50 سال دیگر هم تلاش کنیم،‌ خلأ موجود در دفاع مقدس رفع نمی‌شود
کد خبر: 3603541
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
سخنان رهبری در دیدار با راویان دفاع مقدس؛

50 سال دیگر هم تلاش کنیم،‌ خلأ موجود در دفاع مقدس رفع نمی‌شود

گروه ادب: مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری قم که در دیدار مقام معظم رهبری با راویان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس حضور داشت، از تاکید معظم‌له بر جدی گرفتن تاریخ شفاهی یاد و عنوان کرد: معظم‌له فرمودند اگر 50 سال دیگر هم در این حوزه کار کنیم، باز هم نمی‌توانیم خلأ موجود را پوشش دهیم.

محمد غفاری،‌ مدیر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم که در دیدار رهبر معظم انقلاب با جانبازان و راویان هشت سال دفاع مقدس همزمان با سوم خردادماه حضور داشته است، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره این دیدار عنوان کرد: همزمان با سوم خردادماه و سالروز آزادسازی خرمشهر، جلسه دیدار جانبازان و راویان جنگ با مقام معظم رهبری در قالب شب خاطره تدارک دیده شد.

وی با اشاره به اینکه 300 جلسه خاطره‌گویی تاکنون برگزار شده است، اظهار کرد: این دیدار،‌ سومین جلسه از شب خاطره بود که با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شد و صورت متفاوتی با دیگر جلسات داشت که تاکنون چنین رویکردی را در برپایی جلسات ندیده بودم. دلیل آن هم پخش فیلم در محضر معظم‌له و اجرای سرود ارغوان با موضوع مدافعان حرم بود.

غفاری با متفاوت خواندن این جلسه افزود: تقریبا هشت نفر از حضار در این جلسه به خاطره‌گویی پرداختند و هر یک در حوزه‌ای خاطره خود را تعریف کرد. از جمله این افراد می‌توان به ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، ‌ابوالقاسم طالبی، شهریار بحرانی،‌ اصغر نقی‌زاده و ماشاءالله شاه‌مرادی اشاره کرد که دو نفر آخر خاطراتی طنز را مطرح کردند.

وی در ادامه این مطلب یادآور شد: فرماندهان، راویان و هنرمندان هشت سال دفاع مقدس در این جلسه حضور داشتند. همچنین برخی از این افراد که درصدد چاپ آثارشان برآمده بودند نیز به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شدند. برخی از این آثار در قالب خودنوشت و برخی دیگر دیگرنوشت بود. همچنین برخی از حضار جزء نویسندگان دفاع مقدس و برخی دیگر راوی جنگ بودند.

غفاری درباره سخنان معظم‌له در این دیدار چنین گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بیشتر پیرامون این موضوع که باید در حوزه دفاع مقدس کار شود صحبت کردند. همچنین ایشان بر زنده نگاه داشتن اتفاقات پیرامونی دفاع مقدس و ثبت خاطرات تاکید داشتند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ثبت خاطرات، ادامه داد: ایشان بر جدی گرفتن این حوزه تاکید کردند و فرمودند که باید به موارد مغفول مانده در حوزه دفاع مقدس بیشتر پرداخته شود. همچنین از این موضوع یاد کردند که اگر 50 سال دیگر هم در این حوزه کار کنیم، باز هم نمی‌توانیم خلأ موجود را پوشش دهیم.

غفاری همچنین یادآور شد: مقام معظم رهبری در این دیدار چند خاطره از دوران جنگ را بازگو کردند و از خاطره آزادسازی خرمشهر یاد کرده و گفتند که این خبر توسط یکی از رزمندگان که بعدها شهید شد به ایشان داده شده بود که معظم‌له نیز این خبر را عیناً به گوش حضرت امام خمینی(ره) رساندند.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری سخنانی کوتاه در جلسه ایراد کردند،‌ گفت: جدی گرفتن تاریخ شفاهی و اینکه باید توان ویژه‌ای پشت این موضوع گذاشته و اتفاقات تاریخ شفاهی جنگ پوشش داده شود، از تاکیدات ایشان بود.

captcha