4 تفاوت عمده مراسم سالگرد ارتحال امام با سال‌های گذشته
کد خبر: 3604012
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
انصاری عنوان کرد:

4 تفاوت عمده مراسم سالگرد ارتحال امام با سال‌های گذشته

گروه سیاسی: دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) با اشاره به تقارن 14 خرداد با ایام مبارک ماه رمضان از تفاوت‌های عمده این مراسم نسبت به سال‌های گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)، امروز، یک‌شنبه، 7 خردادماه با حضور در نشستی خبری به تشریح اهم برنامه‌های بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال بنیانگذاری کبیر انقلاب پرداخت.
وی در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری پرشور انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: افتخارآفرینی مردم نشئت‌گرفته از آگاهی و رشد بالای سیاسی آنان و بزرگ‌ترین دستاورد نهضت مقدس امام خمینی(ره) و بالاترین سند مردم‌سالاری دینی در کشور است.
انصاری افزود: بدون شک این دوره از انتخابات یکی از دوره‌های کم‌نظیر و بی‌بدیل در تاریخ انقلاب اسلامی بود و خلق چنین حماسه‌ای سند افتخار ملت ایران است که در پیروی از آرمان‌های امام راحل و دفاع از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی و تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب شکل گرفت و بزرگ‌ترین پشتوانه برای دولت محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور یک جریان، جناح و تفکر سیاسی نیست و پاسخگوی همه مطالبات مردم و همه اقشاری است که در این رقابت تنگاتنگ شرکت کردند و یا حتی در انتخابات مشارکتی نداشتند.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به مقارن شدن ایام ارتحال بنیانگذاری کبیر انقلاب با ماه مبارک رمضان، به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) نسبت به معارف بلند این ماه مبارک و ضیافت‌الله پرداخت و گفت: ضیافت‌الله از نگاه امام (ره) آن است که انسان در ترک شهوات مادی، مثالی، نفسانی و عقلانی شود تا بتواند به ضیافت‌الله راه پیدا کند.
وی با بیان اینکه بر اساس دیدگاه امام(ع) برای ضیافت‌الله دعوت عامه صورت گرفته است، گفت: مهم این است که چه کسی این ضیافت را پذیرفته، آداب آن را به جا می‌آورد و چه کسی وارد این ضیافت می‌شود.
انصاری تأکید کرد: امام(ره) می‌فرمودند اگر انسان به سر لیله‌القدر راه پیدا کند، همه مشکلات بشریت حل می‌شود؛ بر همین اساس به جوان‌ها و روزه‌داران توصیه می‌کنم در کنار خواندن قرآن کریم، اذکار و ادعیه، آداب‌الصلاه و چهل حدیث امام خمینی(ره) را نیز بخوانند و به سخنوران و مبلغین نیز توصیه می‌کنم دیدگاه‌ها و برداشت‌های امام(ره) راجع به ماه مبارک رمضان را مطالعه کنند.
وی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) گفت: شخصیت امام خمینی(ره) در وقت‌شناسی و زمان‌شناسی، توجه به آسیب‌ها و آفت‌های درونی و توجه به احیا و بیداری برگرفته از ماه مبارک رمضان است.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) بخش دیگری از سخنانش به تشریح اهم برنامه‌های بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: با توجه به اینکه مراسم امسال با ایام ماه مبارک رمضان مقارن شده، این مراسم نسبت به سال‌های گذشته چهار تفاوت عمده دارد.
وی افزود: در سال‌های گذشته این مراسم از ساعت 9 الی 11 صبح برگزار می‌شد اما به دلیل اینکه مهمانان و زائران روزه هستند و این روزها شاهد گرمای طاقت‌فرسایی هستیم، این مراسم از ساعت 18 الی 20 برگزار می‌شود؛ مراسمی که در آن علاوه بر حضور صدها هزار نفری اقشار مختلف مردم، شخصیت‌های سیاسی، مسئولان لشکری و کشوری، سفیران، کارداران و رایزنان فرهنگی و نظامی سایر کشورها حضور خواهند داشت و مقام معظم رهبری نیز همچون سال‌های گذشته به سخنرانی می‌پردازند.
