از ظرافت دستان دختران بلوچ تا پشتکاری که هنر سوزن دوزی را زنده می‌کند
کد خبر: 3602777
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

از ظرافت دستان دختران بلوچ تا پشتکاری که هنر سوزن دوزی را زنده می‌کند

گروه فرهنگی: هنر سوزن‌دوزی که یکی از هنرهای تاریخی و فاخر دست زنان بلوچ به شمار می‌رود و ترسیم کننده نقشه راه مد و لباس ایرانی است و در صورت شناساندن آن، این قابلیت را دارد که نقشه راه مد و لباس بازارهای جهانی شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، به نقل از ایسنا، وارد نمایشگاه سوزن‌دوزی در نگارخانه سرو عمارت اکبریه که می‌شویم در نگاه اول رنگ‌های متنوع و شاد چشم انسان را می‌نوازد و قرمز و صورتی و زرد و آبی به کار برده شده در پارچه‌ها بیننده را به شوق وا می‌دارد.

 

این زیبایی‌ها کار دست دانشجویان و به عبارت بهتر دختران بلوچی است که در دانشگاه فرهنگیان بیرجند مشغول به تحصیل هستند و با نمایش هنر سوزن‌دوزی که بخشی از فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان است نمادی از هنر دیار خود را ارائه کردند.

هنر سوزن‌دوزی با تار و پود پارچه در ارتباط است

معظمه ارج یکی از این هنرمندان است، وی که لباس بلوچی زیبایی بر تن کرده و دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بیرجند است، در گفت و گو با ایسنا گفت: هنر سوزن‌دوزی با ذات دختران بلوچ عجین شده و بانویی را در بلوچستان نمی‌توان شناخت که بهره‌ای از سوزن‌دوزی نبرده باشد.

وی که از شهر زیبای چابهار مهمان خراسان‌جنوبی است، با اشاره به اینکه سوزن‌دوزی میراث فرهنگی مردمان بلوچ است، اظهار کرد: خوش‌بختانه بسیاری از مردم از این نمایشگاه استقبال کردند اما باید توجه داشت کسی که هنر سوزن دوزی انجام می‌دهد با تار و پود پارچه در ارتباط است و از این جهت هزینه کار بالا است.

ارج بیان کرد: در سیستان و بلوچستان کارگاه خاصی برای آموزش این هنر وجود ندارد، چرا که همه مادران هنر سوزن‌دوزی را می‌دانند و آن را به دختران خود انتقال می‌دهند و اما در دیگر استان‌ها تمایل برای آموزش این هنر وجود دارند.

این جوان بلوچ هنرمند با اشاره به اینکه این نمایشگاه را با همکاری استادمان و میراث فرهنگی برگزار کردیم، یادآور شد: اگر زمینه فراهم شود می‌توانیم برای جوانان خراسان‌جنوبی که علاقمند به یادگیری هستند، کارگاه آموزشی برگزار کنیم.

هنر سوزن‌دوزی با ذات دختر بلوچ عجین شده است

سارا پرده‌دار دیگر دانشجوی هنرمند دانشگاه فرهنگیان نیز در این زمینه گفت: دختران بلوچ از همان کودکی با سوزن ونخ و پارچه در ارتباط و با آن آشنا هستند و در حقیقت هنر سوزن‌دوزی را برای خود یک افتخار می‌دانند.

پرده‌دار اظهار کرد: هر چند در سیستان و بلوچستان دختران سوزن‌دوزی می‌دانند اما از حدود یک سال قبل صنایع دستی در شهرهایی چون زاهدان و خاش برای آموزش علاقمندان و حمایت از این هنر ورود پیدا کرده است.

استقبال از پوشش بلوچی در خوابگاه دانشجویان

وی با اشاره به اینکه ما وقتی در خوابگاه لباس‌های بلوچی می پوشیدیم با استقبال هم‌خوابگاهی‌هایمان مواجه می‌شدیم، بیان کرد: از موقعی که این نمایشگاه افتتاح شده هم از اساتید دانشگاه، هم فنی و حرفه‌ای و هم از مردم عادی پیشنهاد برای آموزش داشته‌ایم که نشان از علاقه برای فراگیری این هنر زیبا و ارزشمند است.

این جوان هنرمند بلوچ ادامه داد: هنر استعدادی ذاتی است، بنابرین نمی‌توان گفت کسی که قدم در مسیر یادگیری این هنر می‌گذارد با گذشت چه مدت زمانی می‌تواند آن را فراگیرد چرا که به طرح کار و استعداد فرد بستگی دارد.

پرده‌دار یادآور شد: در این نمایشگاه 35 نفر از دانشجویان بلوچ حدود 40 لباس و اثر سوزن‌دوزی شده را ارائه کردند.

از آشنایی همه دختران بلوچ با هنر سوزن‌دوزی تعجب کردم

مریم افتاده استاد درس هنر دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: چندی پیش تحقیقی در رابطه با هنر سوزن دوزی انجام داده بودم و در نگاه من هنری جذاب و ارزشمند بود.

وی اظهار کرد: وقتی در کلاس دیدم بسیاری از دانشجویان دختر اهل بلوچستان هستند، از آنها پرسیدم آیا از سوزن دوزی چیزی می‌دانید که با کمال تعجب دریافتم همه دختران بلوچ با این هنر اصیل و ارزشمند آشنا هستند.

استاد درس هنر دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: این موضوع تعجب من را برانگیخت زیرا تصور می‌کردم تنها برخی از افراد بلوچ از این هنر آگاهی دارند در حالی که به واقع سوزن‌دوزی در ذات این مردمان وجود دارد.

افتاده یادآور شد: در نهایت با تلاش و همکاری میراث فرهنگی در هفته میراث فرهنگی این نمایشگاه را دایر کردیم.

captcha