شکاف در ائتلاف عربی علیه ایران/ مشارکت 73 درصدی و آرزوهای کاغذی آل‌سعود
کد خبر: 3603867
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
زنگنه تشریح کرد:

شکاف در ائتلاف عربی علیه ایران/ مشارکت 73 درصدی و آرزوهای کاغذی آل‌سعود

گروه سیاسی: تحلیلگر مسائل منطقه‌ای با اشاره به آشکار شدن اختلافات میان قطر و عربستان و متزلزل شدن ائتلاف عربی علیه ایران گفت: عربستان سعی کرد با برگزاری اجلاس ریاض همزمان با انتخابات در ایران، دستاوردها و آثار مشارکت باشکوه مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد اما مشارکت 73 درصدی به عاملی علیه خود آنها تبدیل شده و جوانان عرب را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پس از برگزاری اجلاس ریاض که با حضور حدود 50 نفر از سران کشورهای عربی و اسلامی همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان با هدف تشکیل ائتلاف علیه ایران برگزار شد، فایل صوتی جنجال‌برانگیزی از امیر سابق قطر منتشر شد که حاوی مطالبی علیه سیاست‌های عربستان در جهان عرب و تمجید از ایران و جبهه مقاومت بود.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز روز گذشته در تماس تلفنی امیر قطر با بیان اینکه ایران برای گسترش روابط خود با کشورهای همسایه و بویژه کشور برادر قطر اهمیت زیادی قائل است، اظهار کرد: یکی از اصول سیاست خارجی ما تداوم همکاری با کشورهای همسایه در خلیج فارس است و معتقدیم با اراده مستحکم دو طرف می‌توانیم موانع موجود را برطرف و پیوندهای برادری را تقویت کنیم.

امیر قطر نیز در این گفت‌وگو تأکید کرد: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم. ما معتقدیم که در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات منطقه‌ای تأکید کرد: بی‌تردید مذاکره و گفت‌وگو تنها راه رفع مشکلات است و روند گفت‌وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرد، باید تداوم یابد.

به نظر می‌رسد تأکید قطر بر افزایش روابط و حل مشکلات از طریق گفت‌وگو ادامه روندی است که عمان و کویت نیز با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند و منجر به دیدارهای دکتر روحانی از این دو کشور در سال گذشته گردید و بر این مبنا می‌توان گفت ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه ایران از همین آغاز دچار شکاف شده است و مانند ائتلاف علیه یمن تنها بر روی کاغذ معنا دارد و در عمل وجود خارجی ندارد.

ناقص‌الخلقگی ائتلاف عربی علیه ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایکنا درباره شکاف در ائتلاف عربی علیه ایران و ساز ناکوک برخی کشورها همچون قطر با عربستان گفت: واقعیت آن است که کشورها و ملت‌های عربی این گونه نیستند که یک دولت به خاطر منافع و سیاست‌های خودش بتواند آنها را تبدیل به کشورهایی دنباله‌رو کند.

وی ادامه داد: اکثر دولت‌های عربی دارای تشخص، نظر مستقل و استقلال رأی هستند و به دنباله‌روی بی‌چون و چرای عربستان تبدیل نخواهند شد. البته برخی از دولتمردان عربی به دلیل نیازهای اقتصادی ممکن است مدتی در ظاهر برای گرفتن عکس دسته جمعی یا حضور در نشستی با عربستان همراه شوند و اینگونه تصور شود آنها با عربستان ائتلاف کرده‌اند اما در عمل هر گز چنین اتفاقی نمی‌افتد.

زنگنه اظهار کرد: البته رسانه‌‌های گسترده و خریداری شده توسط دلارهای نفتی عربستان به راحتی می‌توانند از یک مسئله کوچک و نشست و جلسه توخالی تصویر مشعشع و تأثیرگذاری ارائه کنند و چنان تبلیغ نمایند که گویی جهان عربی به رهبری عربستان علیه ایران بسیج شده‌اند. شورای همکاری خلیج فارس هم اینگونه نیست که صد در صد در اختیار عربستان باشد و اختلافات زیادی میان اعضای آن وجود دارد و به این شکل نیست که دقیقا سیاست‌های عربستان پیاده شود.   

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره به گرفتاری عربستان سعودی در مخصمه‌های گسترده‌ در منطقه از جمله یمن، گفت: سران آل‌سعود تصور می‌کنند با جمع کردن سران برخی کشورهای عربی و اسلامی می‌توانند فضای تبلیغاتی جهان عرب را قبضه کرده و کشورهای عربی را همراه خود کنند.

وی یادآور شد: در کنار قطر کشورهای دیگری مانند لبنان، الجزایر، عراق، عمان، کویت، یمن و ... همراه و همفکر عربستان نیستند‌ و حاضر به همراهی بدون قید و شرط با عربستان نمی‌باشند. قطر نیز با توجه به جایگاهی که برای خود در جهان عرب قائل است نمی‌خواهد به عنوان دنباله‌روی سعودی‌ها در مسائل منطقه‌ای مطرح شود و لذا مخالفت قطر با عربستان از این منظر قابل تحلیل است.

مشارکت 73 درصدی مردم ایران جوانان عرب را تحت تأثیر قرار خواهد داد
 
زنگنه درباره نقش مشارکت گسترده مردم در انتخابات در برهم خوردن اهداف مدنظر عربستان از تشکیل ائتلاف علیه ایران گفت: عربستان سعی کرد با برگزاری اجلاس ریاض همزمان با انتخابات در ایران، دستاوردها و آثار مشارکت باشکوه مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما واقعیت آن است که یک ملت آگاه و مسئولیت‌پذیر مانند ایران در یک انتخابات به صورت گسترده و بالای 70 درصد شرکت کردند و این مسئله‌ای بود که قابل پنهان کردن و کمرنگ ساختن نه تنها از سوی عربستان بلکه حتی از سوی ابرقدرت‌ها نبوده و نیست.

وی تأکید کرد: حضور بیش از 42 میلیونی مردم ایران فضای افکار عمومی ملت‌های عرب را تحت تأثیر قرار داده است، هرچند حسودانی و کینه‌ورزانی مانند ترکی الفیصل این انتخابات را ناچیز تلقی کردند و توصیفات رذیلانه‌ای از آن ارائه دادند. همه اینها مانع از آن نخواهد شد که احساسات و اندیشه‌های جوانان عرب تحریک نشده و آنها به سمت یک حرکت دموکراتیک و انتخابات آزاد سوق پیدا نکنند.  

captcha