10 هزار یتیم بدون حامی/ ضرورت ارتباط‌ دهک‌های بالای اقتصادی با کمیته امداد
کد خبر: 3602022
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

10 هزار یتیم بدون حامی/ ضرورت ارتباط‌ دهک‌های بالای اقتصادی با کمیته امداد

گروه جامعه: معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه درصدد شناسایی و رفع موانع مشارکت مردم هستیم گفت: 281 هزار یتیم تحت حمایت خیران هستند اما هنوز 10 هزار یتیم بدون حامی مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، محمد ذوالفقاری معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امروز یک خرداد ماه، با حضور در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این معاونت در سال جاری و به ویژه ماه مبارک رمضان و همچنین ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال 95 پرداخت. وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ انفاق و نوعدوستی و مشارکت مردم در محرومیت زدایی و همچنین سازمان دادن کمک‌های خیرین در مسیر فقر زدایی و جلوگیری از هدر رفتن آن از جمله اهداف این معاونت است گفت: اعتبارات کمیته امداد از مسیر مردمی به چند روش محقق می‌شود که از جمله آن صدقات و زکات است.

وی اجرای طرح اکرام ایتام را از دیگر راه‌های دریافت اعتبارات مردمی برشمرد و گفت: ایتام زیر 18 سال در قالب طرح اکرام ایتام شناسایی و همراه با نیازهایشان به خیران و حامیان معرفی می‌شوند. اما در طرح محسنین حمایت از افرادی صورت می‌گیرد که سرپرست فعالی ندارند. حمایت حامیان در این دو طرح در قالب ساخت مسکن، ارائه خدمات آموزشی، تهیه جهیزیه، رفع مشکلات معیشتی و رسیدگی به نیازهای سلامت آنان است.

ذوالفقاری مناسبت‌های ملی و مذهبی را از دیگر راه‌های کسب اعتبارات مردمی برشمرد و گفت: به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان اقدام به جمع آوری اطعام برای نیازمندان می‌کنیم. همچنین همکاری با مراکز خیریه در دستور کار ما قرار دارد و با برخی از آنان مددجوی مشترک داریم.

وی مجموع اعتبارات کمیته امداد در بخش کمک‌های مردمی را در سال 95 ، هزار و 463 میلیارد تومان برشمرد و گفت: از این مبلغ 175 میلیارد تومان به شبکه‌های مردمی، 290 میلیارد به کمک‌های صدقات، 404 میلیارد تومان به اکرام ایتام، 258 میلیارد تومان به بخش زکات و 357 میلیارد تومان به سایر کمک‌ها اختصاص دارد. همچنین در این میان 20 میلیارد تومان نیز کمک سایر سازمان‌ها است که این رقم را به 1485 میلیارد تومان می‌رساند.

10 میلیون خیر با کمیته امداد رابطه سیستمی دارند

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه 10 میلیون خیر با کمیته امداد رابطه سیستمی دارند اظهار کرد: از این تعداد 8 میلیون نفر از طریق قلک‌های صدقات، یک میلیون نفر از طریق مشارکت در طرح‌های حمایت از ایتام و یک میلیون خیر از طریق پرداخت زکات و ارائه قربانی و مشارکت در جشن‌های نیکوکاری و عاطفه‌ها و ... با کمیته امداد همکاری دارند.

وی بر ضرورت توانمندی از خیران و استفاده بیشتر از ایشان متناسب با نیازهای ایتام تاکید و تصریح کرد: برخی مناسبت‌ها درآمدهای ماه را افزایش می‌دهد که از جمله می‌توان به ماه مبارک رمضان اشاره کرد.

معاون توسعه مشارکت مردمی کمیته امداد به تبیین فعالیت‌های این معاونت در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: ثبت نام از حامیان جدید طرح اکرام در ماه رمضان صورت می‌گیرد به نحوی که در سال گذشته صد هزار نفر به تعداد حامیان ایتام اضافه شد.

وی به برپایی سفره‌های اکرام از سوی خیرین در قالب اهدای کمک‌های نقدی، اهدای خشکبار و پهن کردن سفره افطاری اشاره و عنوان کرد: طی ماه مبارک رمضان با اجرای طرح مفتاح الجنه همراه با مسئولین و خیرین و حامیان به دیدار خانواده‌های تحت حمایت می‌رویم تا خانواده‌ها بتوانند مجموع نیازهای خود را بیان کنند تا در قالب این طرح به بخشی از آنان پاسخ داده شود.

