آنچه لازم است از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بدانیم
کد خبر: 3603845
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

آنچه لازم است از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بدانیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از فردا و بعد از دو بار تعویق زمان بازگشایی آن، افتتاح می‌شود، نمایشگاهی که طی 18 روز دستاوردهای قرآنی نظام اسلامی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز دوشنبه، هشتم خردادماه مصادف با سومین روز از ماه مبارک رمضان در مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار می‌کند تا با برپایی این دوره یک ربع قرن از عمر نمایشگاه سپری شده باشد. 

دوره بیست و پنجم نمایشگاه قرآن به لحاظ تعداد روزها دو روز از دوره قبل طولانی‌تر و به لحاظ مساحت بخش‌های نمایشگاهی حدود 10 هزار متر مربع نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. دوره گذشته نمایشگاه بین‌المللی قرآن 16 روزه بود و در این دوره با نمایشگاهی 18 روزه مواجه هستیم. همچنین مساحت نمایشگاه در دوره گذشته حدود 40 هزار متر مربع بود اما در دوره بیست و پنجم متراژ‌ نمایشگاه به 50 هزار مترمربع رسیده است.

مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه از ساعت 18 روز هشتم خردادماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آغاز می‌شود. بر اساس گفته‌های مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن، علاوه بر وزیر ارشاد جمعی از مسئولان کشوری و لشگری که البته نام چهره خاصی عنوان نشده است، نیز در این مراسم حضور خواهند یافت. همچنین در روز افتتاحیه شاهد رونمایی از 18 اثر قرآنی خواهیم بود که البته توضیحات بیشتری در مورد این آثار و نوع آنها ارائه نشده است.

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در گستره‌ای به وسعت 50 هزار متر مربع برپا می‌شود که حدود 90 درصد فضای نمایشگاه در شبستان اصلی برپا می‌شود و سایر بخش‌های مصلی نیز میزبان 10 درصد دیگر خواهد بود. 

در این دوره از نمایشگاه حدود 50 نهاد و ارگان دولتی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را یاری می‌کنند، همچنین در بخش بین‌الملل نیز که چند سالی بود نسبتاً تضعیف شده بود،‌ شاهد حضور‌ رسانه‌ها، مؤسسات و شخصیت‌های قرآنی از 20 کشور دنیا خواهیم بود.

بر اساس گفته‌های رئیس بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این دوره از نمایشگاه دارای 18 کمیته پشتیبانی و 18 کمیته محتوایی است. همچنین شورای سیاستگذاری و شورای برنامه‌ریزی نیز از دیگر شوراهای این نمایشگاه است، ستاد اجرایی را نیز باید به این شوراها اضافه کرد که هم اینک در محل نمایشگاه مستقر شده است. فعالیت‌های اجرایی این دوره از نمایشگاه قرآن از اوایل بهمن‌ماه سال قبل آغاز شد و این فعالیت‌ها تا زمان پایان نمایشگاه در قالب جلسات شوراهای مختلف ادامه دارد.

ستاد اجرایی متشکل از کمیته‌هایی همچون سازمان‌ها و نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی و موسسات مردم‌نهاد، کمیته فروش، کمیته خامان قرآن کریم، کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، کمیته بانوان،‌ کمیته بازرسی و نظارت، کمیته قراردادها، کمیته بین‌المللی، کمیته حراست، کمیته کودک و نوجوان، بخش حوزوی، کمیته پشتیبانی و تدارکات، ‌کمیته هنری و بخش ویژه است.

از بین این کمیته‌ها کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، کمیته بازرسی، ارزیابی و نظارت،‌ کمیته قراردادها و معاملات، کمیته حراست و کمیته پشتیبانی و تدارکات، نقش اجرایی و پشتیبانی دارند و سایر کمیته‌هایی که در بالا ذکر شدند محتوایی هستند. 

بر اساس گفته‌های رئیس نمایشگاه قرآن امسال پک‌های افطاری البته به صورت مختصر برای مراجعه‌‌کنندگان در نظر گرفته شده است. 

در بحث تخفیف‌ها نیز هر بخش به صورت جداگانه برخی تخفیف‌ها را در نظر گرفته است که در ایام نمایشگاه مشخص خواهد شد. با این وجود بر اساس تصمیمات اتخاذ شده باید شاهد تخفیف‌هایی تا حدود 30 درصد در بازارچه‌ها باشیم.    

