نامه سه وزیر به رهبر معظم انقلاب در رابطه با سند 2030/ اعزام زائران به حج و امیدواری برای حل مشکلات ایران و عربستان
کد خبر: 3602267
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
رئیس جمهور مطرح کرد:

نامه سه وزیر به رهبر معظم انقلاب در رابطه با سند 2030/ اعزام زائران به حج و امیدواری برای حل مشکلات ایران و عربستان

گروه سیاسی: رئیس جمهور در رابطه با سند 2030 گفت: وزرای امور خارجه، علوم و آموزش و پرورش نامه‌های را در رابطه با این سند به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند و مسئله این سند را خدمت ایشان توضیح دادند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر امروز، 1 خرداد ماه در نشست خبری که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در جمع خبرنگاران برگزار شد؛ در سخنانی با اشاره به حضور پرشکوه ملت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت اظهار کرد: ملت ایران بزرگترین حضور خود را در تاریخ ایران به نمایش گذاشتند و حضور ایران پای صندوق‌های رای حضوری بی نظیر بود. مردم با این حضور خواستند بگویند کشور ما تکثر را به رسمیت شناخته است و هیچ گروه و جناح و تفکری قابل حذف نیست و همه هستند و حضور دارند.

وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دمکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند و علیرغم مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلاتی که داشتند اما اعلام کردند که به فکر اقتصاد کلان کشور هستند و تلاش کردند بگویند که به دنبال وحدت، اتحاد، تعادل، تعامل، اعتدال و عقلانیت هستند.

روحانی همچنین اظهار کرد: موسیقی وحدت مردم یکسان بود و مردم یک مسیر را انتخاب کردند و به دنبال وحدت، اقتصاد، پیشرفت و رقابت معتدل اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول هستند.

وی با اشاره به پیام انتخابات گفت: مردم در این انتخابات به مسئولان گفتند که مردم را باور کنید چرا که مردم قدرت ملی هستند و مردم یعنی فرهنگ، ایرانیت، اسلامیت، انقلاب اسلامی و دموکراسی. مردم خواستند بگویند که خود را برای 40 سالگی انقلاب اسلامی و سال 1400 آماده کردند و به ملت‌های منطقه بگویند ما در کنار شما هستیم تا تروریسم را ریشه کن کنیم.

 رئیس جمهور با بیان اینکه در طول چهار سال آینده ثبات را به منطقه بازمی‌گردانیم، گفت: ما می‌خواهیم به جهانیان بگویم با احترام متقابل، منافع مشترک حاضریم با یکدیگر تعامل و همکاری کنیم و نیز پیشرفت منطقه و جهان بدون وحدت، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز امکان پذیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر رئیس جمهور امریکا به عربستان و اجلاسی که در این کشور برگزار شد، گفت: اجتماع عربستان نمایشی بود و هیچ ارزش سیاسی نداشت و از این نمایش‌ها پیش از این نیز برگزار شده بود.

روحانی تصریح کرد: برای مبارزه با تروریست جلسه گذاشتن و پول به ابرقدرت دادن درست نیست.

وی با اشاره به تلاش ایران، عراق، سوریه و روسیه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی گفت: ملت‌های منطقه در برابر تروریست‌ها ایستادگی کردند و ایران در کنار آنها بوده و خواهد بود و هیچ کس نمی‌تواند بگوید بدون حضور ایران ثبات منطقه و امنیت منطقه به طور کامل مستقر خواهد شد.

رئیس جمهور با انتقاد از حمایت‌های برخی دولت‌های منطقه از تروریست‌ها اظهار کرد: آنها که از تروریست حمایت کردند نمی‌توانند ادعا مبارزه با تروریست را داشته باشند.همچنین مردم آمریکا نیز نخواهند پذیرفت که خون‌های که در 11 سپتامبر ریخته شد با پول‌های عربستان معاوضه کنند. چرا که مردم آمریکا با تروریست‌ها مخالف هستند می‌خواهند تروریستی در جهان نباشد.

وی در مورد نقش حزب الله در منطقه نیز گفت: حزب الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد در لبنان است که برخی اعضای آن در مجلس و دولت با رای مردم حضور دارند و مورد احترام مردم و حتی غیر مسلمانها هستند. بنابراین با اتهام دادن به این گروه کاری درست نمی‌شود و باید صادقانه با تروریست مبارزه کرد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد وعده‌های داده شده در دوران تبلیغات انتخاباتی گفت: تلاشمان این است که به وعده‌های که مطرح شد عمل کنیم همانطور که در دولت یازدهم تا حد بسیار زیادی توانستیم در تحقق وعده‌ها موفق عمل کنیم البته در آن دوره مشکلاتی وجود داشت اما مردم کمک کردند و قدم‌های خوبی در این رابطه برداشته شد.

وی از رقبای انتخاباتی گروه‌ها و احزاب مختلف خواست تا در کنار دولت برنامه‌های خود را ارائه کنند تا بتوانیم برای مردم و کشور خدمت کنیم.

خبرنگار دیگر در مورد دیدگاه دولت دوازدهم تعامل با آمریکا سوالی را مطرح کرد که رئیس جمهور در پاسخ گفت: ایران و امریکا طی 40 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده‌اند و آمریکا از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده که البته شکست خورده اما آمریکا تنها در یک موقعیت توانسته موفقیت نسبی بدست بیاورد و آنهم آن بود که پای میز مذاکره با نمایندگان ملت ایران با احترام صحبت کنند تا بتوانیم به نتیجه برد برد برسیم که به نفع همه و جهان بود و اگر راه دیگری انتخاب می‌کرد دوباره شکست می‌خورد.

