بیگانگی با روایات؛ عامل ایجاد شبهات نماز
کد خبر: 3603214
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
خلیل‌زاده تأکید کرد:

بیگانگی با روایات؛ عامل ایجاد شبهات نماز

گروه اجتماعی: مدرس حوزه علمیه قم در همایش دبیران شورای اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی گفت: یکی از دلایل ایجاد شبهه بیگانه بودن با روایات نماز است، نزدیک به 59هزار روایت از ائمه(ع) به ما رسیده که از این تعداد 19هزار روایت به بحث نماز اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش دبیران شورای اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان، امروز، 4 خردادماه به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای باختر اراک برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدرضا خلیل‌زاده، مدرس حوزه علمیه قم، در این همایش گفت: نماز یکی از نعماتی است که خداوند برای پاکسازی روح در اختیار انسان قرار داده، باید ارزش نعمت را درک کرد تا بتوان مراتب شکر را به جای آورد. 
وی در پاسخ به این سؤال که چرا نماز را عربی می‌خوانیم ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد شبهه بیگانه بودن با روایات نماز است، نزدیک به 59هزار روایت از ائمه(ع) به ما رسیده که از این تعداد 19هزار روایت به بحث نماز اشاره کرده، اگر این توصیه‌ها و احادیث با زبانی شیوا و جذاب برای مخاطب بیان شود نتیجه مطلوب به دست می‌آید. 
مدرس مرکز تخصصی نماز افزود: خداوند همه نعمات را در اختیار انسان قرار داده و می پسندند بنده با اقامه نماز درست از او شاکر باشد، نماز یک عبادت دینی و مکان شمول است، انسجام در نماز بسیار مهم و عقلایی است، چون اقامه نماز یک امر جامع بین مسلمانان است لذا برای حفظ اتحاد باید با زبانی واحد قرائت شود. 
وی اظهار کرد: اگر نماز با هر زبان دیگری هم بود باز هم عده‌ای اعتراض داشتند و شبهه وارد می‌کردند، طبق تحقیقات زبان عربی اگر برترین زبان از جهت پتانسیل‌های زبانی نباشد قطعاً جزو زبان‌های برتر دنیاست. 
حجت‌الاسلام خلیل‌زاده گفت: امروز جز اسلام همه ادیان تحریف شده‌اند، با پیام‌های اصلی که در سوره‌های «حمد و توحید» نهفته است می‌توان دریافت برای حفظ اسلام از تحریف و انتقال پیام‌های اصیل قرآنی، باید نماز را به زبان عربی قرائت کرد. 
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در مقابله با زبان عربی نماز، حس ملی گرایی را به میان می‌آورند، هیچ ترجمه‌ای معادل زبان مادر نیست، امروز کانال‌های مسموم غربی و آمریکایی برنامه‌هایی برای دوری جوان مسلمان از اعتقادات دینی دارند و برای رسیدن به این هدف جوان را بمباران شبهاتی می‌کنند، مشکل ما اینجاست که خانواده‌ها از کانال‌های تربیتی زیر نظر مراجع ذی صلاح بی‌اطلاع هستند. 
حجت‌الاسلام خلیل‌زاده افزود: یکی از دغدغه‌ها این است که خود ما چقدر از آثار نماز آگاه هستیم، طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص) نماز دارای 15 اثر است که 6 اثر در دنیا، 3 اثر هنگام مرگ، 3 اثر در قبر و 3 اثر آن در قیامت آشکار می‌شود، بهتر است اگر می‌خواهیم جوان را با احکام و آثار معنوی نماز آشنا کنیم از اثرات دنیوی آغاز کنیم تا جذابیت لازم را داشته باشد سپس دیگر برکات را بیان کنیم. 
وی تصریح کرد: اولین و مهمترین اثر بی‌رغبتی به نماز از دست دادن سیمای انسان‌ اصلح است، برکت از مال می‌رود، انسان‌ در دایره ایمان زندگی می‌کند عده‌ای داخل این دایره هستند و عده‌ای به واسطه کثرت گناهان خارج از آن. شبهه‌ ایجاد می‌کنند که چرا افرادی که نماز نمی‌خوانند اموال فراوانی نسبت به نمازخوان‌ها دارند؟ گاهی خداوند انسان را از دایره ایمان بیرون و او را به حال خود رها می‌کند، آنقدر به او ثروت و مادیات می‌دهد که حتی یاد خدا را هم فراموش کند. 
مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: وقتی انسان نمی‌تواند بین ابدیت و دنیا رابطه درست برقرار کند نمی‌تواند تصمیم گیری جدی برای زندگی داشته باشد، زندگی انسان‌های متدین با آرامش همراه است، فرق افراد با ایمان با افراد رها شده اینجاست که هر دو با میزان مشخص ثروت به رضایت‌مندی یکسان نمی‌رسند، فردی که باتقواست رضایت‌مندی بیشتری دارد.
وی اظهار کرد: باید زمینه را فراهم کرد تا افراد به اهمیت نماز پی ببرند برای رسیدن به این مرحله می‌توانیم از عنصر جذابیت استفاده کنیم، مخاطب باید علاوه بر دیدن پیام، پیام را پسندیده و در مراحل بعدی بپذیرد و تثبیت کند. 
حجت‌الاسلام خلیل‌زاده گفت: گاهی نیروهای نمازی تربیت می‌شوند، اما برای نگهداری آنها باید مراقبت به خرج داد، اصل تداوم باید مورد اهمیت واقع شود. همه می‌دانیم اگر عوامل قبولی نماز را فراهم کنیم دچار تحول عظیمی خواهیم شد. 
وی تصریح کرد: نمازگزار واقعی کسی است که حضور قلب واقعی داشته باشد، نماز در همه حال باید عنصری برای بازدارندگی از گناه باشد، اگر نماز می‌خوانیم اما ما را از گناه باز نمی‌دارد باید بررسی کنیم کجای کار اشکال دارد، نماز محور اصلی ارتباط با خداست که یکی از اصول حاکم این ارتباط هدایت و دعوت خود و پس از آن دعوت دیگران به نماز است. 
حجت‌الاسلام خلیل‌‌زاده افزود: اگر تغییر و تداوم اقامه نماز را از خود شروع کنیم و عامل به احکام الهی باشیم به طور قطع در جذب دیگران موفق خواهیم شد. القا به نفس، باور به اهمیت نماز، تمرین، تغییر زاویه دین، توجه به معانی نماز، ترک گناه بخشی از راهکارهای حضور قلب در نماز است.
captcha