تنظیم بازار ماه رمضان نیازمند آمایش اطلاعات و اصلاح فرهنگ مصرف است
کد خبر: 3602280
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

تنظیم بازار ماه رمضان نیازمند آمایش اطلاعات و اصلاح فرهنگ مصرف است

گروه اقتصاد: آقاپور علیشاهی اظهار کرد: ما باید تغییراتی اساسی را هم از بابت ساختاری، هم از بُعد آمایش اطلاعاتی و هم از بُعد مصرفی ایجاد کنیم تا تنظیم بازار ماه مبارک رمضان به‌خوبی اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ضرورت تنظیم بازار این ماه مبارک اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند؛ چراکه بعضا شاهد افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هستیم. در چنین شرایطی نهادهایی همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران موظف به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان هستند تا ان‌شاء‌الله شاهد نارضایتی مردم از افزایش قیمت کالاهای ضروری در این ماه مبارک نباشیم.
معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره راهکارهای مناسب تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ما باید تغییراتی اساسی را هم از لحاظ ساختاری، هم از بُعد آمایش اطلاعاتی و هم از بُعد مصرفی ایجاد کنیم تا تنظیم بازار به‌خوبی اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در رابطه با آمایش اطلاعات باید عرض کنم که نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق از سوی دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اتاق بازرگانی هستیم؛ چراکه هرساله با فرارسیدن ما مبارک رمضان با این مشکلات روبرو هستیم و کالاهای اساسی هم که جزو کالاهای ضروری مردم هستند، مشخص است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: همچنین میزان تقاضا و نوع کالاها و میزان عرضه کالاها در کشور هم مشخص است و فقط نیازمند یک ساماندهی و مدیریت مناسب هستیم؛ بنابراین باید یکبار برای همیشه برای پایان دادن به این مشکلات برنامه‌ریزی کنیم و در این زمینه نیازمند آمایش اطلاعات هستیم تا این حلقه مفقوده مدیریتی را اصلاح کنیم.
نماینده شبستر در خانه ملت به اهمیت اصلاح فرهنگ مصرف در میان مردم اشاره کرد و گفت: دومین موردی که به آن تأکید دارم این است که مردم عزیز ما در رابطه با مصرف مواد غذایی هم این را مد نظر داشته باشند که به یکباره هجوم تقاضا در یک بازار ثابت عرضه باعث افزایش تورم جهشی خواهد شد.


وی افزود: در چنین شرایطی شاهد تورم تدریجی نخواهیم بود بلکه در آغاز ماه مبارک رمضان، شاهد تورم جهشی هستیم و به همین دلیل باید برای مصرف خود، یک بازه زمانی را تعیین کنیم، چون قرار نیست که همه اقلام مورد نیاز در ماه مبارک رمضان را در همان سه یا پنج روز نخست این ماه تهیه کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: ما باید خریدهای هفتگی داشته باشیم چون تلنبار کردن مواد غذایی، مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه صرفا باعث ایجاد شوک به بازار می‌شود و طبق نمودارهای اقتصادی، موقعی که قیمت کالایی افزایش پیدا کند، هنگام کاهش قیمت، به قیمت قبلی باز نمی‌گردد بلکه به میانگین جهش باز می‌گردد.
آقاپور یادآور شد: مورد دیگر در مورد مصرف اقلام است که در این مورد، هم به خود و هم به مردم عزیز نهیب می‌زنم که لازم است اصلاحاتی در مصرف و نوع رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان داشته باشیم و لازم است در این مورد از رسانه‌ها تشکر کنم که به‌خوبی در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کنند.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری مهمانی‌های غیرتجملی در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در مورد مهمانی‌های ماه مبارک رمضان باید به شکل محدودتر و ساده‌تر انجام شود. گاهی اوقات آنقدر تشریفات را زیاد می‌کنیم که به طور کامل در خدمت تشریفات قرار می‌گیریم و این هیچ لذتی ندارد بلکه از ماهیت اصلی خارج می‌شود و اگر در این صله ارحام هم وارد ساده‌زیستی شویم، می‌توانیم به شیوه راحت‌تری در راستای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان گام برداریم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: وظیفه تنظیم بازار ماه مبارک رمضان بر عهده نهادهایی همانند اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که لازم است پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند و روز گذشته هم بنده در جلسه شورای اقتصاد بودم و مطلع هستم که این نهادها، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه را انجام داده‌اند و برای سال جاری، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان کمک خواهند کرد.
captcha