ذوالفقاری تجلیل از حامیان و جمع آوری فطریه را از دیگر فعالیت‌های این معاونت در ماه مبارک رمضان برشمرد و گفت: فطریه ویژگی‌های خاص دارد و به بدین ترتیب باید در تخصص آن به خانواده‌ها دقت بیشتری صورت گیرد. در این راستا با سایر سازمان‌ها هماهنگی به عمل آمده است تا از محل فطریه در سال جاری استفاده بیشتر و مطلوبتری برای خانواده‌های تحت حمایت صورت گیرد. در سال گذشته کمیته امداد حدود 35میلیارد از محل فطریه و کفاره درآمد داشت.

وی بر ضرورت ارتباط‌ دهک‌های بالای اقتصادی تاکید و تصریح کرد: صنوفی که از آنها کمترین استفاده را داشته‌ایم شناسایی شده‌اند تا بتوانیم در تعاملی دوستانه زمینه مشارکت آنها را ایجاد کنیم.

وی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته را بررسی تمام موانع مشارکت‌های مردم دانست و گفت: در صدد هستیم با بررسی موانع مشارکت و از بین بردن آنها زمینه‌های همکاری مردم و خیران را بیش از پیش مهیا کنیم. از جمله این مسائل توانمند سازی مدد جویان است. چرا که برخی افراد معتقد بودند کمیته امداد به گدا پروری می‌پردازد در این راستا در صدد برآمدیم از محل کمک‌های مردمی برای توانمند سازی مددجویان استفاده کنیم. همچنین سقف کمک‌های مردمی در شاخه‌های که مد نظر خودشان است در دستور کار قرار دادیم به نحوی که در سال گذشته 400 میلیارد تومان درآمد از حامیان در طرح اکرام ایتام داشتیم و این مبلغ را مستقیما به حساب ایتام انتقال دادیم.

رعایت دقیق موازین شرعی

وی رعایت دقیق موازین شرعی را در مصرف از دیگر مطالبات مردم برشمرد و گفت: خیریه‌ها عموما در مناطقی رشد کردند که فضای اقتصادی دارند و مناطق محروم کمتر از این موسسات خیریه بهره‌مند هستند در تعامل با خیریه در صدد هستیم بخشی از منابع آنها به سمت مناطق محروم برده و اقدام مشترکی با آنها داشته باشیم.

ذوالفقاری با بیان اینکه یک میلیون حامی از 200 هزار یتیم سرپرستی می‌کنند گفت: 281 هزار یتیم دارای حامی هستند اما 10 هزار یتیم نیز در 20 استان کشور حضور دارند که هنوز حمایت کننده‌ای از آنها وجود ندارد. همچنین 2 هزار یتیم از سوی افرادی حمایت می‌شوند که یا خارج از کشور زندگی می‌کنند و یا برای اشتغال به کشورهای خارجی رفت و آمد گسترده دارند.

در ادامه این نشست ابوالقاسم رستگار، مدیر کل اجرای مشارکت‌های مردمی کمیته امداد نیز به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: نیاز سنجی از مددجویان و معرفی آن به خیران در دستور کار ما قرار دارد. که از جمله آن می‌توان به کمک به ایتام، حل موانع ازدواج، اشتغال، تامین مسکن، حل مشکلات درمانی و معیشتی و امور فرهنگی اشاره کرد.

رستگار سرانه صدقه روزانه را 103 ریال به ازای هر نفر برشمرد و گفت: این رقم به ازای هر نفر در ماه 300 تومان و در سال 3700 تومان است.

25 درصد نیازهای محرومین را می‌توانیم برطرف کنیم

وی با تاکید بر اینکه باید به صورت روزانه برای رفع نیاز مددجویان 4 میلیارد تومان درآمد داشته باشیم گفت: در حال حاضر 25 درصد نیازهای محرومین را می‌توانیم برطرف کنیم.

وی به برپایی برنامه شوق دیدار در ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: حامیان و یتیمان در قالب این طرح با یکدیگر دیدار و گفتگو می‌کنند تا علاوه بر آگاهی از نیازهای ایتام رابطه عاطفی قوی‌تری بین آنها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه جشن رمضان در کلانشهرها طی 30 شب برگزار می‌شود گفت: دومین همایش والی مهر و همایش ملی تجلیل از حامیان نیز طی ماه مبارک رمضان برپا می‌شود.

بهمن دستاری مدیر کل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امداد با حضور در این نشست از همکاری با 2230 موسسه خیریه و مرکز نیکوکاری خبر داد و گفت: از این تعداد 975 مورد مرکز نیکوکاری و 1255 مورد موسسه خیریه هستند همچنین بیشترین مشارکت‌ها در ماه رمضان رخ می‌دهد.

captcha