رویکرد بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن؛ ایجاد ذهنیت‌های جدید حول محور قرآن
کد خبر: 3603893
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
سیدضیاء هاشمی عنوان کرد:

رویکرد بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن؛ ایجاد ذهنیت‌های جدید حول محور قرآن

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت‌گیری کلان در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن امسال را «تدبر و تفکر در قرآن» دانست و ایجاد ذهنیت‌های جدید و رویکرد ارائه آثار را شکل‌گیری پبوند دانشجویان با گستره آموزه‌های قرآن عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و محل عرضه آثار علمی، فرهنگی و هنری دانشگاهیان است. با توجه به ابلاغ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متصدی اجرای بخش دانشگاهی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قران کریم در ماه مبارک رمضان امسال خواهد بود.

سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایکنا درباره برپایی بخش دانشگاهی  بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، اظهار کرد: هر سال این توفیق را داریم که در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط در حوزه آموزش عالی نقش محوری ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته با برپایی جلساتی تحت عنوان جلسات توجیهی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم و پیش از آن هم در سطح وزارتخانه، آمادگی‌های لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت نمایشگاه قرآن در بخش دانشگاهی به وجود آمد. نگاه ما همواره این بوده است که در فعالیت‌های فرهنگی در حوزه قرآن بایستی محور «تدبر در قرآن» مدنظر قرار گیرد. همچنین معرفی قرآن صرفا از بعد هنری و زیبایی‌شناسی نباشد و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پیرامون قرآن توسعه پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: رویکرد فرهنگی به قرآن، باید رویکردی جامع باشد که بتوان ابعاد و ظرفیت‌های مختلف بهره‌گیری از قرآن لحاظ شود و برای آن هم آنچه از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود تدبر و تفکر در قرآن است که مبنا و جهت‌گیری کلان ما را نیز تشکیل می‌دهد. بر همین اساس کارهایی که در نمایشگاه عرضه خواهد شد، علاوه بر آثار هنری و خلاقیت‌های زیباشناختی، دستاوردهای حوزه‌های علمی، پژوهشی و آثاری است که بتواند ذهنیت‌های جدیدی ایجاد کند و دانشجویان را با گستره و عمق آموزه‌های قرآن پیوند دهد و ذهن آن‌ها را آماده کند که از منبع عظیم قرآن بهره‌مند شوند، به نمایش در می‌آیند.

هاشمی گفت: در نمایشگاه قرآن طبیعتا اقشار مختلف مردم حضور خواهند داشت، در بخش دانشگاهی نیز علاوه بر دانشجویان و دانشگاهیان، سایر اقشار مردم مراجعه دارند و آثار را مشاهده خواهند کرد. اغلب دانشگاه‌ها متناسب با ظرفیتی که وجود دارد حضور پیدا می‌کنند و آثار بدیع و اثرگذار علمی، فرهنگی و هنری خود را عرضه خواهند کرد.
captcha