نمایشگاه بیست و پنجم همچون ادوار گذشته دارای چهار بازارچه فروش است که شامل عفاف و حجاب، رسانه‌های دیجیتال، انتشارات قرآنی و محصولات فرهنگی و قرآنی است. در این بین اعلام شده است که بخش عفاف و حجاب با گستردگی بسیار بیشتری نسبت به سال‌های قبل فعالیت خواهد داشت.

هر سال از سوی مسئولان برپایی نمایشگاه قرآن اعلام می‌شود که برای حمل و نقل عمومی تدارکات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، اما در ایام نمایشگاه خبر چندانی از این خدمات ویژه نیست. با این وجود مسئولان نمایشگاه قرآن امسال نیز اعلام کرده‌اند که مترو تهران در ایام برپایی نمایشگاه قرآن تا ساعت 24 به بازدیدکنندگان خدمات‌دهی خواهد داشت.

با این وجود و اگر متروی تهران تا ساعت 24 آماده خدمت‌رسانی به شهروندان باشد، بهترین وسیله دسترسی به نمایشگاه مترو خواهد بود. شهروندان برای این کار می‌توانند از خط یک مترو تهران و دو ایستگاه «مصلی» و «شهید بهشتی» استفاده کنند. همچنین خطوط اتوبوس‌رانی پایانه «علم و صنعت» به سمت پایانه «بیهقی» نیز در مصلی تهران دارای ایستگاه است. 

شعار بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم «قرآن، اخلاق و زندگی» است. همچنین پوستر این دوره از نمایشگاه نیز پس از اعلام فراخوانی که طی ماه‌های گذشته صورت گرفت، طراحی و انتخاب شد. طراح این پوستر «علی کاظمی» رنگ قالب استفاده شده در آن رنگ آبی است که نماد ماه مبارک رمضان و ساعت پایانی شب و سحر است. همچنین ۲۵ شعاع خورشید پشت کلمه قرآن درج شده در وسط پوستر به کار رفته است که نشان بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است و همچنین قرارگیری خورشید و گره‌چینی در وسط پوستر نماد روشنایی و درخشش هنر اسلامی در جهان است.

با توجه به اینکه نمایشگاه امسال بیست و پنجمین دوره آن است، مسئولان برپایی نمایشگاه کارنامه ادوار گذشته نمایشگاه قرآن را در معرض دید علاقه‌مندان خواهند گذاشت. مجموعه تلاش‌هایی که در ادوار گذشته صورت گرفته است در یک جا جمع‌آوری و مستندسازی شده است که بخشی از آن در قالب تصویر نمایش داده خواهد شد. 

همچنین برنامه‌ریزی شده است، تا همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در نیمه ماه مبارک رمضان و با حضور رئیس جمهور برگزار شود، با توجه به اینکه سال گذشته این همایش برگزار نشد، در صورتی که رئیس جمهور در این مراسم حضور یابد از خادمان برگزیده دو سال 95 و 96 تجلیل خواهد شد.

با توجه به اینکه بخشی از نمایشگاه امسال با ایام ارتحال امام خمینی(ره) همزمان شده است،‌ بخش ویژه‌ای از نمایشگاه به بررسی آثار قرآنی حضرت امام(ره) خواهد پرداخت. همچنین از فعالیت‌های قرآنی سه مفسر فقید قرآن کریم حضرات آیات، هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی و واعظ‌‌‌زاده خراسانی تجلیل خواهد شد.

امسال در نمایشگاه قرآن کریم شاهد رونمایی از 20 انیمیشن قرآنی که توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است نیز خواهیم بود. همچنین از مستند «ایزوتسو» که تا پیش از این حاشیه‌های زیادی در مورد هزینه‌های تهیه آن وجود دارد نیز رونمایی می‌شود. این مستند هم اینک مراحل تدوین خود را پشت سر می‌گذارد. 

همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر تجلیل از برگزیدگان جشنواره محمد(ص) پیامبر صلح در ایام برگزاری نمایشگاه قرآن به گوش می‌رسد. تا کنون چندین نوبت برای تجلیل از برگزیدگان این جشنواره که از مدت‌ها قبل مشخص شده است، اعلام شده که هر بار بنا به دلایلی به تعویق افتاده است.

مطالب مرتبط
captcha