شماره جدید «معارف عقلی» منتشر شد
کد خبر: 3602648
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

شماره جدید «معارف عقلی» منتشر شد

گروه اندیشه: شماره 33 دوفصلنامه علمی ترویجی مرکز پژوهشی دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شماره 33 دوفصلنامه علمی ترویجی مرکز پژوهشی دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی منتشر شد. صاحب امتیاز این نشریه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده و با مدیر مسئولی احمدابوترابی و سردبیری محمد فنایی‌اشکوری منتشر می‌شود. این شماره نشریه مربوط به دوره پاییز و زمستان سال گذشته بوده و 175 صفحه منتشر شده است.
در این شماره می‌خوانیم: «وجه اعجاز در استجابت دعا» نوشته محسن ابراهیمی، «رهبری امام معصوم(ع) در عصر غیبت و تکامل انسان» نگاشته رحیم شاهدی، «معاد جسمانی در اضحویه ابن‌سینا» اثر حسینعلی شیدان‌سید، «رستگاری، کلام و اقدامات سازمانی در گذران قرن‌ها» اثر برونو دایک، «بررسی انتقادی گونه‌شناسی تعاریف دین» نگاشته سیدمصطفی موحداصل و «امکان و ضرورت نبوت از دیدگاه ابن‌سینا و قاضی عضد ایجی» نوشته علیرضا نادری.
در چکیده مقاله «وجه اعجاز در استجابت دعا» می‌خوانیم: استجابت دعا یکی از اقسام ذکر شده برای معجزات است که به وسیله آن راستی مدعی نبوت و امامت اثبات می‌شود. موارد استجابت دعا مختلف است؛‌ زیرا دعا گاهی از راه خارق‌العاده‌ای محقق می‌شود و گاهی از راهی که خارق‌العاده بودن آن اثبات نشده است... مقاله پیش‌رو در پی پاسخ به اشکالات اعجاز دانستن دعای مستجاب است و بیان می‌کند که قبول اعجاز در قسم دوم متوقف بر ارائه تعریف جدیدی از معجزه است؛ تعریفی که حقیقت معجزه را به وجود سبب قاهر و اراده غالب الهی بداند و امر عادی نیز هنگامی که دارای این حقیقت و شرایط ذکر شده دیگر باشد، حکم به اعجاز آن می‌شود.

captcha