشند و پرچم تشیع را به اهتزاز درآورند.
زهرا قندهاری
captcha