گردهمایی روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی بریتانیا + عکس
کد خبر: 3602380
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

گردهمایی روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی بریتانیا + عکس

بیست و چهارمین اجلاس سالیانه علما، ائمه جماعات و مبلغین مراکز اسلامی و مساجد انگلستان روز 21 می 2017 برابر با 31 اردیبهشت 1396 در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

گردهمایی روحانیون و رؤسای مراکز اسلامی بریتانیا + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسلامی انگلیس، موضوع در نظر گرفته شده برای این اجلاس «جایگاه خانواده و آسیب شناسی آن در جوامع مدرن» بود که سخنرانان در رابطه با آن مطالبی بیان کردند.
پس از خیرمقدم و اعلام برنامه توسط حجت الاسلام شیخ میرزا عباس و تلاوت قرآن توسط آقای معصومی، اولین سخنران این جلسه، حجت الاسلام و والمسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در انگلیس سخنانی ایراد کرد.
وی پس از تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه؛ به ویژه میلاد امام دوازدهم حضرت ولی عصر(عج) و تبریک فرارسیدن ایام با برکت ماه مبارک رمضان؛ موضوع مشکلات خانواده و تربیت فرزندان در جوامع غربی را مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به اختلافات زن و شوهر و طلاق و نقش حمایتی دولت های غربی از زنان به تفاوتهای اسلام و قوانین غربی در زمینه حمایت از زن اشاره کرد.
وی به عنوان مثال خاطرنشان کرد که بر اساس قوانین اسلامی، حتی اگر زن بی نیاز هم باشد باز بر مرد واجب است که هزینه زندگی او را به طریقی که در شرع معین شده بپردازد. وی سپس در مورد مسائل جوانان و اهمیت تربیت درست فرزندان بويژه در جوامع غربی سخن گفت و به خانواده ها سفارش کرد که موضوع تربیت اسلامی و آشنایی با قرآن را از سنین پایین برای فرزندان خود جدّی بگیرند. چرا که تربیت صحیح دینی مهم ترین روش پیشگیری از انحرافات در بین جوانان است.
سخنران بعدی آقای مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی بود که نکاتی را در آستانه فرارسیدن روز قدس یادآور شد. وی ضمن تشکر از علما و به ویژه مدیریت مرکز اسلامی برای این فرصت، خاطرنشان کرد که برای ما که در محیط غرب و در محیطی غیراسلامی و شاید گاه ضد اسلامی زندگی می کنیم بسیار مهم است که با توجه به آزادی بیان و حق آزادی تجمعات صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش همه برسانیم. وی با بیان اینکه امسال به دلیل همزمان شدن ماه مبارک رمضان با ایام باز بودن مدارس و دانشگاه ها راهپیمایی روز قدس لندن برای روز یکشنبه 18 ژون در نظر گرفته شده، از همه علما و روحانیون درخواست کرد ضمن شرکت در این راهپیمایی، تا جایی که ممکن است دیگران را نیز تشویق کنند.
وی ضمن یادآوری نیروهایی که در صدد ساکت کردن صدای اعتراض ها علیه رژیم صهیونیستی هستند گفت که برخی گروه های هوادار رژیم صهیونیستی با ارسال نامه ای به شهردار لندن خواستار لغو راهپیمایی روز قدس شده اند. وی گفت متقابلاً کمیسیون حقوق بشر اسلامی نامه ای تنظیم کرد که در میان آن امضای بسیاری از اساتید دانشگاه و روحانیون یهودی دیده می شود که خواستار برگزاری راهپیمایی شده اند.
وی به شخصیت های دینی و رابای های کلیمی اشاره کرد که گاه با تحمل مشقتهای زیاد به طور پیوسته در راهپیمایی های روز قدس شرکت کرده اند. وی با یادآوری اینکه یهودیان دیندار در روز شنبه از خودرو استفاده نمی کنند گفت در یکی از سالهایی که برنامه روز قدس در روز شنبه برگزار می شد، یکی از همین خاخام ها با وجود کهولت سن، از فاصله ای زیاد تا محل راهپیمایی را پیاده طی کرده بود. یا خاخام دیگری که به خاطر حمایت از حقوق مردم فلسطین نزدیک هزار تخم مرغ به خانه اش پرتاب کرده اند. وی با برشمردن این مثالها از علما و روحانیون حاضر در جلسه خواست که حضور پرشور تری در راهپیمایی روز قدس داشته باشند.  
سخنران دیگر این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی عالمی، رئیس مجمع جهانی اسلامی لندن بود. وی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه؛ نکاتی را پیرامون دیدگاه اسلام در انتخاب همسر مورد بررسی قرار داد. وی گفت اگرچه همواره اختلافاتی در خانواده و بین زن و شوهر ممکن است پیدا شود، اما دقت در انتخاب همسر می تواند این اختلافات را به حداقل برساند. وی به دو موضوع اساسی از دیدگاه قرآن و روایات در انتخاب همسر اشاره کرد. اولین ویژگی مهم همسر در این دیدگاه ایمان است. وی گفت ایمان محکم خود به تنهایی بسیاری از مشکلات را حل می کند. دومین نکته مهم از دید قرآن و روایات مساله کفویت است. سفارش شده که زن و شوهر باید کفو هم باشند. وی در بیان این موضوع خاطرنشان کرد که البته مهم ترین موضوع در بحث کفویت ایمان است. اما باید در نظر داشت که مهم است زن و مرد از نظر فرهنگ و تربیت و شرایط اجتماعی نیز با یکدیگر تناسب داشته باشند.  