انصاری همچنین اظهار کرد: در سال‌های گذشته مهمانانی از سراسر کشور برای حضور در مراسم به تهران سفر می‌کردند اما با توجه به شرایط امسال تنها از شهرها و استان‌های همجوار تهران پذیرای زائران و مهمانان خواهیم بود؛ پیش‌بینی شده 250 هزار نفر از استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، قم و البرز به عنوان مهمان در این مراسم حضور پیدا کنند.
وی با اشاره به حضور مهمانان و شخصیت‌های خارجی نیز گفت: این شرایط بر حضور مهمانان خارجی نیز تأثیرگذار خواهد بود و امسال برخلاف سال‌های گذشته مهمانان خارجی مراسم به حداقل خواهد رسید؛ در این مراسم پذیرای سفرا، کارداران، رایزنان فرهنگی و نظامی و خارجیان مقیم ایران خواهیم بود.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در مورد چهارمین تفاوت مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: هر ساله پایان مراسم در ساعت 11 بود و بعد از مراسم مهمانان ما در مراکز اسکان پذیرایی می‌شدند اما با توجه به ساعت برگزاری مراسم امسال که نزدیک به ساعات افطار است، حاضرین در مراسم افطار را در حرم و محل‌های تعیین شده صرف خواهند کرد.
انصاری با بیان اینکه برای برگزاری این مراسم سه کمیته اصلی تشکیل شده است، گفت: یکی از آنها کمیته اجرایی است که مسئولیت آن بر عهده دستگاه‌های دولتی است که با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها تلاش جدی برای برگزاری این مراسم دارند؛ ستادهای استانی نیز در سراسر کشور با مسئولیت استانداری تشکیل شده و مسئولیت سامان‌دهی و هدایت کاروان‌ها را بر عهده خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در کمیته اجرایی، کمیته‌های فرعی اسکان و تغذیه، امداد و درمان و خدمات شهری تشکیل شده است، گفت: 150 دستگاه ون از محدوده سه راه باقرشهر برای انتقال مردم به حرم پیش‌بینی شده است؛ همچنین شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در 25 میدان و مسیر اصلی آماده انتقال زائران است؛ شرکت مترو نیز از ساعات اولیه روز 14 خرداد مردم را از سراسر تهران و کرج به حرم اعزام خواهند کرد.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) همچنین گفت: تمام مسافران و زائران از ابتدای مراسم تا پایان مراسم بیمه عمر و حوادث خواهند بود.
وی با اشاره به فعالیت کمیته امنیت و ترافیک نیز اظهار کرد: مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) یک مراسم بین‌المللی و ملی است که در آن شخصیت‌های نظام حضور دارند و طبیعتاً این مراسم ایجاب می‌کند که به مسائل امنیتی توجه کافی داشته باشیم؛ کمیته امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل شده که وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و سایر دستگاه‌های اطلاعاتی نیز در آن حضور دارند.
انصاری تصریح کرد: تلاش همه دست‌اندرکاران و مسئولان این مراسم، برگزاری مراسم روان و بدون دغدغه توأم با احترام و تکریم زائران و توجه به مسائل امنیتی است و باید احتمال خطراتی را بدهد که دشمنان ما به دنبال ایجاد آن در هر فرصتی هستند.
وی ادامه داد: 27 سال است که این مراسم را برگزار کردیم و با وجود دشمنانی که از هیچ فرصتی غافل نیستند، کوچکترین حادثه امنیتی نداشتیم و توطئه‌های امنیتی در سال‌های گذشته از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و سربازان گمنام در نطفه خفه شده است.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت‌های نیروی مسلح و اقلیت‌های دینی و نیز کمیته فرهنگی و تبلیغات نیز گفت: با تلاش این کمیته 10 عنوان کتاب از آثار و اندیشه‌های امام خمینی(ره)، 7 عنوان نشریه چاپ و مننشر شده و همچنین مسابقات کتاب از وصیت‌نامه امام(ره)، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، تولید لوح‌های فشرده و نرم‌افزار با محتوای آثار و اندیشه‌های امام(ره)، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های علمی و تخصصی، برگزاری محافل انس قرآن با حضور دانشجویان و اساتید و همایش علمی «زندگی به سبک روح‌الله» در این ایام برگزار خواهد شد.
captcha