بيش از 47 هزار دانش‌آموز خوزستانی در گفتمان‌های دينی سال 95 شركت کردند
کد خبر: 3601985
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

بيش از 47 هزار دانش‌آموز خوزستانی در گفتمان‌های دينی سال 95 شركت کردند

گروه اجتماعی: دبیر گفتمان‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اجرای طرح گفتمان‌های دینی در 196 مدرسه استان در سال 95 گفت: در اين طرح‌ 47075 دانش‌آموز شركت کردند كه در مجموع 1023 گفتمان با موضوعات سواد رسانه، آسيب‌های اجتماعی، عفاف و حجاب، دين و زندگی، اقتصاد مقاومتی و مهارت‌های زندگی برگزار شد.

علیرضا عباسی، دبیر طرح گفتمان‌های دینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان از برگزاری گفتمان‌های دینی در مدارس استان طی سال گذشته گزارشی ارائه کرد و گفت: اداره كل تبلیغات اسلامي خوزستان با هدف تعمیق باورهای دينی، رفع شبهات اعتقادی و حل مسائل فردی در حوزه دين و اساسا روزآمد کردن دین در زندگی روزمره برای اشاعه سبك زندگی اسلامی در ميان جوانان در سطح مدارس، طرح گفتمان‌های دینی را در سال 95 از طریق تبادل و تعامل كلامی چهره به چهره در يك ارتباط دوسویه مبلغ و مخاطب به صورت گفتمانی و حول موضوعات مبتلا به جوانان در 196 مدرسه در سطح استان برگزار کرد.

وی به بیان مقدمه‌ای درباره ضرورت برگزاری چنین طرح‌ها و ایجاد زمینه تعامل و ارتباط دوسویه میان مبلغ و مخاطب پرداخت و اظهار کرد: پرسش، نخستین گام برای فهمیدن، پژوهش و تحقیق و نقطه عزیمت برای رسیدن به حقیقت است و کسی که می‌پرسد، درصدد افزودن فهم و درک خویش از حقیقت است. پرسش، منشأ تولید علم و نظریات جدید است و اصولاً دانش از پرسش آغاز می‌شود و توسعه و گسترش دانش، مرهون پرسش‌گری است. پرسش و پرسشگری قدمتی به بلندای حیات بشر دارد. هر پرسشی مقداری از روشنائی و معارف را در خود دارد. از این رو کسانی که بیشتر می‌دانند، بهتر می‌پرسند. بنابراین هیچ گاه از جهل مطلق که در پیرامون آن هیچ گاه روشنائی وجود ندارد، پرسشی را نمی‌تواند طرح کرد.

عباسی افزود: از کارکردهای اساسی پرسش و پرسشگری در قرآن کریم این است که تالی قرآن همواره ارتباط خود را با کلام خداوند حفظ می‌کند گویی که در برابر متکلم وحی حاضر ایستاده است. قرآن او را مورد خطاب قرار می‌دهد و مخاطب ملزم به تامل و تدبیر در محتوا، پرسش یا حتی جواب مناسب در برابر آنست. خداوند در کلام شریفش پرسشی را بدون پاسخ رها نساخته است. طرح استفهام‌های مکرر در قرآن کریم گویای آن ست که این کتاب آسمانی دعوت خود را بر گفتگو و قول‌ لین بنا نهاده است.

دبیر طرح گفتمان‌های دینی استان گفت: در جهان امروز ما خصوصا در كشور پهناور ايران اسلامي، جوانان و نوجوانان بسياري هستند كه در كشاكش هجمه‌های گوناگون اعتقادی و فرهنگی دچار چالش‌هايی فراروی خود مي‌شوند كه چنانچه نسل جوان بتواند ابهامات و پرسش‌های بسياری را كه در ذهن فعال و با نشاط خود با آن مواجه می‌شود را از منابع مستند و صحيح علمی جويا شود قطعا مسیر زندگی خود را با آگاهی كامل مديريت و چيدمان می‌كند و این محقق نمی‌شود مگر با پرسش و پرسيدن در جهت اغنای علمی خود با بهره گيری از منابع صحيح اسلامی و نيز استادان مجرب و توانمند در زمينه پاسخ به سؤالات نسل جوان.

وی با اشاره به اجرای طرح گفتمان‌های دینی در 196 مدرسه استان در سال 95 گفت: در اين طرح كه با استقبال بسيار خوب مديران مدارس و خانواده‌های دانش آموزان علی‌الخصوص خود دانش آموزان مواجه بود 47075 نفر شركت کردند كه در مجموع 1023 گفتمان و 1690 ساعت نشست‌های گفتمانی با موضوعات سواد رسانه، آسيب‌های اجتماعی، عفاف و حجاب، دين و زندگی، اقتصاد مقاومتی، و مهارت‌های زندگی برگزار شد.

به گفته عباسی بهره‌گيری از 164 نفراز استادان مجرب و توانمند استان در پاسخگويی به شبهات و طرح مسائل روز حوزه جوانان از نقاط قوت طرح در سال گذشته است. در اين طرح ادارات تبليغات اسلامی در 25 شهرستان استان خوزستان موفق به برگزاری 1023 گفتمان در مدارس استان شدند كه 64 گفتمان در مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا اجرا شد.

دبیر طرح گفتمان‌های دینی استان افزود: همچنين با توجه به پيش بينی تغذيه فكری والدين به صورت هدفمند و همسو با برنامه‌های گفتمان دينی دانش آموزان كه به عنوان يكی از اهداف مهم در سال 95 ديده شد، برگزاری 17 گفتمان دينی ويژه والدين برای اولين بار نيز از دستاوردهای اين طرح بود كه به حول و قوه الهي در سال 96 ادامه خواهد داشت.

عباسی در پایان گفت: با توجه به پيشرفت هجمه‌های مختلف در عرصه دين كه در اين ميان جوانان و نوجوان در صدر آماج حملات از سوی شبكه های مختلف اسلام ستيز و مخالفان و معاندان با نظام جمهوری اسلامی قرار دارند، برپايی برنامه‌هايی كه بتواند نياز نسل جوان جامعه امروز را با هدف پاسخ به شبهات و پرسش‌های پيرامون مسائل دينی و اعتقادی و نيز مسائل مبتلا به جوانان اشباع کند، ضرورت دو چندان پيدا می‌كند و در اين راستا طرح گفتمان‌های ديني در مدارس با سابقه‌ای بيش از 9 سال سابقه موفق در اجرا و اقبال عمومی از سوی دانش آموزان، همكاری و تعامل مضاعف دستگاه‌های مرتبط همچون آموزش و پرورش را می‌طلبد كه از تمام ظرفيت‌ها و امكانات خود در به ثمر نشستن اين امر مهم، به صورت جد و در تمامی شهرستان‌های استان استفاده کنند.

captcha