وی ادامه داد: ما منتظریم دولت آمریکا از نظر فکری و موضع گیری و برنامه استقرار پیدا کند تا بتوانیم دقیقتر نسبت به آنها قضاوت کنیم. نکته دیگر اینکه آمریکا نسبت به منطقه اشتباه کرد چرا که منطقه ما به درستی نمی‌شناسد و آنها که به آمریکا مشورت می‌دهند حاکمانی هستند که یا منحرف می‌کنند و یا افرادی را با پول خریداری می‌کنند بنابراین ما از دولتمردان آمریکا می‌خواهیم اگر به فکر دیگران نیستند به فکر منافع مردم خودشان باشند.

رئیس جمهور با اشاره به مواضع حاکمان عربستان نسبت به ایران و طرح ادعای حمایت ایران از تروریست‌ها گفت: از ابتدای دولت یازدهم اعلام کردیم که ما جهانی عاری از خشونت و افراطی گری می‌خواهیم که این مسئله مورد پذیرش جهانیان قرار گیرد و امروز همگان متوجه شدند که راهی جز اعتدال وجود ندارد و دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ علیه کشورهای دیگر و پول دادن به گروه‌های تروریستی پایان یافته است.

وی تصریح کرد: ایران همواره در مسیر مبارزه با تروریسم قرار گرفته و مواضع ایران در این رابطه مشخص است و اقداماتش در مسیر صلح آمیز قرار دارد و در کنار ملت‌های که علاقمند به مبارزه با تروریسم هستند، قرار می‌گیرد.

روحانی در مورد خرید تسلیحاتی عربستان از آمریکا گفت: عربستان قبلا از این خریدها در زمان جنگ هشت ساله داشته است اما نتیجه‌ای آن را نیز دیده است.عربستان فکر می‌کند با خرید سلاح قدرتمند می‌شود اما نیازی به خرید سلاح نداریم و در صورتی که به سلاحی نیاز داشته باشیم توان ساخت آن را داریم. اما باید به این نکته توجه کرد که راه قدرت در خرید سلاح نیست آن هم خرید سلاح از دیگران اساس رسیدن به قدرت توجه به قدرت ملی و این قدرت از طریق برگزاری انتخابات و مشارکت مردم پای صندوق‌های رای بدست می‌آید.

وی گفت: ترامپ زمانی به منطقه وارد شد که با انتخابات 45 میلیونی روبرو شد اما به کشوری رفت که در آن انتخاباتی برگزار نشده و مردم آن صندوق‌های انتخابی تاکنون ندید‌‌ه‌اند و ما امیدواریم عربستان روزی به دنبال قدرت ملی باشد و بگذارد مردم حاکمان آن کشور را انتخاب کنند و آن روز قدرت عربستان بیش از این خواهد شد.

رئیس جمهور در مورد توان موشکی ایران نیز نیز گفت: ایران در مسیر دستیابی به اهدافش منتظر سخنان دیگران و یا اجازه گرفتن از دیگران نخواهد بود ایران تصمیم گرفته در دنیا کشوری قدرتمند و توانمند باشد و در این مسیر سلاح و موشک‌هایش در جهت ایجاد صلح است و اگر ایران سلاح و موشک نداشت برخی مجددا دچار اشتباه محاسباتی می‌شدند و آمریکا بداند اگر از لحاظ فنی ایران اگر بخواهد موشک خود را تست کند حتما این کار را خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تلاش دولت در جهت لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای نیز گفت: ما گفته‌ایم اگر خواست ملت ایران چنین باشد و همگان به اجماع ملی برسند با هدایت‌های رهبری می‌توانیم به سمت لغو تحریم‌های غیر هسته‌ای نیز پیش برویم.البته این کار سختی است اما اگر اراده‌ای باشد می‌توانیم قدم به قدم به این سمت پیش برویم.

روحانی همچنین در مورد سند 2030 اظهار کرد: وزرای امور خارجه، علوم و آموزش و پرورش نامه‌های را در رابطه با این سند به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند و مسئله این سند را خدمت ایشان توضیح دادند و متعهد شدند که اگر چیزی خلاف فرهنگ، دین و ارزشهای جامعه باشد به آن عمل نخواهیم کرد؛ من هم پیش از این در گزارش که به رهبری ارائه کردم اطمینان دادم و به ملت نیز اطمینان می‌دهم هر سندی بین‌المللی اگر قرار باشد در مجلس به تصویب برسد این مسئله صورت می‌گیرد و اگر دولت خود بخواهد تصمیم بگیرد این کار را براساس اسناد بالا دستی انجام خواهد داد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رویکرد دولت یازدهم در رابطه با مسئله سوریه گفت: از ابتدای دولت یازدهم این رویکرد مطرح بوده که راه حل سوریه نظامی نیست بلکه از طریق سیاسی قابل حل است و قدم‌های در این رابطه برداشت و خوشحالیم که امروز ترکیه و روسیه در کنار ایران به دنبال ایجاد صلح در سوریه هستند و تلاش می‌کنند در مسیر تداوم آتش بس و مبارزه با گروهای تروریستی بتوانند فضای برای سوریه آماده کنند.

روابط ایران و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی موضوع سوال خبرنگار دیگری بود که حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: ما خواستار توسعه روابط با کشورهای منطقه هستیم و می‌خواهیم امنیت و ثبات به کشورهای منطقه بازگردد.

رئیس جمهور در مورد روابط با عربستان نیز گفت: مسئله اعزام زائران به حج تمتع اقدام خوبی در مسیر حل مشکلات فی مابین است و می‌تواند گره‌ها را باز کند.

captcha