توسعه روابط دانشجویان ایران و روسیه از طریق گردشگری
کد خبر: 3602609
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
رحیم یعقوب‌زاده عنوان کرد:

توسعه روابط دانشجویان ایران و روسیه از طریق گردشگری

گروه دانشگاه: رئيس مركز گردشگری علمی–فرهنگی دانشجويان ايران در حاشیه سفر به تاتارستان عنوان کرد: این مرکز طرح‌های شاخص بین‌المللی همچون «اولین همایش بین‌المللی خلیج فارس» و همچنین طرح «ایران جهانی و جهان ایرانی» را در دست اجرا دارد که با هدف تبادل دانشجو با دانشگاه کازان طراحی شده و این آمادگی وجود دارد که با روسیه در این زمینه همکاری‌های مشترکی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، گردشگری در ایران رفته‌ رفته به زمينه‌ای مهم و تعیین‌کننده‌ برای همكاری‌های بين‌المللی بدل شده است و افزايش تعداد گردشگران خارجی که طی سال‌های اخير راهی ایران شده‌اند، گواهی بر اين مدعا هستند و در حال حاضر در ميان كشورهای همسايه ايران، روسيه از جمله كشورهايی است كه به دليل روابط تاريخی و راهبردی با ايران از ظرفیت‌های زیاد و متنوعی برای توسعه روابط فرهنگی برخوردار است و دو كشور اراده لازم را برای گسترش این روابط  فرهنگی و گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های موجود را دارند.
در اين رابطه جهاد دانشگاهی هیئتی را طی روزهای اخير به سرپرستی دکتر حمید صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور  برای گسترش همکاری‌ها و انعقاد توافقات همكاری در حوزه‌های فرهنگی، دینی، رسانه‌ای، علمی، پژوهشی و از جمله گردشگری به جمهوری تاتارستان و روسيه اعزام كرده است که در این ارتباط با رحيم يعقوب‌زاده، رئيس مركز گردشگری علمی–فرهنگی دانشجويان ايران و یکی از اعضای هیئت اعزامی به روسیه، در خصوص راه‌های توسعه و تعميق همکاری‌های گردشگری میان ایران و روسیه و معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری ايران به دانشگاهيان اين كشور و نیز مشکلات و موانع احتمالی موجود در این عرصه، گفت‌وگو شده که مشروح آن را در ادامه می‌‌خوانید.
گردشگری پس از سال‌ها  به موضوعی مهم و جدی ضمن همكاری‌های بين‌المللی بين ايران و ساير كشورها تبدیل شده است. به نظرتان دلیل این امر چیست، چرا گردشگری مشمول اين تغییر نگاه شد؟
چنان‌كه مي‌دانيم صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و به نظر کارشناسان، این صنعت از توسعه‌ای که شایسته آن است برخوردار نبوده‌است و از دلایل اين عدم‌توسعه‌يافتگي مي‌توان به عدم ارتباط گيري مناسب و تعاملات اثربخش در حوزه بين‌الملل  برای جذب سرمایه‌گذاری، استفاده از تجارب اين كشورها و ... اشاره کرد. متاسفانه بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران خارجي از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات منفی نسبت به ایران از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است كه به حمدالله در سال‌هاي اخير و با روي كارآمدن دولت آقاي روحاني بر اين عرصه و حوزه تأكيد بيشتري شد و حضور ما در كشور روسيه در اين راستا و با تأكيد بر جامعه مخاطب دانشگاهي صورت گرفته است.

خواهشمند است به اهم ديدارها، برنامه‌ها و دستاوردهای جنابعالی در اين سفر اشاره نماييد:
طي اين سفر نشست‌هاي كاري مشترک بین دانشگاه کازان جمهوری تاتارستان و مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران برگزار گرديد و مقرر شد تا در قالب طرح‌های شاخص بین‌المللی مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران  از جمله «طرح ایران جهانی و جهانی ایرانی»، «اولین همایش بین‌المللی خلیج فارس» و ساير برنامه‌هایی كه به صورت مشترك تعريف مي‌شود، همکاري‌های فی‌مابین صورت پذيرد. به صورتي كه آقای دکتر والری لیتسیایوف و خانم دکترتاحتاروا از مسوولان دانشگاه حاضر در این جلسه ضمن ابراز علاقمندی برای همکاری های در حوزه گردشگری خواستار ارتباطات بیشتر بین دانشگاه و مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان و از سوی دیگر با جهاد دانشگاهی شدند.
یکی از حوزه‌های مهم ديگري كه مي‌تواند مبناي همكاري بين مركز گردشگري علمي – فرهنگي دانشجويان ايران و دانشگاه كازان قرار گيرد موضوع نسخ خطي به مثابه مواريث ارزشمند مشترك جهاني است. چنان‌كه مي‌دانيد تاتارستان دارای گنجینه غنی نسخ خطی است و مي‌توان با تبادل کارشناسان و متخصصان و انجام پروژه‌هاي مشترك پژوهشي و فرهنگي بر روي اين موضوع كار كرد.

