همایش طلایه‌داران تبلیغ و وقف در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 3601865
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷

همایش طلایه‌داران تبلیغ و وقف در ارومیه برگزار شد

گروه اجتماعی: همایش طلایه داران تبلیغ و وقف در مصلی امام خمینی ارومیه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان  غربی، امروز  31 اردیبهشت ماه حجت الاسلام ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در همایش طلایه داران تبلیغ و وقف که در مصلی امام خمینی ارومیه برگزار شد با اشاره به درآمد حاصله از نیات وقوف حوزه های علمیه در سال گذشته افزود: سهم حوزه های علمیه استان از درآمدهای میلیاردی موقوفات استان در سال گذشته  40 میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه فقط 2 درصد از موقوفات کشور به حوزه های علمیه تعلق یافته است تصریح کرد: از موقوفات استان 10 موقوفه مرتبط به حوزه های علمیه بوده که این میزان رقم بسیار ناچیزی است.

حجت الاسلام جوانبخت گفت: یک صدم از از یک هزار و 432 رقبه آذربایجان غربی متعلق به حوزه های علمیه استان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد نیات واقفین مرتبط با عزاداری امام حسین (ع) است گفت: سنت حسنه وقف که در زمان طاغوت مورد ظلم قرارگرفته بود متاسفانه اکنون نیز مورد غفلت قرار گرفته است.

وی به کارکرد های سیاسی اجتماعی و فرهنگی وقف به عنوان بازوی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: براساس نظرسنجی سال 89 بیش از 60 درصد مردم جامعه به وقف و آثار آن در جامعه اشراف ندارند.

حجت الاسلام جوانبخت ایجاد وقوف جدید را از تاکیدات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: اهتمام ویژه ای برای ایجاد وقف های جدید در جامعه داشت و این وقف ها باتوجه به نیاز جامعه و در زمینه های بهداشت و درمان، اجتماعی نیز باشد.

وی با بیان اینکه تا سال 89در کشور فقط سالانه 200 موقوفه ثبت می رسید افزود: دراین تعداد از سال 89 به بعد با تلاش های صورت گرفته به 3 هزار وقف رسیده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر 400 موقوفه در آذربایجان غربی ثبت شده است تصریح کرد: در سال 94، 192 موقوفه و در سال گذشته 230 موقوفه توسط خیرین و واقفین در استان ثبت شده است.

حجت الاسلام جوانبخت با بیان اینکه 173 هزار موقوفه در کشور به ثبت رسیده است گفت: از یک میلیون و 200 هزار رقبه در کشور سهم سهم آذربایجان غربی 6 هزار و 200 موقوفه است.

وی ادامه داد: از 6 هزار و 200 موقوفه استان بیش از 4 هزار و 500 موقوفه انتفاعی و مرتبط به مساجد و حسینیه ها است.

captcha