«رمضان» به روایت یک نشریه انگلیسی
کد خبر: 3604038
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

«رمضان» به روایت یک نشریه انگلیسی

ماه رمضان زمانی برای تمرین‌هایی هم چون خود انضباطی و خویشتن‌داری مادی و معنوی است؛ هم‌چنان که با گرفتاری‌های فقرا و تنگدستان نیز هم‌دلی می‌شود.

به گزارش خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، فارس نوشت:

با فرارسیدن ماه رمضان، نه تنها مسلمان بلکه سایر ادیان و حتی کشورهای غیر مسلمان نیز به روزه داری مسلمانان توجه خاصی می کنند. هرچند که در سایر ادیان نیز برخی ایام به روزه داری سفارش شده اما در دنیای امروز غالبا مورد غفلت قرار گرفته است.

در این میان روزه داری مسلمانان نه تنها به عنوان موضوعی جالب و البته نادر در جوامع غربی بلکه از این جهت نیز اهمیت می یابد که  اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت کشورهایی اروپایی را مسلمانان تشکیل می دهند و این جمعیت در ماه رمضان مناسک و رفتار خاصی را پیش می گیرند و خود را به رعایت برخی امور ملزم می دانند. رژینا صبور در گزارشی با عنوان "When does Ramadan 2017 start and end, and why do Muslims fast?"  در مجله انگلیسی تلگراف هشت سوال را در مورد ماه رمضان و نحوه روزه داری مسلمانان مطرح و به آنان پاسخ می دهد. مطالعه ی این گزارش برای فهم چگونگی نگاه جوامع غربی به روزه داری مسلمانان خالی از لطف نیست.

 

مسلمانان غزه با چترهای رنگارنگ به استقبال ماه رمضان رفتند

 

در طول ماه مبارک رمضان مسلمانان با تحمل دوره های یک روزه ی روزه داری، در نوع خود بزرگ ترین خودداری و مراعات دینی را انجام می دهند. برای جمعیت 1.6 میلیاردی مسلمانان جهان که شامل 2.8 میلیون مسلمان  انگلیسی راسخ و استوار نیز می شود؛ ماه رمضان بیانگر زمانی برای روزه داری و اختصاص تمرکز ویژه به عبادت، تصفیه و پاکسازی و انجام امور خیر است.

ماه مبارک رمضان چیست؟

در  طول ماه مبارک رمضان مسلمانان اجازه ندارند از طلوع تا غروب خورشید چیزی بخورند و بیاشامند. این ماه به عنوان مقدس ترین ماه سال، دوره ای بسیار ضروری برای مسلمانان است؛ چرا که در این ماه مسلمانان بسیاری از اعمال مذهبی را تمرین و برخی ارزش های هسته ای دین را در درون خود پی ریزی می کنند: مانند عبادت و صدقه. تقویم مسلمانان بر اساس  سیستمی قمری عمل می کند و در این میان، ماه رمضان نام نهمین ماه این سیستم سالیانه قمری است.

چرا ماه رمضان برای مسلمانان مقدس است؟

مسلمانان معتقدند که حضرت محمد یک سری وحی از جانب خداوند در ترکیبی به شکل قرآن  در ماه رمضان دریافت کرده است. بر این اساس اشکار شدن قرآن برای مسلمانان در ماه رمضان بوده است. بسیاری از مسلمانان در این ماه هر مقدار از قرآن را که می توانند با صدایی موزون و آهنگین می خوانند.

چرا مسلمانان ماه رمضان را روزه می گیرند؟

روزه یا همان صوم به زبان عربی یکی از پنج ستون کلیدی دین اسلام است. چهار ستون دیگر زکاه، صلاه و شهادت و حج هستند. روزه به عنوان راهی برای پالایش و تصفیه روحی و جسمی و زمانی برای جدا کردن روح از لذات مادی و نزدیک شدن به خدا در نظر گرفته می شود. علاوه بر این باور همگان این است که روزه تقوای مسلمانان را افزایش می دهد و به آنها یادآوری می کند که افرادی در جامعه حضور دارند که هم چون آنها خوشبخت و در رفاه مادی نیستند.

روزه شامل پرهیز از تمام مواد غذایی، نوشیدنی، سیگار، رابطه ی جنسی از طلوع تا غروب آفتاب است. مسلمانان قبل از طلوع آفتاب برای خواندن نمازصبح و خوردن غذا بیدار می شوند. در این میان بیشتر افراد تمایل دارند روزه ی خود را در کنار خانواده ی خود افطار کنند. غالبا مسلمانان روزه ی خود را با خرما افطار می کنند.

آیا همه ی مسلمانان باید روزه بگیرند؟

از مسلمانان تندرست و بزرگسال انتظار می رود که روزه بگیرند؛ اما کودکان و افراد مسن معاف هستند. زنان باردار یا شیرده یا هر کسی که مریض و یا در سفر است نیز از روزه داری معاف است. زنان در حین عادت ماهیانه نیز نباید روزه بگیرند اما انتظار می رود که روزه های از دست رفته را در زمانی دیگر جبران کنند.

با به پایان رسیدن ماه رمضان چه اتفاقی می افتد؟

پایان ماه رمضان با جشن و ضیافتی بزرگ همراه است که ان را از سایر ماههای سال متمایز می کند. این پایان عید فطر نامگذاری شده است که در آن مسلمانان هدیه میدهند و هدیه می گیرند و جشن برگزار می کنند.

آیا در این میان جغرافیا نقش خاصی بازی می کند؟

در زمینه ی ساعات طولانی روزه داری، بحث های زیادی در بین مسلمانان انگلیسی شکل گرفته است. برخی رعایت ظاهر فرامین دینی و برخی توجه به عمق دستورات دینی و نادیه گرفتن ظواهر را تجویز می کنند. برای مثال بسیاری از مسلمانان در اسکاندیناوی که تنها دوره ی کوتاهی از تاریکی را تجربه می کنند و بیشتر شبانه روز آفتاب در آسمان هست و روز روشن است . در روزه گرفتن و افطار از ساعات ترکیه پیروی می کنند.

روی هم رفته ماه رمضان زمانی برای تمرین‌هایی هم چون خود انضباطی و خویشتن داری مادی و معنوی است؛ هم چنان که با گرفتاری های فقرا و تنگدستان نیز هم دلی  می شود.


captcha