هر دغدغه ذهنی‌ام تبدیل به یک کتاب و اثر پژوهشی شد
کد خبر: 3603371
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
پای درد دل نویسنده و پژوهشگر اهل‌ سنت؛

هر دغدغه ذهنی‌ام تبدیل به یک کتاب و اثر پژوهشی شد

گروه فرهنگی: محمد برفی نویسنده و پژوهشگر از خراسان‌جنوبی گفت: هرکتابی را بر اساس یک دغدغه ذهنی نوشته‌ام، دغدغه‌هایی که آسیب‌های اجتماعی تا اختلاف مذاهب را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، محمد برفی نویسنده و پژوهشگر اهل سنت از آن دسته افرادی است که دغدغه‌های زیادی در حوزه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، سیاست و فرهنگ دارد.

بنا بر آنچه خودش می‌گوید هر کتابی را بر اساس یک دغدغه ذهنی نوشته و امروز نیز در کسوت معلمی به امر تعلیم و آموزش مشغول است. علاوه بر آن مدیریت یک انتشارات را نیز برعهده داشته و به خوبی از مشکلات حوزه نشر نیز آگاهی دارد.

صبح یک روز بهاری به مدرسه‌ای که این معلم و پژوهشگر خراسان‌جنوبی در آن مشغول به فعالیت است رفتیم و از دغدغه‌های ایشان پرسیدیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: آنچه باعث شده به سمت تألیف و نویسندگی قدم بردارم به دوران دانش‌آموزی و تشویق یکی از معلمانم در درس انشاء برمی‌گردد.

بررسی آراء فقهای مذاهب اسلامی نسبت به معضل اعتیاد

وی اظهار کرد: اولین کتابم را در سال 77 با نام از میکده تا ماتمکده اعتیاد برمی‌گردد که انگیزه‌ام از نوشتن این کتاب رسیدن به پاسخ این سؤال بود که آیا فقهای مذاهب اسلامی نسبت به مواد مخدر و اعتیادآور حساسیت و واکنشی داشته‌اند؟

این پژوهشگر خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حقیقت این کتاب یک رویکرد جامعه‌شناختی معرفتی به موضوع اعتیاد دارد که ضمن بررسی آراء فقهای مذاهب اسلامی نسبت به موادمخدر سه گانه حشیش افیون تنباکو ومشتقاتشان و تأثیرگذاری ارا در پیشگیری از اعتیاد به چگونگی صدور ارا نیز پرداخته شده است..

برفی ادامه داد: دغدغه بعدی من اختلاف خانمان‌سوزی بود که بین مذاهب اسلامی وجود دارد و به همین خاطر چند اثر را در باب معرفی اهل بیت پیامبر(ص) از دیدگاه اهل سنت نوشتم که سیمای علی(رض) از نگاه اهل سنت و سیمای حسنین(رض) و یا سیمای علی(رض) در آیینه شعر فارسی از جمله این کتب است.

اهل سنت جدای از اهل بیت پیامبر(ع) نیستند

وی افزود: با نوشتن این کتب قصد داشتم مذاهب شیعی به این امر شناخت پیدا کنند که اهل سنت جدای از اهل بیت پیامبر(ص) نیستند و محبت و علاقه آن را در دل دارند.

نویسنده کتاب سیمای علی در آیینه شعر فارسی ادامه داد: اثر دیگری را که پس از مواجه شدن با جریان افراطی اهل سنت نوشتم کتاب سیره شیخین(رض) در آیینه شعر فارسی بود تا برچسب‌هایی را که به من زده بودند را از خود دور کنم و از طرف دیگر این نکته را بیان نمایم که در تاریخ ایران چهره مثبتی از اصحاب پیامبر(ص) وجود داشته است.

برفی درباره اینکه چرا علی‌رغم گفته‌ها و سخنان فراوان درباره همبستگی جوامع و مذاهب اسلامی گاه در عمل با مشکلاتی رو به رو می‌شویم گفت: این مسئله به دو دلیل عمده برمی‌گردد نخست اینکه مسائل سیاسی همانگونه که می‌تواند عامل انسجام بین مذاهب گردد، بازی‌های سیاسی می‌تواند جدایی‌آفرین نیز باشد.

بازی‌های سیاسی، مانع وحدت حقیقی مذاهب

وی اظهار کرد: بازی‌های سیاسی که در تمام جهان وجود دارد؛ موجب شده علی‌رغم تأکید بزرگان و مسئولان بر وحدت، سنتی‌های هر دو فرقه شیعه و سنی نسبت به یکدیگر بدبین شوند.

این نویسنده اهل سنت بیان کرد: مانع دیگر همبستگی بین مذاهب عدم شناخت و دوری مذاهب اسلامی و به تعبیر دیگر نداشتن تعامل آنان با همدیگر است.

برفی ادامه داد: روی آوردن مذاهب اسلامی به برخی از مسائلی که در صورت حذف نیز خللی به دین خدا وارد نمی‌شود نیز یکی از مواردی است که مانع تحقق وحدت حقیقی می‌شود و از این جهت شیعه و سنی باید به این نکته توجه کنند که نهایت دین ما یکتاپرستی، توحید و بسط عدالت است که اگر با این نگاه با یکدیگر تعامل داشته باشیم، مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی افزود: عدم آشنایی کامل فرق از اصول و مبانی اعتقادی یکدیگر موجب شده است که مسلمانان برداشت‌های نا درستی از هم داشته و نسبت به یکدیگر بد بین باشند و در مواردی حکم تکفیر یكدیگررا صادر کنند و زمینه‌های برخورد فیزیکی مسلمانان را فراهم آورند.

این پژوهشگر اهل سنت از خراسان‌جنوبی گفت: از مسئولیت های مهم علمای شیعه و سنی جهت وحدت میان مسلمانان آن است که صراحتاً بر حرمت هر گونه اهانت یا تجاوز به جان، مال، ناموس و یا تکفیر هر یک از فرق اسلامی تاکید ورزیده و این گونه اقدامات را به منزله هتك حرمت به ساحت تمام مسلمانان به شمار آورند.

برفی یادآور شد: کتاب دیگرم را با نام فلسفه و احکام حج و عمره نوشتم چرا که در سفر خانه خدا متوجه بسیاری از خلأهای فرهنگی در موضوع حج شدم که این کتاب در حقیقت به صورت تقریبی و با توجه به احکام مذاهب حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی و امامیه نوشته شده است.

حکیمه بهمن زاده

captcha