فتوای مترقی رهبر انقلاب در مورد سلول‌های بنیادی/ تأسیس شهر سلولی در ایران
کد خبر: 3602919
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱

فتوای مترقی رهبر انقلاب در مورد سلول‌های بنیادی/ تأسیس شهر سلولی در ایران

گروه سلامت: در همایش کاربرد سلول‌های بنیادی با اشاره به برخی نگاه‌های افراطی و تفریطی در حوزه سلول‌های بنیادی بر رعایت اصول شرعی و اخلاقی بر کاربرد این سلول‌ها و استفاده از فتوای مترقی رهبر انقلاب در این حوزه تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مصطفی پریدار عضو هیئت رئیسه همایش‌ کاربرد سلول‌‌های بنیاد با اشاره به کاربرد این سلول‌ها در پزشکی هسته‌ای اظهار کرد: با استفاده از دانش سلول‌های بنیادی می‌توان برای 80 بیماری روش درمانی لحاظ کرد، از جمله سرطان خون، آلزایمر، پارکینسون که می‌توان آنها را با استفاده از خون بند ناف درمان کرد.

وی افزود: با استفاده از دانش سلول‌های بنیادی برای آسیب‌های نخاعی و افرادی که قطع نخاع هستند می توان اقدامات درمانی داشت، همچنین در حوزه بیماری دیابت نیز می‌توان از سلول‌های بنیادی استفاده کرد.

پریدار تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت سلول‌های بنیادی می‌توان برای بافت‌های آسیب‌دیده اقدام کرد مثلاً برای درمان روماتیسم می‌توان بافت‌های مورد نیاز را ترمیم کرد.

عضو هیئت رئیسه همایش کاربردی سلول‌های بنیادی در پزشکی هسته‌ای درباره آینده سلول‌های بنیادی عنوان کرد: می‌توان حتی درباره بیماری‌های ارثی و ژنتیک از این دانش استفاده کرد و همچنین به‌ عنوان مواد اولیه آزمایشات به روی افراد کاربرد داشته باشد، کما اینکه باید مسائل شرعی، اجتماعی و اخلاقی آن را نیز رعایت کرد که در این باره ما فتوای مترقی رهبر معظم انقلاب را در زمینه سلول‌های بنیادی داریم.

در این همایش همچنین امیر علی حمیدیه دبیر ستاد و توسعه علوم فن‌آوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به رتبه 20 ایران در جهان در حوزه سلول‌های بنیادی عنوان کرد: ما در حوزه سلول‌‌های بنیادی پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم چنان که در حال حاضر در رتبه اول منطقه را دارا هستیم.

حمیدیه افزود: ایران هم اکنون از ترکیه در زمینه دانش سلول‌های بنیادی بسیار جلوتر است و حتی در سال 2016 نیز از رژیم اشغالگر اسرائیل نیز در سلول‌های بنیادی پیشی گرفت ولی باید کارآزمایی ما در سلول های بنیادی بیشتر شود.

وی با تشریح اقدامات متعدد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به برخی تندروی‌ها در این حوزه که در گذشته صورت پذیرفت و در نتیجه باعث کندروی‌هایی شد، بر ایجاد یک نظام منظم در زمینه سلول‌های بنیادی تاکید کرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از ساخت نخستین شهر سلولی ایران در حوزه دانش سلول‌های بنیادی در کشور خبر داد و تصریح کرد: این شهر سلولی را در دانشگاه خوارزمی البرز تاسیس خواهیم کرد.


captcha