اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس
کد خبر: 3604029
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹

اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس

گروه جامعه: با حضور سه نفر از تولیدکنندگان محصولات حجاب کشورمان، نحوه اجرای طرح نذر حجاب در محل خبرگزاری ایکنا تشریح و اعلام شد که با اجرای این طرح 30 تا 40 درصد قیمت چادر در کشور کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در آستانه آغاز بیست‌ و‌ پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و رونمایی از طرح ملی نذر حجاب در بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه، سه نفر از تولید کنندگان محصولات حجاب کشورمان که با مشارکت هم و با هدف در اختیار قرار دادن چادرهایی با کیفیت خوب و قیمت مناسب طرح ملی نذر حجاب را با برند «فردوس» اجرا می‌کنند، با حضور در خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تشریح این طرح به سؤال‌های مطرح در این حوزه پاسخ دادند.

اسد‌الله سلیمانی، مدیرعامل برند «حجاب گستر» علی قلعه قوند، مدیرعامل برند «نگار» و میثم‌ نژاد رمضانی مدیر پوشش‌های اسلامی «تیام» که با همکاری هم طرح ملی نذر حجاب با عنوان «فردوس» را در دستور کار اجرایی خود دارند با اعلام این مطلب که طرح نذر حجاب به صورت آزمایشی در این سه تولیدی در حال اجرا است از رونمایی و اجرای گسترده آن در نمایشگاه قرآن خبر دادند.

اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس

هنوز کالاهای حجاب جزو کالاهای فرهنگی محسوب نمی‌شود

میثم نژادرمضانی در ابتدای این نشست خبری، با اشاره به اینکه در خصوص پوشش و حجاب مسائل مختلفی مطرح است اما آنچه در اینجا مطرح می‌شود از نگاه تولید‌کنندگان است، گفت: در کشور ما هنوز کالاهای حجاب جزو کالاهای فرهنگی محسوب نمی‌شود. اگر کسی بخواهد کتابی هرچند بی‌محتوا چاپ کند، چون کتاب کالای فرهنگی است از امکانات دولتی می‌تواند استفاده کند اما تولید کنندگان محصولات حجاب همچنان درگیر مالیات، تأمین اجتماعی و سایر مشکلات هستند.

موازین شرعی نباید فدای نوآوری شود

این تولید کننده محصولات حجاب با تأکید بر اینکه باید در حوزه حجاب نوآوری داشته باشیم و قرار نیست در همان مدل‌ چادر سنتی باقی بمانیم، گفت: با رعایت کامل موازین شرعی، ارتقای چادر از نظر رنگ و طرح باید در اولویت کاری ما قرار گیرد. اکنون بیش از 40 مدل چادر در جامعه وجود دارد و چادر سنتی ارتقا یافته و کاربردی‌‌تر شده است. البته به هیچ وجه موازین شرعی نباید فدای نوآوری شود.

نژاد رمضانی با ابراز تأسف از اینکه متولی امر حجاب در کشور زیاد داریم اما برآیند کار چندان مناسب نیست، گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس باید هماهنگ کننده و سامان دهنده این امر باشد. این کارگروه از ما برای اجرای این طرح حمایت می‌کند.

اسد‌الله سلیمانی نیز در ادامه با اشاره به اینکه اولین فردی بوده که چادر ملی را به صورت انبوه تولید کرده و بیشتر به جنبه معنوی کار توجه داشته است، گفت: در یک مقطع برای رزمندگان لباس گرم تولید می‌کردیم؛ همه از برش کار تا فراش کارگاه با وضو کار می‌کردند و اکنون چادر تولید می‌کنیم که هر دو کار را مقدس می‌دانیم.

وی تصریح کرد: کسی که وارد حوزه تولید پوشاک حجاب می‌شود نباید به دنبال سود مادی صرف باشد؛ ما احساس کردیم برخی همکاران ما محصولات حجاب را با قیمت‌های خارج از عرف ارائه می‌کنند و عرضه محصولات در تهران بسیار گران است بر همین اساس جلساتی با دوستان برگزار کردیم تا کار نوینی انجام داده و چادری با بهترین دوخت و بهترین پارچه تولید و با قیمت بسیار مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

این تولید کننده کشورمان اعلام کرد: با اجرای این طرح 30 تا 40 درصد قیمت چادر در بازار کاهش می‌یابد. در اجرای این طرح افراد چادرهای کهنه خود را تحویل و با پرداخت 49 هزار تومان (قیمت حداقل بازار 75 تا 120 هزار تومان است) می‌توانند چادر دوخته شده طرح فردوس (چادر ملی با برخی تغییرات در دوخت) و یا قواره چادر مشکلی دریافت کنند.

اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس

تولید‌کنندگان محصولات حجاب هیچ پشتوانه‌ای ندارند

سلیمانی ضمن انتقاد از اینکه در حال حاضر تولید‌کنندگان محصولات حجاب هیچ پشتوانه‌ای ندارند، افزود: اولین بار که چادر ملی به صورت انبوه تولید شد اتحادیه پوشاک ما را مورد انتقاد قرار داد و گفت که از شما انتظار نداشتیم قداست چادر مشکلی را از بین ببرید اما اکنون بسیاری از افراد دغدغه‌مند وارد این حوزه فعالیتی شده‌اند.

قلعه قوند یکی دیگر از اعضای طرح ملی نذر حجاب نیز در این نشست خبری به تشریح مشکل نبود پارچه چادری تولید داخل اشاره کرد و گفت: تولید پارچه چادر مشکی نیاز به تکنولوژی بالایی دارد اما متأسفانه از بعد از انقلاب سرمایه‌گذاری جدی در خصوص تولید پارچه انجام نشده است این در حالی است که ما از بزرگ‌ترین مصرف ‌کنندگان و واردکنندگان پارچه مشکلی هستیم.

وی ادامه داد: البته بنیاد مستضعفان در شهرکرد کارخانه تولید چادر مشکی را ایجاد کرده‌اند اما هنوز نمی‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و تنها پارچه حریراسود با عرض کم را تولید می‌کنند که در کشور مصرف بالایی ندارد و ما نیازمند تولید پارچه‌های متنوع با عرض بلند هستیم.

قلعه قوند افزود: در طرح فردوس مدل پرمصرف چادر ملی با پارچه کره‌ای حریر اسود عرض بلند که مشابه آن پارچه را در کشور نداریم تولید و به مردم عرضه خواهد شد.

تولید‌کنندگان پارچه پاسخ تلفن تولید‌کنندگان چادر را نمی‌دهند

وی ضمن انتقاد از مسئولان کارخانه تولید چادر شهرکرد، گفت: ما با مسئولان این شرکت تماس گرفتیم تا با آنها در خصوص این طرح صحبت کنیم اما آنها حتی پاسخ تلفن‌های ما را نیز ندادند.

وی اعلام کرد: هر تولید‌کننده‌ای که علاقه‌مند به همکاری در اجرای این طرح باشد می‌توانند با مراجعه به ما در این طرح مشارکت کند.

اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس

این تولید کننده کشورمان با اشاره به اینکه به سایر کشورها از جمله عراق صادرات چادر داشته‌ایم اما سایر کشورهای اسلامی پوشش و سبک چادر متفاوتی دارند که نمی‌توان به آنها صادرات انجام داد، گفت: ما توان صادرات محصولات حجابمان به کشور عراق را داریم به شرط آنکه فضایی برای معرفی محصولات خود داشته باشیم و نمایشگاه‌هایی از طرح‌های ما حداقل در شهرهای مذهبی عراق برپا شود.

وی تأکید کرد: اگر مشکلات گمرکی ما کم شود توان رقابت با سایر کشورها در حوزه صادرات داریم.

علاقه‌مند بودیم از پارچه ایرانی استفاده کنیم اما پارچه ایرانی مناسب نبود

نژادرمضانی نیز تصریح کرد: ما علاقه‌مند بودیم در اجرای این طرح از پارچه ایرانی استفاده کنیم اما پارچه چادری عرض بلند در ایران برای چادر تولید نمی‌شود.

اجرای طرح نذر حجاب/ خبر خوش برای چادری‌ها/ معرفی طرح فردوس

سلیمانی در پاسخ به این سؤال که آینده اجرای این طرح چه خواهدشد؟ و چگونه در تهران و شهرستان‌ها اجرا می‌شود؟ گفت: شعبه‌هایی در تهران در حال اجرای این طرح هستند. عرضه‌کنندگان محصولات حجاب در شهرستان‌ها هم که علاقه‌مند به مشارکت با ما باشند می‌توانند اعلام آمادگی کرده و نمایندگی اجرای این طرح را دریافت کنند. ما توان پاسخ‌گویی به نیاز کل کشور را داریم. افراد علاقه‌مند به دریافت نمایندگی می‌توانند عدد 5 را به شماره 500052222 ارسال کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

وی در پایان گفت: افراد برای دریافت چادرهای طرح فردوس باید چادر کهنه(دوخته شده یا پارچه) مشکی تحویل دهند و در صورتی که چادر مشکی کهنه تحویل ندهند باید 15 هزار تومان بیشتر پرداخت کنند تا چادر نو در اختیار آنها قرار گیرد. البته این چادرهای کهنه هیچ استفاده‌ای در صنعت ندارد و فقط به این دلیل که یکی از اهداف این طرح نوکردن چادرهای مورد استفاده بانوان است، چادرهای کهنه جمع‌‌آوری می‌شود.

captcha