انتقاد از ناشرانی که ادبیات کلاسیک را فدای سودجویی خود می‌کنند
کد خبر: 3601629
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
حاتمی:

انتقاد از ناشرانی که ادبیات کلاسیک را فدای سودجویی خود می‌کنند

گروه فرهنگی: نویسنده ایلامی معتقد است: متأسفانه گاهی ناشرانی سودجو با انتشار آثاری ضعیف و فاقد اصول حداقلی بازنویسی و بازآفرینی، خواسته یا ناخواسته نقشی مخرب در معرفی ادبیات کلاسیک بازی می‌کنند.

مرتضی حاتمی، نویسنده ایلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: چاپ دوم مجموعه ۲۴ جلدی بازآفرینی از حکایت‌های «مرزبان نامه» و «بهارستان» و همچنین چاپ اول از 5 حکایت از بهارستان به قلم «مرتضی حاتمی» در بسته‌های کادویی و جلد سخت (گالینگور) توسط نشر (نارنج) منتشر و با حضور ناشر «کاوه کرباسی» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رونمایی و توزیع شد.
وی گفت: چاپ اول این مجموعه‌ها سال گذشته با استقبال جامعه‌ی هدف روبه رو و موجب انتشار آنها در نوبت دوم در سال 96 شد. این مجموعه آثار توسط «زهره خرامان» تصویرگری شده و نشر نارنج آنها را در کیفیتی مطلوب در ۱۲۰۰ جلد در ایام نمایشگاه کتاب تهران منتشر کرد که خوشبختانه مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت.
این نویسنده با اشاره به ضرورت بازنویسی و بازآفرینی ادبیات کلاسیک برای مخاطبان کودک و نوجوان، ادامه داد: این‌که کودکان و نوجوانان را با اندوخته‌ها و گنجینه‌های گذشته‌ی ملی آشنا و مفاهیم تربیتی و آموزشی و اخلاقی را در آنان تقویت و نهادینه کرد، فضیلتی مهم و وظیفه‌ای بزرگ و غایی است، اما گاه مشاهده می‌شود که ناشرانی سودجو با انتشار آثاری ضعیف و فاقد اصول حداقلی بازنویسی و بازآفرینی، خواسته یا ناخواسته نقشی مخرب در معرفی ادبیات کلاسیک به جامعه‌ی مخاطب برعهده می‌گیرند.
حاتمی گفت: این ناشران صرفاَ با انگیزه ی سودجویی اقدام به انتشار این گونه آثار می‌کنند و اطلاعات نامناسب و سطحی به جامعه‌ی مخاطب انتقال می‌دهند که باید آسیب‌شناسی کرد و راه حل پیشنهاد داد.
وی با مهم دانستن اصل امانتداری در «بازنویسی» و رعایت خلاقیت ادبی و محتوایی در «بازآفرینی» برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد: نباید گنجینه‌ی ادبیات کلاسیک، که از پیشینیان ما به یادگار مانده، با بازآفرینی‌ها و بازنویسی‌های کم مایه و ضعیف، کم ارزش کرد چون این سرمایه‌های فرهنگی، بخش مهمی از هویت فرهنگ و تاریخ سرزمین کهن ما است و یکی از راه‌های معرفی کتاب و آثار این  نوع از ادبیات به مخاطبان کودک و نوجوان، بازنویسی و بازآفرینی با رعایت اصول و معیارهای مصوب این قالب‌ها برای این مخاطبان است.
بازآفرین مجموعه‌ 15جلدی مرزبان‌نامه گفت: رمان‌های «راز کوچه باغ هفت توت» و «فرار...فرار...» مراحل پایانی امور فنی نشر را سپری می‌کنند و به زودی با سرمایه‌گذاری ناشرانی از کرمانشاه (سرانه) و ایلام (آستان جانان) و مجموعه‌ی دو جلدی (حکایت های زیبا برای بچه‌های دانا) برای نوجوانان توسط (نشر آذین گستر) منتشر می‌شوند.
captcha