شب‌های قرآنی کاشمر در ماه زیبای خدا
کد خبر: 3603958
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۱

شب‌های قرآنی کاشمر در ماه زیبای خدا

گروه شهرستان‌ها: در ماه مبارک رمضان شهرستان کاشمر را شور قرآنی فرا می‌گیرد و همه ساله شاهد رونق فعالیت‌های و به ویژه جلسات قرآن در دومین شهر زیارتی استان هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی علاوه بر برپایی سفره‌های اطعام نیازمندان و افطار روزه‌داران در ماه رمضان، کلاس‌های قرآن نیزی در دوره‌های قرائت و روخوانی و روان‌خوانی، ترجمه و تفسیر و حفظ قرآن کریم در کاشمر برگزار می‌شود و شب‌های دومین شهر زیارتی استان را خاطره‌انگیز کرده است.
جواد روشندل، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در اکثر مساجد، حوزه‌های علمیه و مکاتب دینی این شهرستان، فضایی معنوی حاکم است و عموم مردم از برنامه‌های دینی و قرآنی استقبال می‌کنند.
روشندل با بیان اینکه مراسم قرآنی سی شب، سی محفل ویژه برادران هر ساله در ماه مبارک رمضان در محل مؤسسه فرهنگی و هنری پردیس قرآن برگزار می‌شود، افزود: در این محفل قرآنی، اساتید و قاریان برجسته شهرستان حضور دارند.
وی با اعلام اینکه این مراسم هر ساله در ماه مبارک رمضان، با حضور جمعی از جوانان و نوجوانان مشتاق و علاقه‌مند به قرآن برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این مراسم، علاوه بر قرائت قرآن، به بیان احادیث، برگزاری مسابقه قرآنی با طرح سؤال در هر شب و اهدای جوایز به برندگان و مداحی پرداخته می‌شود.
وی، همچنین از برگزاری طرح ربیع‌القرآن در کاشمر خبر داد و گفت: طرح ربیع‌‌القرآن در ماه مبارک رمضان در همه مساجد به ویژه مساجد دارای کانون فرهنگی ـ هنری این شهرستان برگزار می‌شود.
برگزاری 150 نشست قرآنی در ماه رمضان
با نگاهی به جلسات تلاوت قرآن در کاشمر و افراد تشکیل‌دهنده آن درمی‌یابیم، برخی از این جلسات از قدمتی طولانی برخوردارند. به عنوان مثال جلسه قرائت قرآنی که حدود 70 سال پیش توسط فردی به نام «مرحوم آخوند نجار» تشکیل شده، همچنان پابرجاست و به صورت هفتگی در منزل اعضا برگزار می‌شود، همچنین جلسه‌ای که در سال 1324 توسط تعدادی از بازاریان تحت عنوان «دوره متعلمین قرآن» برپا شده است، هم‌اکنون در حال برگزاری است.
اکنون علی‌رغم آنکه بسیاری از افراد تشکیل‌دهنده اولیه این جلسه دار فانی را وداع گفته‌اند، پس از گذشت 65 سال همچنان از رونق برخوردار است و تداوم دارد؛ به موارد این چنینی باید جلساتی که از گذشته‌های دورتر در مساجد و هیئت تشکیل شده و ادامه دارد را نیز اضافه کرد.
همچنین حجت‌الاسلام قاسم مجیدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر به بیان اینکه 80 مسجد این شهرستان آماده برگزاری محافل قرآنی هستند، افزود: این مساجد در شهرهای ریوش و کاشمر قرار دارند.
وی همچنین از اعزام 20 مبلغ به روستاهای فاقد روحانی شهرستان در ایام ماه رمضان خبر داد و گفت: 120 روحانی در شهرستان، برنامه‌های ایام ماه رمضان را اجرا می‌کنند.
وی با اعلام اینکه در ایام ماه رمضان سوره حدید در کلیه مساجد، روستاها و ادارات توسط روحانیون تفسیر و آموزش داده شده و در پایان گواهینامه آموزشی صادر می‌شود، اظهار کرد: در این ایام، برنامه‌های دیگری شامل تفسیر قرآن، بیان احکام و سخنرانی توسط مبلغان در مساجد اجرا می‌شود.
مجیدی با اشاره به وجود 150 نشست قرآنی هفتگی به صورت خودجوش و مردمی در ایام مختلف سال، اظهار کرد: در این نشست‌های قرآنی به صورت روزانه، جزء‌خوانی قرآن انجام می‌شود.
وی با اعلام اینکه در ماه رمضان در شهر کاشمر حدود 150 جلسه قرائت قرآن وجود دارد و این غیر از جلساتی است که در روستاها برگزار می‌شود، افزود: این روزها در هر کوی و برزن شهر یکی دو جلسه قرائت قرآن را شاهد هستیم؛ هرچند برخی از این جلسات فقط در ماه مبارک رمضان که بهار قرآن نامیده شده برگزار می‌شود و برخی دیگر در تمام سال به صورت هفتگی تداوم دارد.
در این میان برخی جلسات مخصوص بانوان است که این‌گونه جلسات اغلب صبح‌ها و گاهی هم عصرها در منزل اعضا برگزار می‌شود و جلساتی که مخصوص آقایان هست، اکثراً شب‌ها و پس از نماز مغرب و عشاء دایر می‌شود.
برخی از اساتید و قاریان برجسته شهرستان نیز جلساتی تخصصی تشکیل داده و با شرکت‌کنندگان به صورت ویژه جهت آموزش قرائت قرآن به صورت قاری تمرین می‌کنند. جلساتی که توسط اساتیدی چون حمید ناظمی، محمد پورحسن، سید هانی طباطبایی، احمد عزمی، عباس پورحسین و ...  تشکیل می‌شود را می‌توان از جمله جلسات تخصصی آموزش قرائت قرآن نامید.
گاهی نیز اهالی یک روستا که اینک ساکن شهر کاشمر شده‌اند، گردهم جمع شده و به تشکیل جلسات قرائت قرآن مبادرت ورزیده‌اند. از این جلسات می‌توان به جلسه ایوری‌های مقیم کاشمر و نیز جلسه اهالی روستای مکی ساکن در کاشمر اشاره کرد.
دانش‌آموزان و دانشجویان نیز از دیگر اقشاری هستند که جلسات مخصوص به خود را دارند ورزشکاران نیز از این امر مستثنی نیستند. که در طول سال جلسه قرائت قرآن هفتگی خود را در منزل اعضای باشگاه تشکیل می‌دهند. 
در میان جلسات قرآن موجود در سطح شهر کاشمر، جلسات فامیلی هم برگزار می‌شود این جلساتی در ماه مبارک رمضان هر شب در منزل بزرگ‌تر خانواده و یا در منزل یکی از خواهران و برادران تشکیل می‌شود و به این‌گونه علاوه بر به جا آوردن سنت حسنه صله‌رحم با قرائت آیات روح‌بخش قرآن مجید، روح و جان خود را نیز جلا می‌بخشند.
در کنار جلسات تلاوت قرآن، که به صورت مردمی و خودجوش برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر در آرامگاه شهید مدرس و بقاع متبرک امامزادگان نیز جلسات ترتیل و قرائت قرآن و  تفسیر برگزار می‌شود.
captcha