سخنران پایانی این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی شمالی نماینده ولی فقیه در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس بود. وی سخنان خود را با بیان نکاتی در مورد موضوع طلاق در جامعه مسلمانان ساکن جوامع غربی آغاز کرد. وی گفت همانقدر که اسلام به ازدواج تشویق می کند و آن را گرامی می دارد از طلاق منزجر است و آن را ناخوشایند ترین حلال ها می شمارد.
وی گفت اگرچه طلاق در اسلام جایز است اما فقط برای وضعیت های استثنایی در نظر گرفته شده. علاوه بر آن باید توجه داشت که برخی افراد بدون دیدن امکان فرضی طلاق، شاید هرگز تن به ازدواج ندهند. چنانکه می بینیم در برخی جوامع به دلیل ناممکن بودن طلاق، افراد از همان ابتدا از ازواج طفره رفته و به روشهای دیگر برای زندگی با یکدیگر رو می آورند. به طور خلاصه با اینکه ازدواج مورد سفارش اسلام قرار گرفته و حتی در بعضی موارد واجب قلمداد شده، اما طلاق نهی شده و فقط در موارد استثنایی جایز است. وی در ادامه گفت اما سوال اینجاست که با این مقدمه چرا میزان طلاق در جوامع اسلامی اینقدر زیاد شده است.  
دکتر شمالی گفت علاوه بر سبک زندگی مادی و سکولار غرب که نقش مهمی در افزایش طلاق دارد ، شاید یک علت عمده دیگر این باشد که ما مکانیسمی برای انتخاب همسر تعیین نکرده ایم. ما اکنون با تعداد زیادی از مردان مسلمان مواجه هستیم که در سن ازدواج بوده اما از مسوولیت آن طفره می روند. در عوض دختران مسلمان زیادی داریم که نگران بالا رفتن سن شان بوده و همسر مناسبی پیدا نمی کنند. وی از روحانیون حاضر در جلسه خواست که تجربیات خود در این زمینه را با یکدیگر در میان گذارده و برای رسیدن به یک راه حل تلاش کنند. وی در ادامه گفت که پیش آمدن اختلاف بین زن و مرد در طول زندگی طبیعی است اما می توان با شناسایی به موقع و زودهنگام از بحرانی شدن آنها جلوگیری کرد.  
رییس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه در خصوص اهمیت آموزش سخن گفت و تاکید کرد که پیامبر اسلام نیز خود را یک معلم می نامید. وی گفت ما باید تا می توانیم روی آموزش سرمایه گذاری کنیم چون بدون آموزش نسل جوان، ما هیچ آینده ای نخواهیم داشت. وی خطاب به روحانیون حاضر گفت شما ممکن است امام جماعت و روحانی باشید اما باید همیشه خود را به عنوان یک معلم تصور کنید. وی از روحانیون خواست که تا حد امکان از کلاسهای تعلیمات دینی و قرآن و از معلمین آن که عموماً داوطلبانه کار می کنند حمایت کرده و آنها را تشویق کنند. وی پایان سن مدارس دینی را که حدود 15 سالگی است سنی تعیین کننده دانست و تاکید کرد که آموزش دینی پس از این سن نیز نباید متوقف شود.  
حجت الاسلام والمسلمين دکتر شمالی در ادامه سخنان خود این سوال را مطرح کرد که ما برای خارج کردن اسلام از حاشیه و تبدیل کردن آن به یک دین جریان اصلی در غرب چه کارهایی باید بکنیم؟ وی گفت آنگونه که ما اسلام را به عنوان بک آلترناتیو و یک جایگزین برای سبک زندگی و فرهنگ غربی معرفی می کنیم نمی توان آن را به جریان اصلی تبدیل کرد. چرا که مردم جامعه میزبان به سختی حاضر می شوند آداب و رسوم فرهنگی خود را به طور کلی رها کنند.
وی با اشاره به تاریخ اسلام خاطرنشان کرد که اسلام پس از معرفی به جوامع غیر عرب مانند ایران، هند و مالزی، به طور تاریخی همواره با فرهنگهای میزبان با انعطاف برخورد کرده است. البته اسلام خط قرمزهایی دارد مانند اینکه شرک را تحمل نمی کند یا قتل و دزدی و سایر محرمات را نفی می کند، اما گذشته از این اصول محکم، می توان در مسائل فرهنگی و پذیرفتن ویژگی های خاص هر جامعه ای منعطف تر عمل کرد و لزومی ندارد که ما آداب و رسوم ایرانی، عربی و پاکستانی خود را به عنوان اسلام به جامعه غرب معرفی کنیم.  
وی به فعالیت مسیونرهای مسیحی به عنوان یک مثال اشاره کرد و گفت یک مبلغ مسیحی وقتی به یک روستای فقیر آفریقایی می رود، برای زندگی با آن مردم، در کنار آن مردم و با پذیرفتن شرایط زندگی آن جامعه می رود. مبلغ مسیحی نه به هتل می رود نه برایش غذای مخصوص می آورند. او از همان غذا و همان آب آلوده ای که روستاییان مصرف می کنند مصرف می کند. طبیعی است که وقتی تا این حد خود را با شرایط آن مردم وفق داد، آنها نیز برایشان دشوار نخواهد بود که هفته ای یک روز به کلیسا رفته و به انجیل گوش کنند.  
وی گفت حتی در بازاریابی عادی و برای فروش یک کالای سنتی به جامعه غربی ما مجبوریم آن را مطابق ذائقه و روش آن جامعه و در بسته بندی مناسب عرضه کنیم. در مورد مسائل دینی نیز باید بتوانیم راهی پیدا کنیم که ضمن حفظ اصول و ارزشها بتوانیم آن را با فرهنگ و مقتضیات محلی هماهنگ و ارائه کنیم.  
در ادامه این برنامه و در جلسه پرسش و پاسخ برخی از شرکت کنندگان نکات مورد نظر خود را بیان کردند.  
 

captcha