چه زمينه‌ و ضرورت‌هايی را برای همكاری بين ايران و كشورهای هم‌سود (مشترك‌المنافع) مخصوصا روسيه در حوزه گردشگری متصور هستيد و در نهایت در اين خصوص چه بايد كرد؟
به هر حال تعامل بین نخبگان و دانشگاهيان ایرانی و روس با توجه به سطح و عمق همکاری بين دو کشور در  منطقه‌ و سطح جهانی از اهمیتی خاصی برخوردار است و ما نياز داريم تا در كنار ديپلماسي رسمي روابط غیررسمی و ديپلماسي عمومي و نخبگاني را در قالب تورها و جشنواره‌هاي گردشگري دانشجويي توسعه دهيم تا به تبع شناخت متقابل مردم دو کشور افزايش يابد. آنچه كه در حال حاضر مي‌شود گفت اين هست كه بنا بر ديدگاه‌هاي رسمي دو كشور ما محدودیتی برای همكاري در اين حوزه با روسيه در ابعاد سرمایه‌گذاري، احداث تأسیسات گردشگری، همكاري‌ها در سطوح دانشگاهي و  ... نداريم و البته اين همكاري‌ها به هر دليلي راضی‌کننده نیست دو كشور بايد سهم خوبی را (در حد كشورهاي اروپايي يا كشوري چون تركيه) از فعاليت‌هاي گردشگری هم داشته باشند و پس از لغو تحریم ها و توافقی 1+5 شيب اين همكاري‌ها تندتر شد و براي نمونه ما در سال 2017 شاهد لغو روادید روسیه و ایران برای گروه‌های گردشگری بوديم و ما بايد از اين فرصت براي گروه‌هاي گردشگري دانشجويي به نحو شايسته استفاده كنيم و به نظر من وجود قرابت جغرافیایی، ‌روابط تاريخي مستمر و مستحكم و وجوه متعدد نزديكي‌هاي فرهنگی و ارتباطات و تبادل علمی موجود، مي‌توان از گردشگري به عنوان پلي براي رشد تعاملات دانشگاهي استفاده كرد.

آيا در اين سفر مذاكراتی در خصوص بازدید متقابل دانشجویان دو كشور از اماکن علمی و مراکز فرهنگی صورت گرفت؟
در اين سفر، علاوه بر شرکت در برنامه‌ها و نشست‌های نهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه و جهان اسلام»، گفتگوهايي با مسئولان دولتی، دانشگاهی، رسانه‌ای و بخش خصوصی جمهوری تاتارستان صورت گرفت و از جمله اهداف اين سفر ملاقات، مذاکره و تعیین و پيشنهاد زمینه همکاری‌های علمی فیمابین در خصوص بازدید دانشمندان، نخبگان، دانشگاه‌ها و اعضاي مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهاي ايران و روسيه بود كه تفاهم و توافقات اوليه در جهت بازديد دانشگاهيان دو كشور از مواريث فرهنگي و تاريخي صورت پذيرفت كه ما به صورت پيشنهاد مشخص و در قالب "طرح جهان ايراني و ايران جهاني" آن را مطرح كرديم و امیدواريم این توافقات هرچه‌زودتر عملیاتی شود.

امكانش هست تا توضيحات بيشتری در خصوص طرح ايران جهانی و جهان ايرانی ارائه نماييد؟
«طرح جهان ايرانی و ايران جهانی» با نياز و  ضرورت پیگیری اهداف فرهنگی با مخاطبان خارجي ذيل برنامه‌ها و طرح‌هاي شاخص گردشگري برنامه‌ريزي شد و  چراكه "ديپلماسي توريسم" از زمره راهبردهاي مفيد براي گشودن راه‌های جدید براي اشاعه فرهنگی است و  براي فرآيند اشاعه و انتقال فرهنگ ايراني به سایر کشورها و فرهنگ مثبت ساير كشورها به دانشگاهيان ايران اين طرح تدوين ‌گرديد كه ما 3 هدف‌گذاري عمده براي جامعه هدف تعيين كرديم: فاز اول- دانشجويان مقيم ايران با تأكيد بر دانشجويان خارجي شركت‌كننده در دوره‌های بازآموزي و دانش‌افزايي زبان و ادبیات فارسي، فاز دوم- دانشجويان خارجي شركت‌كننده در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم و فاز سوم- دانشجويان خارجي مقيم در خارج از كشور كه در قالب تفاهم‌نامه هاي مشخص و رسمي براي بازديدهاي علمي و فرهنگي به ايران سفر مي‌كنند.

هدف شما برای اجرای اين طرح و طرح‌های ديگر گردشگری با توجه به گفتگوهای اخيريتان با مقامات فرهنگی و دانشگاهی روسيه چه هست؟
هدف اصلي و راهبردي ما كه در مذاكرات هم بر آن تاكيد داريم: معرفي و شناساندن فرهنگ و تمدن ايران ضمن ايجاد و تقويت ارتباطات و مناسبات صحیح فرهنگي، گسترش روابط علمي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي ديگر جهان با راهبرد ديپلماسي توريسم، فراهم نمودن بستر مناسب براي شناساندن بيشتر و بهتر توان فرهنگي ايران و نظام مقدس جمهوري اسلامي، ایجاد و گسترش شناخت، علاقه و باور نسبت به مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در ميان دانشجويان خارجي، تحکیم همگرایی و پیوندهای فرهنگي ميان دانشجويان خارجي در ايران و دانشجويان ايراني طي برگزاري اردوهاي مشترك، آشناسازی دانشجويان خارجي با مزیت‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران طي بازديد از پروژه‌هاي شاخص ملي و دستاوردهاي انقلاب اسلامي و نهياتاً خنثی‌سازی و اصلاح تصاویر منفی و غیرواقعی از ايران هست كه متاسفانه در ذهن برخي از دانشجويان غيرايراني ممكن هست وجود داشته باشد.
captcha