رمزگشایی ثواب‌های بی‌حساب در ماه رمضان/ آغاز سال بندگی
کد خبر: 3603395
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
حائری‌زاده:

رمزگشایی ثواب‌های بی‌حساب در ماه رمضان/ آغاز سال بندگی

گروه جامعه: ماه رمضان آغاز سال سیر و سلوک و بندگی است و به همین جهت کسانی که عبودیت و بندگی را در این ماه آغاز کنند آنچه که برایشان محاسبه می‌شود چندین برابر خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی حائری‌زاده، خطیب برجسته کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به چرایی ثواب‌های بی‌حساب خداوند در ماه مبارک رمضان و راز این بخشندگی و مهربانی در این ماه، گفت: از باب سیر و سلوک اول سال را ماه مبارک رمضان می‌دانند؛ سال میلادی با ژانویه، سال قمری با محرم و سال شمسی با فروردین شروع می‌شود، اما سال بندگی و سیر سلوک با ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود‌.

استارت بندگی

وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بستری برای ارتقا، رشد، آماده شدن و بندگی است، ادامه داد: در این ماه خیلی‌ها عبادت می‌کنند اما بنده نیستند و تمام این عبادت‌ها متصل به بندگی است؛ به‌همین جهت است که ظرف ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن است و افضل ماه‌هاست از این رو استارت بندگی از ماه مبارک رمضان برای کسانی که قصد شروع بندگی دارند ‌خورده می‌شود و می‌گویند اگر کسی عمل واجبی انجام دهد 70 برابر محسوب می‌شود و یا اگر کسی عمل مستحبی انجام دهد برد عمل واجب را دارد. 

حائری‌زاده تصریح کرد: همه این موارد یک نکته را بیان می‌کند و آن این است که از این ظرف و فرصتی که خداوند کریم برای بندگی قرار داده نهایت استفاده را ببریم؛ خدا دائما ‌رحمتش را برای بندگانش جاری و ساری می‌کند؛ لذا هرکسی در پرتو این رحمت الهی قرار گرفت فیضش را خواهد برد؛ خداوند کریم بهانه‌ای را برای آمرزش بندگانش که به انواع و اقسام مختلف است، اجرا می‌کند.

رسیدن به اوج بندگی با سرحد محبت خداوند

خطیب برجسته کشور رمضان را تمرینی واقعی برای عبودیت دانست و بیان کرد: این ماه به‌گونه‌ای‌ست که خداوند به حدی به بندگانش محبت می‌کند که بتوانند در این عبودیت به اوج بندگی برسند و بتوانند 11 ماه آینده خودشان را با این بندگی کردن در اوج داشته باشند.

وی در ادامه گفت: مهمترین چیزی که خداوند در ماه مبارک رمضان از بنده‌هایش می‌خواهد بندگی کردن است؛ بندگی یعنی تسلیم بودن در مقابل امر حق؛ لذا انسان اشکال نکند و ایراد نگیرد؛ درست است که می‌تواند چرا را بگوید زمانی که به دکتر مراجعه می‌کنید در مقابل توضیحات و درمانی که دکتر به شما می‌گوید چشم می‌گویید و تسلیم هستید، در عین حال که می‌توانید چرایی را هم بپرسید ولی اگر جوابی‌ هم بدهد به اندازه درک من و شما خواهد بود؛ در غیر این صورت نیاز است ما هم درس پزشکی را بخوانیم تا متوجه سخنان دکتر شویم؛ لذا هدف این است که بنده شویم.

ظرفیت ماه مبارک و کاهش بزهکاری

حائری‌زاده تصریح کرد: بندگی یعنی اینکه حلال و حرام خدا را رعایت کنیم و رعایت این موضوع در رفتار، اخلاق، گویش، ادبیات و در سبک زندگی ما تاثیرگذار است؛ در این ماه طبیعتا آمار جرم، خطا و بزهکاری جامعه پایین می‌آید، چراکه توجه مردم به این مسائل بیشتر می‌شود؛ خود جو و فضای ماه مبارک رمضان نیز این ظرفیت و پتانسیل را دارد.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به حقیقت ماه مبارک رمضان، گفت: آنچه که دعا‌ها به ما یاد می‌دهند این است که حقیقت ماه مبارک رمضان را با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع)، درک کنیم؛ اتصال، تمسک و توسل به ساحت مقدس حضرت زهرا، پدر بزرگوارشان، همسر گرامی‌ و فرزندان ایشان می‌تواند راه‌گشای زندگی ما باشد؛ در واقع ما باید خودمان را به آنچه این بزرگواران در حوزه رفتار، گفتار، اخلاق، سبک زندگی و در حوزه شرک و تعقل فرموده‌اند جامعه عمل بپوشانیم.

بهترین خروجی برای ماه مبارک رمضان

وی با بیان اینکه معرفت به حضرت صدیقه کبری(س)و اهل بیت(ع)، حقیقت ماه مبارک رمضان است، افزود: این ماه فرصت خوبی است که دوستان بتوانند ارتباطشان را با قرآن و خدای خوبی‌ها تقویت کنند؛ لذا باید کنترل خشم داشته باشند، کم خوردن و کم خوابیدن را انجام دهند، کم توقعی و کم گفتن را تمرین کنند؛ در واقع انسان باید  تمرینی را در ادبیات، رفتار، گویش و سبک زندگی خودش در این ایام باید داشته باشد و نکات ضعفی که فکر می‌کند در خودش وجود دارد را در این ماه خوبی‌ها ترمیم و آباد کند؛ این می‌تواند بهترین خروجی برای ماه مبارک رمضان باشد. ان‌شاءالله این مسیر را هم در بعد از ماه مبارک رمضان ادامه دهد.

captcha