حکم فقهی و قانونی تظاهر به روزه‌خواری در ملاء عام
کد خبر: 3604023
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

حکم فقهی و قانونی تظاهر به روزه‌خواری در ملاء عام

کانون خبرنگاران نبأ: سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: حرمت ماه رمضان باید حفظ شود و روزه‌خواری و تظاهر به روزه‌خواری در ملاءعام جرم محسوب شده و انجام دهنده اینکار باید ۲۵ ضربه شلاق را به حکم شرع و دادگاه صالحه تحمل کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحید‌پور، سخنران حرم حضرت معصومه(س)، ظهر روز یکشنبه 7 خرداد‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از واجبات مهم و عبادات بزرگ روزه و روزه‌داری است، گفت: اگرچه در روایات داریم که نماز عمود دین است و بسیار بر آن تأکید شده است؛ اما روزه در بعضی از جهات از نماز مهم‌تر است.
وی افزود: روزه در بعضی از موارد نیاز به جبران دارد که در اصطلاح به آن فدیه گفته می‌شود، یعنی ممکن است کسی عذر داشته باشد و نتواند روزه بگیرد که در اینجا اضافه بر قضا باید فدیه نیز بپردازد یعنی علاوه بر روزه قضا باید ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد مانند بانوان باردار و شیرده که عذر داشته و نمی‌توانند روزه بگیرند.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: نماز در بعضی از افراد مانند بانوانی که در دوران قاعده ماهانه به سر می‌برند قضا ندارد؛ اما روزه برای این گروه نیز قضا دارد و باید قضای آن را به جا آورند.
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید‌پور ادامه داد: در بعضی از موارد برای کسی که روزه را نمی‌گیرد جریمه سنگین وضع می‌شود که به آن کفاره می‌گویند، یعنی اگر فردی یک روزه از روی عمد روزه خود را بخورد باید ۶۰ فقیر را سیر کند یا ۶۰ روز را روزه بگیرد که ۳۰ روز آن پی در پی باشد؛ اما در مورد نماز به این شکل نیست و اگر چه کسی ممکن است تارک صلات باشد ولی کفاره ندارد.
وی چهارمین تفاوت میان روزه و نماز که نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد روزه است، را جرم بودن روزه‌خواری عنوان کرد، گفت: اگر کسی تظاهر به روزه‌خواری کند چه معذور باشد و چه نباشد حق حرمت شکنی رمضان ندراد و باید حرمت ماه رمضان حفظ شود؛ بنابراین چه کسی که روزه خوار عمدی است و چه کسی که عذر دارد باید در پنهان روزه خواری کند.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: اگر کسی در ملاءعام اقدام به روزه‌خواری یا تظاهر به روزه‌خواری کرد باید ۲۵ ضربه شلاق را تحمل کند و از نظر قانونی در حال حاضر روزه خواری علنی در کشور ما جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی هم مجری این قانون است و موظف است اگر کسی حرمت شکنی کرد او را دستگیر کرده و به دادگاه صالحه معرفی کند بنابراین اگر کسی عذری دارد باید روزه خود را در پنهانی بخورد و همچنین در جاهایی که مواد غذایی عرضه می‌شود، باید حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود.
captcha