توصیه‌های بهداشتی گوارشی برای روزه‌داری سالم
کد خبر: 3603787
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶

توصیه‌های بهداشتی گوارشی برای روزه‌داری سالم

گروه سلامت: رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) تهران شرایط روزه‌داری برای بیماران گوارشی را تشریح کرد.

ناصر ابراهیمی دریانی، رئیس بخش کبد و گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و شروع روزه‌داری مسلمانان به بیان توصیه‌های بهداشتی روزه‌داری سالم برای بیماران گوارشی پرداخت.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کسانی که دارای مشکلات گوارشی هستنند با شروع ماه مبارک رمضان سوء‌هاضمه شیوع بیشتری پیدا می‌کند، بسیاری از سوزش معده یا اصطلاحا ترش کردن شاکی هستند این مسأله در کسانی که سابقه برگشت اسید معده یا رفلاکس دارند بیشتر دیده می‌شود؛ به این افراد توصیه می‌شود حجم غذایی را که در حین افطار دارند کاهش دهند.

این فوق تخصص کبد و گوارش ادامه داد: مشکلی که ما با این عزیزان در حین افطار داریم این است که با شروع اذان شروع می‌کنند انواع غذاها مانند حلیم یا شله‌زرد و متأسفانه گاها کله پاچه  را با هم می‌خورند، هرچه معده حالت انباشت پیدا کند حالت رفلاکس بیشتر می‌شود.

دریانی افزود: بنابراین توصیه می‌شود که افطار را با خرما یا یک نیم استکان آب ولرم و حتی شیر شروع کرد و حتی المقدور با کمی نان و پنیر و سبزیجات ادامه دهند، سعی کنند بین مصرف شام و افطار فاصله طولانی نباشد.

وی تأکید کرد: افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند حتما سعی کنند برای سحر بیدار شده و چیزی بخورند و نه اینکه شام سنگین خورده و سحری را از وعده غذایی حذف کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: یکی بدترین شیوه‌ها در ماه رمضان که منجر به بیماری گوارشی یا تشدید آن می‌شود این است که بسیاری از افراد دوست دارند پس از خوردن افطار دراز بکشند تا به هضم غذا کمک کند، در صورتی که برای افرادی که رفلاکس دارند این بدترین حالتی است که می تواند رفلاکس و برگشت اسید معده را تشدید کند، این حالت درست نیست پس از صرف غذا و افطار استراحت کردن باید چند ساعت فاصله باشد تا از رفلاکس پیشگیری شود.

وی با انتقاد از مصرف نوشابه در سفره‌های افطار اظهار کرد: متأسفانه در این سفره‌های افطاری مشاهده می‌کنیم که از نوشابه های مختلف استفاده می‌شود مصرف نوشابه می‌تواند رفلاکس معده، سوزش و سوء هاضمه را تشدیدکند.

 مدیر بخش گوارش و کبد بیمارستان امام خمینی(ره) تهران عارضه دیگر روزه‌داری در بیماران گوارشی را یبوست دانست و گفت: دلیل یبوست فاصله افتادن بین وعده‌های غذایی است؛ باید در حین افطار و سحر از انواع سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند مصرف شود و در فاصله بین افطار و سحر از میوه‌ها استفاده کنند که این امر هم جلوی تشنگی و هم جلوی یبوست را می‌گیرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به مبتلایان به زخم اثنی عشر اظهار کرد: تنها کسانی که دارای زخم غیر فعال بوده آن‌هم با شرایطی خاص، مجاز به روزه‌داری هستند؛ زخم غیر فعال یا ترمیم یافته از طریق آندوسکوپی قابل تشخیص است اگر چنین باشد این افراد می‌بایست یک کپسول امپرازول را نیم‌ساعت پیش‌از صرف سحری خورده تا بتوانند روزه خود را بگیرند و پیش از هر چیزی نیز با پزشک خود مشورت کنند.

وی یادآور شد: کسانی که دارای زخم اثنی‌عشر فعال هستند متأسفانه امکان روزه گرفتن ندارند چون این کار شدیدا به سلامتی آنها ضربه می‌زند و ممکن است معده آنها خون‌ریزی کند.

captcha